Opleiding: HBO Cultuur van continue verbetering creëren (Online Zelfstudie)
Wil je een werkomgeving creëren waarin verbetering vanzelfsprekend is en iedereen bijdraagt aan groei en kwaliteit? Met de hbo-opleiding Cultuur van continue verbetering creëren leer je de basisprincipes van continue verbetering toe te passen binnen elke organisatie. Je maakt kennis met toonaangevende verbeterfilosofieën en methodieken zoals Lean en Kaizen en ontdekt hoe je hiermee processen duurzaam optimaliseert. Je ontwikkelt inzicht in organisatiecultuur en hoe je een verbeterklimaat stimuleert waarin samenwerking, vertrouwen en eigenaarschap centraal staan. Leiderschap en voorbeeldgedrag spelen hierin een cruciale rol; je leert hoe je anderen inspireert en motiveert om actief mee te denken en te verbeteren. Medewerkerbetrokkenheid en eigenaarschap versterk je door effectieve communicatie en transparantie toe te passen in het hele verbeterproces. Je analyseert processen, stimuleert het leren van fouten en gebruikt feedback als krachtig instrument voor groei. Innovatie en kennisdeling staan centraal in het creëren van een lerende organisatie. Je weet hoe je verbeterinitiatieven verankert en borgt in de dagelijkse praktijk, zodat continue verbetering geen project is maar een mindset. Kies voor HBO Cultuur van continue verbetering creëren en geef leiding aan verandering, innovatie en duurzame groei binnen jouw organisatie.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van continue verbetering en kunt deze toepassen binnen organisaties.
- Je past verschillende verbeterfilosofieën en methodieken toe om processen te optimaliseren.
- Je herkent het belang van een passende organisatiecultuur en draagt bij aan een duurzaam verbeterklimaat.
- Je toont voorbeeldgedrag en stimuleert leiderschap dat gericht is op continue verbetering.
- Je vergroot medewerkerbetrokkenheid en stimuleert eigenaarschap bij verbeterinitiatieven.
- Je communiceert transparant en effectief om verbeterprocessen te ondersteunen.
- Je analyseert processen en initieert verbeteracties op basis van data en feedback.
- Je draagt bij aan de borging van verbeteringen door kennisdeling, evaluatie en innovatie.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van continue verbetering- Definitie en betekenis van continue verbetering
- Historische ontwikkeling van verbeterfilosofieën
- Relatie tussen verbetering en kwaliteit
- Verschil tussen innovatie en verbetering
- Belang van kleine stapjes in verandering
- Cyclisch karakter van verbeterprocessen
- Betrokkenheid van medewerkers op alle niveaus
- Voorbeelden van succesvolle verbetertrajecten
- Risico’s bij ontbreken van verbetercultuur
- Casussen uit verschillende sectoren
- Risico’s bij ontbreken van verbetercultuur
- Voorbeelden van succesvolle verbetertrajecten
- Betrokkenheid van medewerkers op alle niveaus
- Cyclisch karakter van verbeterprocessen
- Belang van kleine stapjes in verandering
- Verschil tussen innovatie en verbetering
- Relatie tussen verbetering en kwaliteit
- Historische ontwikkeling van verbeterfilosofieën
Inhoud van Les 2
Verbeterfilosofieën en methodieken- Lean-principes en hun toepassing
- Six Sigma en foutreductie
- Kaizen en dagelijkse verbeteringen
- Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus
- Total Quality Management (TQM)
- Agile en Scrum in verbeterprocessen
- Benchmarking en best practices
- Verschillen tussen methodieken
- Voorbeelden van integrale aanpak
- Casussen over methodiekkeuze
- Voorbeelden van integrale aanpak
- Verschillen tussen methodieken
- Benchmarking en best practices
- Agile en Scrum in verbeterprocessen
- Total Quality Management (TQM)
- Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus
- Kaizen en dagelijkse verbeteringen
- Six Sigma en foutreductie
Inhoud van Les 3
Organisatiecultuur en verbeterklimaat- Definitie van organisatiecultuur
- Invloed van cultuur op verbetergedrag
- Elementen van een verbetergerichte cultuur
- Belang van psychologische veiligheid
- Rol van waarden en normen
- Belonen van verbeterinitiatieven
- Weerstand tegen verandering begrijpen
- Voorbeelden van cultuurverandering
- Valkuilen bij cultuurontwikkeling
- Casussen over cultuur en kwaliteit
- Valkuilen bij cultuurontwikkeling
- Voorbeelden van cultuurverandering
- Weerstand tegen verandering begrijpen
- Belonen van verbeterinitiatieven
- Rol van waarden en normen
- Belang van psychologische veiligheid
- Elementen van een verbetergerichte cultuur
- Invloed van cultuur op verbetergedrag
Inhoud van Les 4
Leiderschap en voorbeeldgedrag- Rol van leiders in verbetertrajecten
- Voorbeeldgedrag als stimulans
- Belang van transparantie en vertrouwen
- Inspireren en motiveren van medewerkers
- Coachend leiderschap
- Besluitvorming en draagvlak
- Betrokkenheid van het management
- Voorbeelden van succesvol leiderschap
- Risico’s van autoritair leiderschap
- Casussen over leiderschapsstijlen
- Risico’s van autoritair leiderschap
- Voorbeelden van succesvol leiderschap
- Betrokkenheid van het management
- Besluitvorming en draagvlak
- Coachend leiderschap
- Inspireren en motiveren van medewerkers
- Belang van transparantie en vertrouwen
- Voorbeeldgedrag als stimulans
Inhoud van Les 5
Medewerkerbetrokkenheid en eigenaarschap- Creëren van eigenaarschap bij medewerkers
- Stimuleren van ideeën en initiatieven
- Gebruik van verbeterteams en werkgroepen
- Herkennen van talenten en inzetbaarheid
- Waardering en erkenning voor bijdragen
- Opleiden en ondersteunen van medewerkers
- Feedbackcultuur als motor voor betrokkenheid
- Voorbeelden van betrokkenheid op de werkvloer
- Problemen bij lage motivatie
- Casussen over eigenaarschap
- Problemen bij lage motivatie
- Voorbeelden van betrokkenheid op de werkvloer
- Feedbackcultuur als motor voor betrokkenheid
- Opleiden en ondersteunen van medewerkers
- Waardering en erkenning voor bijdragen
- Herkennen van talenten en inzetbaarheid
- Gebruik van verbeterteams en werkgroepen
- Stimuleren van ideeën en initiatieven
Inhoud van Les 6
Communicatie en transparantie- Belang van open communicatie
- Gebruik van begrijpelijke taal (B2-niveau)
- Interne communicatiekanalen
- Visuele hulpmiddelen zoals dashboards
- Delen van resultaten en successen
- Eerlijke communicatie over fouten
- Betrekken van medewerkers in besluitvorming
- Voorbeelden van communicatiestrategieën
- Obstakels bij onduidelijke communicatie
- Casussen over transparantie
- Obstakels bij onduidelijke communicatie
- Voorbeelden van communicatiestrategieën
- Betrekken van medewerkers in besluitvorming
- Eerlijke communicatie over fouten
- Delen van resultaten en successen
- Visuele hulpmiddelen zoals dashboards
- Interne communicatiekanalen
- Gebruik van begrijpelijke taal (B2-niveau)
Inhoud van Les 7
Processen en continue optimalisatie- Procesdenken en procesanalyse
- Identificatie van knelpunten
- Standaardisatie van werkprocessen
- Efficiëntie en effectiviteit als uitgangspunt
- Toepassing van procesverbetertechnieken
- Monitoring met prestatie-indicatoren
- Verbeteren door kleine aanpassingen
- Voorbeelden uit productie en dienstverlening
- Valkuilen bij procesoptimalisatie
- Casussen over verbetertrajecten
- Valkuilen bij procesoptimalisatie
- Voorbeelden uit productie en dienstverlening
- Verbeteren door kleine aanpassingen
- Monitoring met prestatie-indicatoren
- Toepassing van procesverbetertechnieken
- Efficiëntie en effectiviteit als uitgangspunt
- Standaardisatie van werkprocessen
- Identificatie van knelpunten
Inhoud van Les 8
Leren van fouten en feedback- Fouten als leermoment benaderen
- Openheid in bespreking van incidenten
- Feedbacksystemen in organisaties
- Methoden voor root cause analysis
- Leren van interne en externe audits
- Positieve houding ten opzichte van kritiek
- Voorbeelden van leerprocessen
- Risico’s van schuldtoewijzing
- Cultuur van voortdurende reflectie
- Casussen over foutafhandeling
- Cultuur van voortdurende reflectie
- Risico’s van schuldtoewijzing
- Voorbeelden van leerprocessen
- Positieve houding ten opzichte van kritiek
- Leren van interne en externe audits
- Methoden voor root cause analysis
- Feedbacksystemen in organisaties
- Openheid in bespreking van incidenten
Inhoud van Les 9
Innovatie en kennisdeling- Relatie tussen innovatie en verbetering
- Creëren van een kennisdelende organisatie
- Gebruik van communities of practice
- Interne en externe benchmarking
- Rol van digitalisering in kennisdeling
- Cross-functionele samenwerking
- Voorbeelden van kennismanagementsystemen
- Obstakels bij kennisdeling
- Relatie tussen kennis en verbetercultuur
- Casussen over innovatie en leren
- Relatie tussen kennis en verbetercultuur
- Obstakels bij kennisdeling
- Voorbeelden van kennismanagementsystemen
- Cross-functionele samenwerking
- Rol van digitalisering in kennisdeling
- Interne en externe benchmarking
- Gebruik van communities of practice
- Creëren van een kennisdelende organisatie
Inhoud van Les 10
Verankering en borging van verbetering- Integreren van verbeterprocessen in beleid
- Vastleggen in procedures en richtlijnen
- Gebruik van kwaliteitsmanagementsystemen
- Continue monitoring en evaluatie
- Rollen en verantwoordelijkheden vastleggen
- Formele en informele evaluatiemomenten
- Successen vieren en communiceren
- Voorbeelden van structurele borging
- Problemen bij onvoldoende borging
- Casussen over duurzame verankering
- Problemen bij onvoldoende borging
- Voorbeelden van structurele borging
- Successen vieren en communiceren
- Formele en informele evaluatiemomenten
- Rollen en verantwoordelijkheden vastleggen
- Continue monitoring en evaluatie
- Gebruik van kwaliteitsmanagementsystemen
- Vastleggen in procedures en richtlijnen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!