Opleiding: HBO Omgaan met culturele verschillen (Online Zelfstudie)

Wil jij effectief en met vertrouwen omgaan met culturele verschillen in een steeds internationalere werkomgeving? Met de opleiding HBO Omgaan met culturele verschillen ontwikkel je een diepgaand begrip van cultuur en de invloed ervan op communicatie en samenwerking. Je leert diverse cultuurmodellen kennen die helpen bij het verklaren en voorspellen van gedrag binnen verschillende culturen. Interculturele communicatie staat centraal, zodat je misverstanden en barrières moeiteloos overwint. Je leert hoe stereotypen en vooroordelen ontstaan en hoe je deze actief kunt doorbreken om open en respectvolle relaties op te bouwen. Conflicten die voortkomen uit culturele verschillen herken en los je constructief op. Samenwerken in multiculturele teams wordt hierdoor effectiever en inspirerender. Je ontdekt welke waarden en gedragingen bepalend zijn binnen verschillende werkomgevingen en hoe je hierop inspeelt. Reizen en verblijf in andere culturen bereid je voor op succesvolle internationale ervaringen. Door interculturele gevoeligheid te ontwikkelen, versterk je jouw persoonlijke en professionele vaardigheden en word je een bruggenbouwer tussen culturen. Tot slot leer je internationale omgangsvormen die essentieel zijn voor zakelijk succes en persoonlijke groei. Deze opleiding biedt jou de handvatten om cultureel diversiteit te omarmen en optimaal te benutten.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je ontwikkelt begrip van cultuur en de invloed ervan op gedrag binnen organisaties.
  • Je past cultuurmodellen toe om culturele verschillen te analyseren en te verklaren.
  • Je verbetert interculturele communicatie door bewust om te gaan met diversiteit.
  • Je herkent en doorbreekt stereotypen en vooroordelen in professionele interacties.
  • Je gaat effectief om met conflicten die voortkomen uit culturele verschillen.
  • Je werkt succesvol samen in multiculturele teams door culturele sensitiviteit.
  • Je interpreteert waarden en gedrag in diverse werkomgevingen en past je hierop aan.
  • Je ontwikkelt interculturele gevoeligheid en past internationale omgangsvormen toe in zakelijke contexten.

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Begrip van cultuur
  • Definitie van cultuur en culturele waarden
    • Verschillen tussen zichtbare en onzichtbare cultuur
      • Persoonlijke en groepsidentiteit
        • Cultuur als sociaal construct
          • Normen, waarden en overtuigingen
            • Verschillen in opvoeding en gedragsverwachtingen
              • Etniciteit, religie en taal als cultuurdragers
                • Cultuur versus nationaliteit
                  • Tijdsbesef en cultuur
                    • Grenzen van culturele interpretatie

Inhoud van Les 2

Cultuurmodellen
  • Model van Hofstede: dimensies en toepassingen
    • Model van Trompenaars: dilemma's en benaderingen
      • Lewis model: lineair-actief, multi-actief, reactief
        • Kluckhohn & Strodtbeck's waardeoriëntaties
          • GLOBE-project en leiderschapsstijlen
            • Toepassen van modellen op casussen
              • Kritische reflectie op culturele generalisaties
                • Beperkingen van modellen
                  • Culturele profielen samenstellen
                    • Modellen gebruiken in conflictanalyse

Inhoud van Les 3

Interculturele communicatie
  • Verbale en non-verbale communicatie
    • Directe versus indirecte communicatie
      • Hogere- en lagere-contextculturen
        • Omgaan met stilte, gebaren en lichaamstaal
          • Taalgebruik, beleefdheidsvormen en hiërarchie
            • Invloed van cultuur op feedback geven
              • Taalbarrières en interpretatie
                • Luisteren met culturele gevoeligheid
                  • Communicatiestijlen herkennen
                    • Strategieën voor duidelijke interculturele communicatie

Inhoud van Les 4

Stereotypen en vooroordelen
  • Wat zijn stereotypen en hoe ontstaan ze
    • Verschil tussen stereotypen, vooroordelen en discriminatie
      • Gevaar van generalisatie
        • Onbewuste bias herkennen
          • Effect op samenwerking en communicatie
            • Strategieën om bias te doorbreken
              • Reflectie op eigen denkbeelden
                • Positieve en negatieve stereotypen
                  • Oordelen uitstellen en open vragen stellen
                    • Casussen analyseren op stereotypen

Inhoud van Les 5

Conflicten door culturele verschillen
  • Oorzaken van interculturele misverstanden
    • Verschillen in conflicthantering
      • Collectivisme versus individualisme bij conflicten
        • Belangen en communicatie mismatch
          • Conflictstijlen herkennen per cultuur
            • Neutrale versus emotionele culturen
              • Mediation in interculturele context
                • Gedragscodes en interpretatie
                  • Escalatie en de-escalatie strategieën
                    • Opbouwen van wederzijds begrip

Inhoud van Les 6

Samenwerken in multiculturele teams
  • Samenwerkingsvormen en culturele invloed
    • Besluitvorming in verschillende culturen
      • Rol van hiërarchie en autoriteit
        • Time management en deadlines
          • Leiderschap in multiculturele context
            • Vergaderculturen vergelijken
              • Omgaan met culturele gevoeligheden in teams
                • Vertrouwen opbouwen over cultuurgrenzen
                  • Diversiteit als kracht benutten
                    • Conflicten voorkomen in internationale teams

Inhoud van Les 7

Waarden en gedrag in de werkomgeving
  • Verschillen in werkethiek
    • Loyaliteit, autonomie en verantwoordelijkheid
      • Privacy en persoonlijke ruimte
        • Klantgerichtheid per cultuur
          • Belonen en erkennen van prestaties
            • Omgaan met gezichtsverlies
              • Tijd en punctualiteit
                • Statussymbolen en hiërarchie
                  • Macht en besluitvorming
                    • Voorbeelden van culturele botsingen op werkvloer

Inhoud van Les 8

Reizen en verblijf in andere culturen
  • Voorbereiding op cultuurshock
    • Verschillen in dagelijks gedrag
      • Lokale omgangsvormen respecteren
        • Religieuze gebruiken begrijpen
          • Taalgebruik en beleefdheidsvormen
            • Eten, kleding en rituelen
              • Veiligheid en cultuurgebonden risico's
                • Ethisch gedrag in andere landen
                  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
                    • Reflectie op eigen ervaringen

Inhoud van Les 9

Interculturele gevoeligheid ontwikkelen
  • Zelfkennis en culturele zelfreflectie
    • Empathie tonen in intercultureel contact
      • Het verschil tussen tolerantie en acceptatie
        • Flexibiliteit in denken en handelen
          • Perspectiefwisseling toepassen
            • Geduldig blijven bij culturele ruis
              • Interesse tonen in andere culturen
                • Grenzen van culturele aanpassing
                  • Bewust kiezen voor neutraal taalgebruik
                    • Feedback vragen en ontvangen

Inhoud van Les 10

Internationale omgangsvormen
  • Zakelijke etiquette in verschillende landen
    • Begroeten en kennismaken wereldwijd
      • Omgaan met formaliteit en beleefdheid
        • Cadeaugebruik en relatiegeschenken
          • Dresscodes per cultuur
            • Tafelmanieren en zakelijke diners
              • Omgaan met religieuze feestdagen
                • Taalgebruik in internationale correspondentie
                  • Respect tonen voor culturele symboliek
                    • Vergaderstructuren en besluitvorming

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Interculturele Communicatie
Internationale Communicatie
Omgaan met
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher