Opleiding: HBO Kwaliteitsinstrumenten (Online Zelfstudie)

Wil jij uitblinken in kwaliteitsmanagement en organisaties helpen continu te verbeteren? Met de praktijkgerichte opleiding HBO Kwaliteitsinstrumenten ontwikkel je diepgaande kennis van kwaliteitsmanagementprincipes en leer je hoe je deze effectief toepast binnen diverse organisaties. Je maakt kennis met ISO 9001 en andere certificeringssystemen die de basis vormen voor kwaliteitsborging en compliance. Lean en Six Sigma technieken helpen je verspilling te verminderen en processen te optimaliseren voor maximale efficiëntie. Total Quality Management (TQM) en het INK-managementmodel / EFQM-model geven je handvatten voor een brede en integrale benadering van kwaliteit. Je leert hoe kwaliteitszorg werkt binnen de publieke sector en welke specifieke uitdagingen daarbij spelen. Auditing en interne beheersing zorgen ervoor dat je kwaliteit structureel kunt toetsen en verbeteren. Daarnaast krijg je inzicht in diverse kwaliteitsinstrumenten en verbetertechnieken om veranderingen effectief door te voeren. Data-analyse en kwaliteitsmeting helpen je resultaten te monitoren en te sturen op basis van feiten. Ook organisatiecultuur en verandermanagement komen aan bod, zodat je kwaliteit duurzaam verankert binnen de organisatie. Deze opleiding is perfect voor wie wil bijdragen aan duurzame kwaliteit en organisatieontwikkeling en een cruciale rol wil spelen in het realiseren van verbeteringen.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Verkrijgen van inzicht in de basisprincipes van kwaliteitsmanagement en de toepassing ervan
  • Beoordelen en toepassen van ISO 9001 en andere certificeringssystemen binnen organisaties
  • Implementeren van Lean en Six Sigma methodieken voor procesverbetering
  • Toepassen van Total Quality Management (TQM) voor continue kwaliteitsverbetering
  • Analyseren van het INK-managementmodel en EFQM-model voor organisatieontwikkeling
  • Beheren van kwaliteitszorgprocessen binnen de publieke sector
  • Uitvoeren van auditing en interne beheersing ter waarborging van kwaliteit
  • Gebruik maken van kwaliteitsinstrumenten en verbetertechnieken om prestaties te optimaliseren

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Inleiding in kwaliteitsmanagement
  • Begripsbepaling van ‘kwaliteit’
  • Historie en ontwikkeling van kwaliteitsdenken
  • Verschil tussen productkwaliteit en proceskwaliteit
  • Kwaliteit in relatie tot klantverwachting
  • Cyclisch verbeteren (Plan-Do-Check-Act)
  • Kwaliteitskosten en faalkosten
  • Interne versus externe kwaliteit
  • Kwaliteitsbeleid en -strategie
  • Kritieke succesfactoren in kwaliteitsmanagement
  • Relatie met andere organisatiegebieden (HRM, finance, etc.)

Inhoud van Les 2

ISO 9001 en andere certificeringssystemen
  • Basisprincipes van ISO 9001
  • Structuur van de norm (High-Level Structure)
  • Kwaliteitshandboek en documentatie-eisen
  • Procesgericht werken volgens ISO
  • Managementverantwoordelijkheid binnen ISO
  • Risicoanalyse en continue verbetering
  • Interne en externe audits
  • Certificeringstraject en toetsing
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris
  • Integratie met andere normen (ISO 14001, ISO 45001)

Inhoud van Les 3

Lean en Six Sigma
  • Basisprincipes van Lean
  • Verspillingen (de 8 wastes) herkennen
  • Klantwaarde centraal stellen
  • Stroom creëren in processen
  • Kaizen (continue verbetering)
  • Six Sigma: defectreductie en variatiebeheersing
  • DMAIC-methode (Define, Measure, Analyze, Improve, Control)
  • Rol van data in Six Sigma
  • Rol van belts (Yellow, Green, Black Belt)
  • Lean/Six Sigma in verschillende sectoren

Inhoud van Les 4

Total Quality Management (TQM)
  • TQM als organisatiebrede benadering
  • Kwaliteit als gedeelde verantwoordelijkheid
  • Klantgerichtheid in TQM
  • Leiderschap binnen TQM-cultuur
  • Medewerkerbetrokkenheid en eigenaarschap
  • Inbedding in strategie en beleid
  • TQM en organisatiecultuur
  • TQM versus andere kwaliteitsmodellen
  • Meten van kwaliteit op organisatieniveau
  • Implementatie-uitdagingen van TQM

Inhoud van Les 5

INK-managementmodel / EFQM-model
  • Structuur van het INK-model (of EFQM)
  • De vijf organisatiegebieden en vier resultaatgebieden
  • Zelfevaluatie en scoringsmethodiek
  • Organisatieontwikkeling in fasen
  • Aandacht voor stakeholders en processen
  • Cultuur en leiderschap in het model
  • Meten van prestaties: KPI’s en benchmarks
  • Diagnose-instrument voor organisatieverbetering
  • Toepassing in de publieke sector
  • Kritiek en beperkingen van het model

Inhoud van Les 6

Kwaliteitszorg in de publieke sector
  • Specifieke kenmerken van kwaliteit in zorg, onderwijs en overheid
  • Toezichthouders en wetgeving (bijv. IGJ, NVAO, Inspectie)
  • Kwaliteitsindicatoren in publieke dienstverlening
  • Transparantie en publieke verantwoording
  • Patiënt-, burger- en leerlinggerichtheid
  • Audits en visitaties
  • Kwaliteitsmodellen in non-profit context (bijv. HKZ)
  • Verankering van kwaliteit in beleid en jaarverslagen
  • Leren van klachten en incidenten
  • Verhouding tussen beleidsdoelen en kwaliteitsdoelen

Inhoud van Les 7

Auditing en interne beheersing
  • Verschil tussen interne en externe audits
  • Auditplanning en auditmethodiek
  • Gesprekstechnieken voor auditors
  • Observatie en dossieranalyse
  • Rapportage van bevindingen
  • Opstellen van verbetermaatregelen
  • Follow-up en effectmeting
  • Compliance-audits versus prestatie-audits
  • Auditing in ketensamenwerkingen
  • Verhouding met risicomanagement en controle

Inhoud van Les 8

Kwaliteitsinstrumenten en verbetertechnieken
  • Klachtenanalyse en klanttevredenheidsonderzoek
  • 5x Waarom-analyse (Root Cause Analysis)
  • Pareto-analyse en Ishikawa-diagram
  • BRAINstorming en intervisie
  • Process mapping en flowcharts
  • Balanced Scorecard
  • Benchmarking en prestatievergelijking
  • Dashboarding en visuele kwaliteitssturing
  • Suggestiesystemen en ideeënmanagement
  • Correctieve en preventieve maatregelen (CAPA)

Inhoud van Les 9

Data-analyse en kwaliteitsmeting
  • Kwalitatieve versus kwantitatieve gegevens
  • KPI’s opstellen en interpreteren
  • Werken met meetformulieren en observatielijsten
  • Statistische analyse van afwijkingen
  • Analyseren van klantfeedback en klachtendata
  • Trendanalyse en monitoring
  • Dashboards bouwen met Excel of Power BI
  • Visualiseren van data (grafieken, tabellen)
  • Rapportage van bevindingen
  • Besluitvorming op basis van kwaliteitsdata

Inhoud van Les 10

Organisatiecultuur en verandermanagement
  • Cultuur als fundament van kwaliteit
  • Leiderschap bij kwaliteitsverbetering
  • Verandermanagementmodellen (bijv. Kotter, Lewin)
  • Weerstand tegen kwaliteitsinterventies
  • Medewerkers betrekken bij verbeterprocessen
  • Interne communicatie en kwaliteitsbewustzijn
  • Succesfactoren bij cultuurverandering
  • Lerende organisatie en kwaliteitsgroei
  • Kwaliteit verankeren in DNA van organisatie
  • Balans tussen structuur en gedrag in kwaliteitsmodellen

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
INK-model
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher