Opleiding: HBO Planning en organisatie (Online Zelfstudie)

Wil jij uitgroeien tot een onmisbare schakel in het efficiënt plannen, organiseren en aansturen van processen binnen een organisatie? Met de HBO-opleiding Planning en Organisatie leer je hoe je organisatiestructuren en -vormen herkent en optimaal benut. Je past moderne planningstechnieken en -systemen toe om processen overzichtelijk en beheersbaar te maken. Procesmanagement en projectmatig werken helpen je om doelen te realiseren binnen tijd, budget en kwaliteit. Je verdiept je in logistieke planning en supply chain, zodat je organisaties helpt om sneller, slimmer en klantgerichter te opereren. Je ontwikkelt inzicht in organisatieontwikkeling en verandermanagement en weet hoe je veranderingen succesvol doorvoert. Kwaliteitsmanagement en risicoanalyse stellen je in staat om continu te verbeteren en beheersmaatregelen te treffen waar nodig. Je leert tijd en capaciteit efficiënt in te zetten, zodat je grip houdt op deadlines en inzet van middelen. Daarnaast versterk je je professionele communicatie en samenwerking om met collega’s en stakeholders effectief te schakelen. Deze praktijkgerichte opleiding geeft je alle tools om processen slimmer te organiseren en duurzame resultaten te boeken. Met HBO Planning en Organisatie geef jij richting en structuur aan groei, verandering en efficiëntie binnen elke organisatie. Schrijf je in en maak het verschil met doordachte planning en krachtig organisatietalent.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je herkent en analyseert verschillende organisatiestructuren en -vormen binnen diverse organisatiecontexten.
  • Je past passende planningstechnieken en -systemen toe voor een efficiënte organisatie van werkzaamheden.
  • Je voert procesanalyses uit en draagt bij aan het optimaliseren van processen binnen de organisatie.
  • Je werkt projectmatig en gebruikt projectmanagementmethoden om doelen gestructureerd te realiseren.
  • Je plant logistieke processen en begrijpt de samenhang binnen de supply chain.
  • Je ondersteunt organisatieontwikkeling en past verandermanagementprincipes toe in praktijksituaties.
  • Je borgt kwaliteit door het toepassen van basisprincipes van kwaliteitsmanagement in processen en projecten.
  • Je voert risicoanalyses uit en stelt beheersmaatregelen op ter ondersteuning van effectief risicomanagement.

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Organisatiestructuren en -vormen
  • Lijn-, staf- en matrixstructuren
  • Span of control en organisatieniveaus
  • Organisaties als systemen (input-outputmodel)
  • Formele versus informele structuren
  • Centrale en decentrale besluitvorming
  • Rollen en verantwoordelijkheden
  • Organisatietypen (profit, non-profit, hybride)
  • Functioneel versus procesgericht organiseren
  • Zelfsturende teams en platte structuren
  • Invloed van structuur op efficiëntie

Inhoud van Les 2

Planningstechnieken en -systemen
  • Soorten planningen (strategisch, tactisch, operationeel)
  • Tijdsplanning en deadlines bewaken
  • Planningssoftware (MS Project, Excel, ERP-systemen)
  • Gantt-chart en netwerkanalyse (PERT, CPM)
  • Resourceplanning en capaciteitsplanning
  • Vooruit- en terugplannen
  • Scenario- en alternatieve planning
  • Bottlenecks signaleren en oplossen
  • Monitoring en bijsturing van de planning
  • Plannen in een dynamische omgeving

Inhoud van Les 3

Procesmanagement
  • In kaart brengen van processen (BPMN, SIPOC)
  • Procesoptimalisatie (LEAN, Six Sigma - basis)
  • Stroomdiagrammen en werkstromen analyseren
  • Knelpunten herkennen en analyseren
  • KPI's voor procesprestatie
  • Continu verbeteren (PDCA-cyclus)
  • Processen digitaliseren
  • Klantgericht procesontwerp
  • Betrokkenheid van medewerkers bij processen
  • Documenteren van processen (proceshandboeken)

Inhoud van Les 4

Projectmatig werken
  • Wat is een project (definitie en kenmerken)
  • Projectlevenscyclus (initiatie, planning, uitvoering, afsluiting)
  • Rollen in projecten (projectleider, opdrachtgever, teamlid)
  • Projectplan opstellen
  • Planning en fasering van projecten
  • Risicoanalyse en beheersmaatregelen
  • Projectbudgettering en kostenbewaking
  • Communicatie en rapportage binnen projecten
  • Stakeholderanalyse en -management
  • Evaluatie en projectafronding

Inhoud van Les 5

Logistieke planning en supply chain
  • Voorraadbeheer en magazijnprocessen
  • Inkoopplanning en leverancierscoördinatie
  • Just-in-time en push/pull-systemen
  • Distributieplanning en transportcoördinatie
  • Supply chain management (SCM)
  • Logistieke KPI's (OTIF, voorraadrotatie)
  • Duurzaamheid in logistieke processen
  • Retourlogistiek en retourstromen
  • IT-systemen in logistiek (WMS, TMS, ERP)
  • Externe factoren: globalisering, schaarste, seizoenen

Inhoud van Les 6

Organisatieontwikkeling en verandermanagement
  • Fasen van organisatieontwikkeling
  • Diagnose van organisatieproblemen
  • Cultuurverandering en gedrag
  • Verandermodellen (Kotter, Lewin)
  • Communicatie tijdens verandering
  • Omgaan met weerstand
  • Agile en wendbare organisaties
  • Veranderstrategie en planning
  • Betrekken van medewerkers bij verandering
  • Evaluatie van veranderprocessen

Inhoud van Les 7

Kwaliteitsmanagement
  • Begrip ‘kwaliteit’ in organisaties
  • Kwaliteitszorgsystemen (ISO, INK-model)
  • Klanttevredenheid meten en verbeteren
  • Interne audits en kwaliteitscontrole
  • Procesgericht werken als kwaliteitsinstrument
  • Foutenanalyse (RCA, 5x waarom)
  • Documentatie en standaardisatie
  • Kwaliteit en compliance
  • Certificeringstrajecten
  • Continu verbeteren (Kaizen-principe)

Inhoud van Les 8

Risicoanalyse en beheersing
  • Risico-inventarisatie (RI&E)
  • Risicocategorieën (strategisch, operationeel, financieel)
  • Methoden van risicoanalyse (SWOT, FMEA)
  • Scenario’s en impactanalyse
  • Risicobeheersmaatregelen en prioritering
  • Continuïteitsplanning en crisismanagement
  • Veiligheidsbeleid en -procedures
  • Compliance en wet- en regelgeving
  • Rapportage en communicatie van risico’s
  • Evaluatie en herziening van risicoplannen

Inhoud van Les 9

Tijd- en capaciteitsbeheer
  • Tijdregistratie en urenplanning
  • Capaciteitsanalyse van teams en systemen
  • Taakverdeling en werkverdelingsschema’s
  • Deadlinemanagement
  • Prioriteiten stellen (Eisenhower-matrix)
  • Werkdruk beheersen
  • Flexibele werktijden en roosters
  • Multitasking versus focus
  • Time management-tools
  • Evaluatie van productiviteit en effectiviteit

Inhoud van Les 10

Professionele communicatie en samenwerking
  • Interne communicatie in organisaties
  • Overleggen en vergaderen (structuur & voorbereiding)
  • Duidelijke rapportage en verslaglegging
  • Conflicthantering en feedback geven
  • Adviseren en overtuigen
  • Samenwerken in multidisciplinaire teams
  • Stakeholdercommunicatie
  • Visuele communicatie (grafieken, dashboards)
  • Schrijven van planningsdocumenten
  • Digitale communicatie & online samenwerkingstools

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
UWV scholingsvoucher
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
CRKBO zonder BTW vrijstelling