Opleiding: HBO Integraal management (Online Zelfstudie)

Wil je leren hoe je organisaties effectief aanstuurt en duurzame resultaten behaalt? Met de opleiding HBO Integraal Management ontwikkel je een breed en diepgaand inzicht in de belangrijkste aspecten van modern management. Je leert hoe je organisatiestructuren analyseert en optimaliseert om samenwerking en efficiëntie te bevorderen. Strategieontwikkeling staat centraal, zodat je toekomstgerichte plannen maakt die aansluiten bij de markt en organisatieambities. Procesmanagement helpt je werkstromen te verbeteren en processen soepel te laten verlopen. Leiderschap en besluitvorming geven je de tools om richting te geven en effectieve keuzes te maken in complexe situaties. Financieel management zorgt dat je grip houdt op budgetten en investeringen, terwijl kwaliteitsmanagement ervoor zorgt dat producten en diensten continu verbeteren. Human resource management leert je hoe je talent ontwikkelt en teams motiveert voor optimale prestaties. Verandermanagement bereidt je voor op het succesvol begeleiden van organisaties door transities en innovaties. Risicomanagement helpt je bedreigingen vroegtijdig te signaleren en te beheersen. Communicatiemanagement maakt het mogelijk om helder en overtuigend te communiceren binnen en buiten de organisatie. Kies deze opleiding en word een integrale manager die organisaties succesvol leidt in een dynamische wereld.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • De verschillende vormen van organisatiestructuren kunnen herkennen en toepassen
  • Strategieontwikkelingsprocessen begrijpen en strategische plannen kunnen formuleren
  • Procesmanagementprincipes kunnen toepassen voor efficiëntie en effectiviteit
  • Leiderschapsstijlen en besluitvorming binnen organisaties kunnen analyseren en toepassen
  • Financieel management begrijpen en financiële overzichten kunnen interpreteren
  • Kwaliteitsmanagementmethoden toepassen om processen te verbeteren
  • Human resource managementstrategieën herkennen en inzetten voor personeelsontwikkeling
  • Verandermanagementtechnieken kunnen toepassen om organisatieveranderingen te begeleiden

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Organisatiestructuur
  • Verschillende organisatietypen (lijn, matrix, projectmatig)
  • Taakverdeling en coördinatiemechanismen
  • Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
  • Functionele versus procesgerichte structuur
  • Impact van structuur op samenwerking
  • Formele en informele organisatiestructuren
  • Relatie tussen structuur en strategie
  • Netwerkorganisaties en ketensamenwerking
  • Span of control en organisatieniveaus
  • Afstemmen van afdelingen en teams

Inhoud van Les 2

Strategieontwikkeling
  • Begrip en functie van strategie
  • Strategisch versus tactisch en operationeel niveau
  • SWOT-analyse en confrontatiematrix
  • Visie, missie en kernwaarden vertalen naar beleid
  • Stakeholderanalyse in strategievorming
  • Portfoliomanagement en groeistrategieën
  • Scenarioanalyse en strategische alternatieven
  • Strategie-implementatie en verandermanagement
  • Kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren
  • Strategie bij sturingsvraagstukken binnen organisaties

Inhoud van Les 3

Procesmanagement
  • Identificeren van kernprocessen
  • Input-throughput-outputmodel
  • Procesmapping en -visualisatie (bijv. SIPOC, flowcharts)
  • Afstemming tussen afdelingen en ketenpartners
  • Bottlenecks en verspillingen analyseren
  • Standaardisatie versus flexibiliteit
  • Continu verbeteren via PDCA-cyclus
  • Prestatiemeting van processen (KPI’s)
  • Procesgericht denken versus taakgericht werken
  • Procesregie en eigenaarschap organiseren

Inhoud van Les 4

Leiderschap en besluitvorming
  • Verschillende leiderschapsstijlen
  • Situationeel leiderschap en teamvolwassenheid
  • Besluitvormingsprocessen en -modellen
  • Groepsdynamiek en beïnvloeding
  • Communicatie in besluitvorming
  • Conflicthantering en onderhandelen
  • Rol van macht en verantwoordelijkheid
  • Stakeholdermanagement en belangenafweging
  • Ethiek in leiderschap en keuzes
  • Reflectie op eigen leiderschapsstijl

Inhoud van Les 5

Financieel management
  • Lezen en interpreteren van jaarrekeningen
  • Kosten- en batenanalyse
  • Budgetteren en prognoses opstellen
  • Kostprijsberekening en interne verrekening
  • Exploitatie, investeringen en liquiditeit
  • Kostenplaatsen en kostendragers
  • Financiële kengetallen en ratio’s
  • Beslissingen onder financiële onzekerheid
  • Verantwoording van middelengebruik
  • Financieel management in sturingsvraagstukken

Inhoud van Les 6

Kwaliteitsmanagement
  • Begrip van kwaliteit in organisaties
  • Kwaliteitsborging en -verbetering
  • Normeringen en certificering (bijv. ISO)
  • Klantgerichtheid en verwachtingsmanagement
  • Interne audits en zelfevaluaties
  • Feedbacksystemen en klanttevredenheid
  • Kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren
  • Risicoanalyse in relatie tot kwaliteit
  • Verbetercycli en het werken met standaarden
  • Verantwoordelijkheden binnen kwaliteitsmanagement

Inhoud van Les 7

Human resource management
  • Personeelsplanning en capaciteitsbeheer
  • Instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid
  • Competentiegericht personeelsbeleid
  • Beoordelen en belonen
  • Verzuim en vitaliteitsbeleid
  • Strategisch HRM en organisatieontwikkeling
  • Functie- en taakbeschrijvingen
  • Leiderschap en HRM-samenhang
  • Wet- en regelgeving rond arbeid
  • Cultuur en gedrag in organisaties

Inhoud van Les 8

Verandermanagement
  • Oorzaken van organisatieverandering
  • Fasering van veranderprocessen
  • Weerstand tegen verandering herkennen
  • Communicatie bij verandertrajecten
  • Betrekken van medewerkers en belanghebbenden
  • Veranderstrategieën (top-down, bottom-up)
  • Leiderschap in verandering
  • Evaluatie en borging van veranderingen
  • Cultuurverandering en gedrag
  • Rol van integraal management bij transitie

Inhoud van Les 9

Risicomanagement
  • Inventarisatie van interne en externe risico’s
  • Inschatten van kans en impact
  • Risicoanalysemodellen (bijv. risicomatrix)
  • Preventieve versus reactieve maatregelen
  • Beheersmaatregelen formuleren
  • Verantwoordelijkheid en eigenaarschap van risico’s
  • Rapportage en monitoring
  • Risico’s binnen samenwerkingsverbanden
  • Juridische aspecten van risico’s
  • Continuïteitsdenken in integraal management

Inhoud van Les 10

Communicatiemanagement
  • Interne communicatie en informatiestromen
  • Strategische communicatie met stakeholders
  • Rol van communicatie in verandertrajecten
  • Afstemmen tussen managementlagen
  • Gesprekstechnieken en feedback
  • Conflictpreventie via heldere communicatie
  • Presentatie van managementinformatie
  • Draagvlak creëren voor beslissingen
  • Multidisciplinaire communicatiecoördinatie
  • Communicatie als sturingsinstrument

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Integraal management
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
UWV scholingsvoucher
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
CRKBO zonder BTW vrijstelling