Opleiding: HBO Prestatiemanagement (Online Zelfstudie)
Wil je organisaties helpen groeien door prestaties effectief te meten en te verbeteren? Met de opleiding HBO Prestatiemanagement leer je de fundamenten en belangrijkste begrippen van prestatiemanagement kennen, zodat je direct aan de slag kunt met het ontwikkelen van heldere en meetbare prestatie-indicatoren (KPI’s). Je krijgt vaardigheden in prestatiemeting en data-analyse, waarmee je inzichten verkrijgt om gefundeerde beslissingen te nemen en resultaten te verbeteren. Daarnaast leer je werken met prestatiemanagementsystemen en software, waardoor je processen efficiënter maakt en prestaties realtime kunt volgen. Feedback geven en communiceren binnen prestatiemanagement komen uitgebreid aan bod, zodat je medewerkers effectief begeleidt in hun ontwikkeling. Je leert doelstellingen te stellen die bijdragen aan persoonlijke groei en organisatiedoelen en voert professionele prestatiebeoordelingen en evaluatiegesprekken. Prestatiesturing en het inzetten van gerichte interventies helpen je om team- en groepsprestaties te optimaliseren. Door prestatiemanagement te koppelen aan organisatieontwikkeling maak je impact op de lange termijn en stimuleer je een cultuur van continue verbetering. Kies voor HBO Prestatiemanagement en word de specialist die teams en organisaties naar een hoger niveau tilt met slimme, data-gedreven aanpakken en effectieve communicatie.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de begrippen en fundamenten van prestatiemanagement
- Je ontwikkelt relevante prestatie-indicatoren (KPI’s) voor verschillende processen
- Je voert prestatiemeting uit en analyseert data effectief
- Je werkt met prestatiemanagementsystemen en bijbehorende softwaretools
- Je geeft en ontvangt feedback gericht op prestatiemanagement
- Je stelt doelstellingen op en ondersteunt de ontwikkeling van medewerkers
- Je voert prestatiebeoordelingen en evaluatiegesprekken doelgericht uit
- Je past prestatiesturing toe en ontwikkelt interventies voor verbetering
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Begrippen en fundamenten van prestatiemanagement- Definitie van prestatiemanagement
- Doelen van prestatiemanagement binnen organisaties
- Verschil tussen prestatie en resultaat
- Relatie met organisatiedoelen en strategie
- Prestatiecycli en timing
- Rol van leiderschap in prestatiemanagement
- Verschillende vormen van prestatiemanagement (individueel, team, organisatie)
- Begrip van prestatie-indicatoren
- Psychologische aspecten van prestatiemanagement
- Wet- en regelgeving rondom prestatiemanagement
- Psychologische aspecten van prestatiemanagement
- Begrip van prestatie-indicatoren
- Verschillende vormen van prestatiemanagement (individueel, team, organisatie)
- Rol van leiderschap in prestatiemanagement
- Prestatiecycli en timing
- Relatie met organisatiedoelen en strategie
- Verschil tussen prestatie en resultaat
- Doelen van prestatiemanagement binnen organisaties
Inhoud van Les 2
Ontwikkelen van prestatie-indicatoren (KPI’s)- Definitie en functie van KPI’s
- Kenmerken van goede KPI’s (SMART)
- Verschil tussen lagging en leading indicators
- Methoden voor het selecteren van KPI’s
- Koppeling KPI’s aan strategische doelen
- Kwantitatieve versus kwalitatieve indicatoren
- Het vermijden van ongewenste neveneffecten
- Monitoring en bijstellen van KPI’s
- Communicatie van KPI’s naar medewerkers
- Praktijkvoorbeelden van KPI’s per afdeling
- Communicatie van KPI’s naar medewerkers
- Monitoring en bijstellen van KPI’s
- Het vermijden van ongewenste neveneffecten
- Kwantitatieve versus kwalitatieve indicatoren
- Koppeling KPI’s aan strategische doelen
- Methoden voor het selecteren van KPI’s
- Verschil tussen lagging en leading indicators
- Kenmerken van goede KPI’s (SMART)
Inhoud van Les 3
Prestatiemeting en data-analyse- Methoden van prestatiemeting
- Dataverzamelingstechnieken (enquêtes, observaties, systemen)
- Betrouwbaarheid en validiteit van meetinstrumenten
- Analyseren van meetgegevens
- Gebruik van statistische technieken
- Visualiseren van prestaties (dashboards, scorecards)
- Benchmarking binnen en buiten de organisatie
- Toepassen van trends en patronen in data
- Omgaan met ontbrekende of afwijkende data
- Privacy en ethiek bij data-analyse
- Omgaan met ontbrekende of afwijkende data
- Toepassen van trends en patronen in data
- Benchmarking binnen en buiten de organisatie
- Visualiseren van prestaties (dashboards, scorecards)
- Gebruik van statistische technieken
- Analyseren van meetgegevens
- Betrouwbaarheid en validiteit van meetinstrumenten
- Dataverzamelingstechnieken (enquêtes, observaties, systemen)
Inhoud van Les 4
Prestatiemanagementsystemen en software- Overzicht van prestatiemanagementsystemen
- Functionaliteiten van systemen (monitoring, rapportage, feedback)
- Integratie met andere bedrijfsprocessen en software
- Voor- en nadelen van digitale systemen
- Configureren van dashboards en rapportages
- Gebruikersadoptie stimuleren
- Beveiliging van prestatiegegevens
- Updaten en onderhouden van systemen
- Gebruik van mobiele apps voor prestatiemanagement
- Toekomstige ontwikkelingen en trends in systemen
- Gebruik van mobiele apps voor prestatiemanagement
- Updaten en onderhouden van systemen
- Beveiliging van prestatiegegevens
- Gebruikersadoptie stimuleren
- Configureren van dashboards en rapportages
- Voor- en nadelen van digitale systemen
- Integratie met andere bedrijfsprocessen en software
- Functionaliteiten van systemen (monitoring, rapportage, feedback)
Inhoud van Les 5
Feedback en communicatie in prestatiemanagement- Het belang van feedback voor prestatieverbetering
- Soorten feedback (positief, constructief, feedforward)
- Feedbackcultuur binnen teams en organisatie
- Technieken voor effectieve feedbackgesprekken
- Timing en frequentie van feedback
- Communicatiestijlen en aanpassing aan ontvangers
- Omgaan met weerstand tegen feedback
- Feedbackdocumentatie en opvolging
- Rol van coaching en mentoring
- Feedback verwerken in ontwikkelplannen
- Rol van coaching en mentoring
- Feedbackdocumentatie en opvolging
- Omgaan met weerstand tegen feedback
- Communicatiestijlen en aanpassing aan ontvangers
- Timing en frequentie van feedback
- Technieken voor effectieve feedbackgesprekken
- Feedbackcultuur binnen teams en organisatie
- Soorten feedback (positief, constructief, feedforward)
Inhoud van Les 6
Doelstellingen stellen en ontwikkelen van medewerkers- SMART-doelstellingen formuleren
- Afstemmen van persoonlijke en organisatiedoelen
- Rol van medewerkers in doelstellingsproces
- Continu verbeteren via PDCA-cyclus
- Competentieontwikkeling koppelen aan prestaties
- Opstellen van persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP)
- Evalueren van doelrealisatie
- Bijstellen van doelen op basis van prestaties
- Motiveren van medewerkers via doelen
- Effectiviteit van doelen meten
- Motiveren van medewerkers via doelen
- Bijstellen van doelen op basis van prestaties
- Evalueren van doelrealisatie
- Opstellen van persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP)
- Competentieontwikkeling koppelen aan prestaties
- Continu verbeteren via PDCA-cyclus
- Rol van medewerkers in doelstellingsproces
- Afstemmen van persoonlijke en organisatiedoelen
Inhoud van Les 7
Prestatiebeoordeling en evaluatiegesprekken- Structuur van het beoordelingsproces
- Objectiviteit en eerlijkheid waarborgen
- Rol van zelfevaluatie
- Voorbereiden en uitvoeren van evaluatiegesprekken
- Omgaan met conflicten tijdens gesprekken
- Documenteren van uitkomsten
- Gebruik van beoordelingsformulieren
- Beoordelingsgesprekken koppelen aan beloning en ontwikkeling
- Feedback verwerken in vervolgacties
- Juridische aspecten van prestatiebeoordeling
- Feedback verwerken in vervolgacties
- Beoordelingsgesprekken koppelen aan beloning en ontwikkeling
- Gebruik van beoordelingsformulieren
- Documenteren van uitkomsten
- Omgaan met conflicten tijdens gesprekken
- Voorbereiden en uitvoeren van evaluatiegesprekken
- Rol van zelfevaluatie
- Objectiviteit en eerlijkheid waarborgen
Inhoud van Les 8
Prestatiesturing en interventies- Verschillende vormen van prestatiesturing
- Sturingsmodellen toepassen (bijv. Balanced Scorecard)
- Identificeren van prestatieknelpunten
- Ontwerpen van interventies voor verbetering
- Coaching en training inzetten als interventie
- Incentives en beloningssystemen toepassen
- Verandermanagement in prestatiesturing
- Evalueren van effectiviteit van interventies
- Communicatie over veranderingen
- Betrekken van medewerkers bij sturing
- Communicatie over veranderingen
- Evalueren van effectiviteit van interventies
- Verandermanagement in prestatiesturing
- Incentives en beloningssystemen toepassen
- Coaching en training inzetten als interventie
- Ontwerpen van interventies voor verbetering
- Identificeren van prestatieknelpunten
- Sturingsmodellen toepassen (bijv. Balanced Scorecard)
Inhoud van Les 9
Team- en groepsprestatiemanagement- Dynamiek van teamprocessen en prestaties
- Rollen en verantwoordelijkheden binnen teams
- Gezamenlijke doelen formuleren
- Meten van teamprestaties
- Samenwerking en communicatie bevorderen
- Conflicthantering binnen teams
- Gebruik van teamfeedback
- Teamontwikkeling en training
- Impact van leiderschap op teamresultaten
- Evaluatie van teamprocessen
- Impact van leiderschap op teamresultaten
- Teamontwikkeling en training
- Gebruik van teamfeedback
- Conflicthantering binnen teams
- Samenwerking en communicatie bevorderen
- Meten van teamprestaties
- Gezamenlijke doelen formuleren
- Rollen en verantwoordelijkheden binnen teams
Inhoud van Les 10
Prestatiemanagement en organisatieontwikkeling- Relatie tussen prestatiemanagement en organisatieontwikkeling
- Prestatiemanagement als instrument voor strategische veranderingen
- Cultuur en prestatiemanagement
- Rollen van management bij organisatieontwikkeling
- Integratie van prestatiemanagement in HR-processen
- Leren van successen en fouten
- Continu verbeteren op organisatieniveau
- Prestatiegericht leiderschap
- Omgaan met weerstand bij veranderingen
- Toekomstbestendig prestatiemanagement ontwerpen
- Omgaan met weerstand bij veranderingen
- Prestatiegericht leiderschap
- Continu verbeteren op organisatieniveau
- Leren van successen en fouten
- Integratie van prestatiemanagement in HR-processen
- Rollen van management bij organisatieontwikkeling
- Cultuur en prestatiemanagement
- Prestatiemanagement als instrument voor strategische veranderingen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!