Opleiding: HBO Werken met INK (Online Zelfstudie)

Wil je organisaties helpen verbeteren en toekomstbestendig maken met een bewezen kwaliteitsmodel? Met de opleiding HBO Werken met INK leer je hoe je het INK-managementmodel toepast om structuur, inzicht en richting te geven aan organisatieontwikkeling. Je start met een heldere inleiding in het INK-model en ontdekt hoe de verschillende aandachtsgebieden samenhangen. Leiderschap, strategie en beleid vormen de basis voor een krachtige en samenhangende koers. Je leert hoe je het management van medewerkers, middelen en processen optimaal inricht om effectief en efficiënt te kunnen werken. Klantgerichtheid en klanttevredenheid krijgen een centrale rol in jouw aanpak, zodat je inspeelt op verwachtingen en continu werkt aan verbetering van de klantbeleving. Je gaat aan de slag met het meten van resultaatgebieden om prestaties inzichtelijk te maken en te onderbouwen. Door middel van zelfevaluatie en diagnose breng je de sterke punten en ontwikkelgebieden van de organisatie in kaart. Je ontwikkelt vaardigheden om gericht te verbeteren en te vernieuwen, met als doel duurzame groei en kwaliteit. Deze opleiding is ideaal als je met een breed toepasbaar model aan de slag wilt om processen te optimaliseren, prestaties te verhogen en medewerkers én klanten te verbinden aan het succes van de organisatie.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je legt de basisprincipes van het INK-model uit en begrijpt de samenhang tussen de verschillende onderdelen.
  • Je ontwikkelt leiderschapsvaardigheden die bijdragen aan een effectieve organisatiecultuur.
  • Je formuleert strategieën en beleid gericht op duurzame organisatieontwikkeling.
  • Je beheert medewerkers door het toepassen van motiverende en coachende technieken.
  • Je organiseert het beheer van middelen voor optimale inzet en efficiëntie.
  • Je stuurt bedrijfsprocessen aan met focus op kwaliteit en continu verbeteren.
  • Je verhoogt klantgerichtheid en klanttevredenheid door gerichte communicatie en service.
  • Je meet en analyseert resultaatgebieden om prestaties inzichtelijk te maken en te verbeteren.
  • Je voert zelfevaluatie en diagnose uit voor het vaststellen van verbeterpunten.
  • Je initieert en begeleidt verbeter- en vernieuwingsprocessen binnen de organisatie.

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Inleiding INK-model
  • Geschiedenis van het INK-model
  • Doelstellingen en toepassingsgebieden
  • Verschillen met andere kwaliteitsmodellen
  • Basisprincipes en uitgangspunten
  • De vijf fasen van organisatieontwikkeling
  • De negen aandachtsgebieden
  • De vier fundamentele vragen
  • Samenhang tussen elementen binnen het model
  • Het model als sturingsinstrument
  • Introductie van de zelfevaluatie

Inhoud van Les 2

Leiderschap
  • Definitie van leiderschap binnen INK
  • Rol van de leiding bij organisatieontwikkeling
  • Strategie-implementatie door leiderschap
  • Communicatiestijl van de leiding
  • Draagvlak creëren voor verandering
  • Leiderschapsstijlen analyseren
  • Verantwoordelijkheid en voorbeeldgedrag
  • Betrokkenheid bij medewerkers en processen
  • Leiderschap evalueren binnen het INK-model
  • Verbeteracties koppelen aan leiderschap

Inhoud van Les 3

Strategie en beleid
  • Strategische koersbepaling
  • Analyse van externe en interne omgeving
  • Vertaling van missie en visie in beleid
  • Doelstellingen SMART formuleren
  • Beleidsplanning en uitvoering
  • Betrekken van stakeholders bij strategie
  • Inbedding van beleid in processen
  • Monitoren van beleidsresultaten
  • Toetsen van consistentie en samenhang
  • Continu verbeteren van strategische keuzes

Inhoud van Les 4

Management van medewerkers
  • Werving en selectie op strategisch niveau
  • Inwerken en rolverdeling in teams
  • Functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Talentontwikkeling en benutting
  • Werksfeer en betrokkenheid meten
  • Verzuim en inzetbaarheid analyseren
  • Prestatiegericht werken
  • Interne communicatie met medewerkers
  • Veiligheid en welzijn op de werkvloer
  • Verbeteracties koppelen aan personeelsbeleid

Inhoud van Les 5

Management van middelen
  • Inventariseren van benodigde middelen
  • Budgetteren en kostenbewaking
  • ICT en informatiesystemen inzetten
  • Facilitair management analyseren
  • Capaciteitsplanning en inzet
  • Leveranciers en contractbeheer
  • Inkoopprocessen beheersen
  • Monitoring van middelengebruik
  • Efficiënt gebruik van beschikbare middelen
  • Evalueren van middelenmanagement

Inhoud van Les 6

Management van processen
  • Hoofd- en subprocessen in kaart brengen
  • Procesbeschrijvingen opstellen
  • Kritieke prestatie-indicatoren bepalen
  • Risicoanalyse van processen
  • Procesverbetering met PDCA-cyclus
  • Afstemming tussen afdelingen
  • Klantgericht inrichten van processen
  • Bottlenecks en verspilling opsporen
  • Automatisering van processen analyseren
  • Resultaten van procesmanagement meten

Inhoud van Les 7

Klantgerichtheid en klanttevredenheid
  • Inzicht krijgen in klantverwachtingen
  • Klantgroepen segmenteren
  • Meetmethoden voor klanttevredenheid
  • Klachtenprocedures en follow-up
  • Reacties van klanten systematisch verzamelen
  • Analyse van klantfeedback
  • Verbeteracties vanuit klantinzichten
  • Binden van klanten aan de organisatie
  • Beoordelen van klantgericht gedrag
  • Aansluiten van dienstverlening op klantbehoefte

Inhoud van Les 8

Klantgerichtheid en klanttevredenheid
  • Inzicht krijgen in klantverwachtingen
  • Klantgroepen segmenteren
  • Meetmethoden voor klanttevredenheid
  • Klachtenprocedures en follow-up
  • Reacties van klanten systematisch verzamelen
  • Analyse van klantfeedback
  • Verbeteracties vanuit klantinzichten
  • Binden van klanten aan de organisatie
  • Beoordelen van klantgericht gedrag
  • Aansluiten van dienstverlening op klantbehoefte

Inhoud van Les 9

Zelfevaluatie en diagnose
  • Doel en aanpak van zelfevaluaties
  • Gebruik van INK-scorekaarten
  • Beoordeling per aandachtsgebied
  • Verzamelen van objectieve en subjectieve data
  • Toepassen van de vier fundamentele vragen
  • Kritische reflectie op prestaties
  • Diagnose van organisatievolwassenheid
  • Opstellen van sterkte-zwakteanalyse
  • Prioriteren van verbeterpunten
  • Koppeling aan vervolgstappen of projecten

Inhoud van Les 10

Verbeteren en vernieuwen
  • Opstellen van verbeterplannen
  • Toepassen van de PDCA-cyclus
  • Stakeholders betrekken bij verbeteringen
  • Projectmatig werken aan verandering
  • Borgen van verbeteracties in processen
  • Meten van effect van verbeteringen
  • Structuur voor continue verbetering
  • Innoveren binnen bestaande structuren
  • Evaluatie van verbeterprojecten
  • Koppeling met organisatieontwikkeling (vijf fasen)

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
INK-model
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher