Opleiding: HBO Procesaudits uitvoeren (Online Zelfstudie)
Wil je leren hoe je procesaudits effectief uitvoert en organisaties helpt om continu te verbeteren? Met de opleiding HBO Procesaudits uitvoeren krijg je een grondige inleiding in de wereld van audits en leer je werken met relevante normen en referentiekaders die de basis vormen voor een objectieve beoordeling van processen. Je ontwikkelt vaardigheden in auditplanning en voorbereiding, zodat je elke audit doelgericht en gestructureerd kunt aanpakken. Verschillende auditmethoden en technieken komen aan bod, net als professionele communicatie tijdens audits, zodat je gesprekken voert die waardevolle inzichten opleveren. Je leert bevindingen nauwkeurig vastleggen en deze verwerken in heldere en overtuigende auditrapportages die direct bruikbaar zijn voor het management. Ook het opvolgen van bevindingen en het implementeren van verbetermaatregelen speelt een centrale rol, zodat jouw audits daadwerkelijk bijdragen aan kwaliteitsverbetering. Je versterkt je vaardigheden als auditor en past het geleerde direct toe in praktijkgerichte situaties. Of je nu werkt in de zorg, industrie, overheid of zakelijke dienstverlening, met deze opleiding ben je klaar om als auditor een verschil te maken. Kies voor HBO Procesaudits uitvoeren en word de professional die met scherpe analyses, sterke rapportages en concrete verbeteradviezen processen naar een hoger niveau tilt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- De basisprincipes van procesaudits begrijpen en toepassen
- Normen en referentiekaders herkennen en hanteren bij audits
- Een auditplan opstellen en voorbereidingen effectief uitvoeren
- Auditmethoden en -technieken doelgericht inzetten
- Effectief communiceren tijdens verschillende fasen van een audit
- Auditbevindingen correct vastleggen en documenteren
- Een heldere en gestructureerde auditrapportage opstellen
- Verbetermaatregelen formuleren en opvolging borgen
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding tot procesaudits- Definitie van een procesaudit
- Doel en nut van audits voor organisaties
- Verschil tussen procesaudit, systeemaudit en productaudit
- Historische ontwikkeling van auditmethoden
- Relatie met kwaliteitsmanagement
- Belang van onafhankelijkheid en objectiviteit
- Typen audits: intern en extern
- Belang van gestructureerde werkwijze
- Voorbeelden van audits in de praktijk
- Casussen over nut en noodzaak
- Voorbeelden van audits in de praktijk
- Belang van gestructureerde werkwijze
- Typen audits: intern en extern
- Belang van onafhankelijkheid en objectiviteit
- Relatie met kwaliteitsmanagement
- Historische ontwikkeling van auditmethoden
- Verschil tussen procesaudit, systeemaudit en productaudit
- Doel en nut van audits voor organisaties
Inhoud van Les 2
Normen en referentiekaders- Betekenis van normen bij audits
- Internationale standaarden zoals ISO 9001
- Nationale richtlijnen en sectorale normen
- Interpretatie van normelementen
- Toepassing van juridische kaders
- Verschil tussen wettelijke eisen en interne afspraken
- Voorbeelden van normtoepassing in audits
- Risico’s van onduidelijke kaders
- Rol van certificeringsinstanties
- Casussen over norminterpretatie
- Rol van certificeringsinstanties
- Risico’s van onduidelijke kaders
- Voorbeelden van normtoepassing in audits
- Verschil tussen wettelijke eisen en interne afspraken
- Toepassing van juridische kaders
- Interpretatie van normelementen
- Nationale richtlijnen en sectorale normen
- Internationale standaarden zoals ISO 9001
Inhoud van Les 3
Auditplanning en voorbereiding- Bepalen van auditdoelen
- Vaststellen van de scope van de audit
- Planning en tijdsindeling
- Samenstellen van het auditteam
- Voorbereiding van documenten en checklists
- Communicatie van de planning met de organisatie
- Belang van een risicoanalyse vooraf
- Voorbeelden van effectieve voorbereiding
- Valkuilen bij gebrekkige planning
- Casussen over voorbereidingsfouten
- Valkuilen bij gebrekkige planning
- Voorbeelden van effectieve voorbereiding
- Belang van een risicoanalyse vooraf
- Communicatie van de planning met de organisatie
- Voorbereiding van documenten en checklists
- Samenstellen van het auditteam
- Planning en tijdsindeling
- Vaststellen van de scope van de audit
Inhoud van Les 4
Auditmethoden en technieken- Verschillende benaderingen van audits
- Gebruik van interviews als auditmethode
- Observatie op de werkvloer
- Analyse van documenten en registraties
- Gebruik van steekproeven
- Triangulatie van verschillende methoden
- Belang van objectieve gegevens
- Voorbeelden van auditmethoden in de praktijk
- Risico’s van verkeerde methodeselectie
- Casussen over toegepaste technieken
- Risico’s van verkeerde methodeselectie
- Voorbeelden van auditmethoden in de praktijk
- Belang van objectieve gegevens
- Triangulatie van verschillende methoden
- Gebruik van steekproeven
- Analyse van documenten en registraties
- Observatie op de werkvloer
- Gebruik van interviews als auditmethode
Inhoud van Les 5
Communicatie tijdens audits- Belang van open en duidelijke communicatie
- Startgesprek (opening meeting)
- Actief luisteren bij interviews
- Stellen van open en gesloten vragen
- Registreren van antwoorden zonder interpretatie
- Communiceren van waarnemingen met respect
- Belang van neutraliteit en objectiviteit
- Voorbeelden van goede communicatie
- Valkuilen bij verkeerde communicatie
- Casussen over communicatieproblemen
- Valkuilen bij verkeerde communicatie
- Voorbeelden van goede communicatie
- Belang van neutraliteit en objectiviteit
- Communiceren van waarnemingen met respect
- Registreren van antwoorden zonder interpretatie
- Stellen van open en gesloten vragen
- Actief luisteren bij interviews
- Startgesprek (opening meeting)
Inhoud van Les 6
Bevindingen en vastlegging- Definitie van auditbevindingen
- Onderscheid tussen conformiteit en afwijkingen
- Objectieve onderbouwing van bevindingen
- Gebruik van checklists en formats
- Schrijven van duidelijke auditnotities
- Vastlegging van observaties en feiten
- Voorbeelden van afwijkingen in processen
- Valkuilen bij subjectieve vastlegging
- Belang van transparantie in rapportage
- Casussen over bevindingen
- Belang van transparantie in rapportage
- Valkuilen bij subjectieve vastlegging
- Voorbeelden van afwijkingen in processen
- Vastlegging van observaties en feiten
- Schrijven van duidelijke auditnotities
- Gebruik van checklists en formats
- Objectieve onderbouwing van bevindingen
- Onderscheid tussen conformiteit en afwijkingen
Inhoud van Les 7
Auditrapportage- Functie en doel van een auditrapport
- Structuur van een helder rapport
- Objectief en feitelijk taalgebruik
- Beschrijven van sterke punten
- Beschrijven van afwijkingen en verbeterpunten
- Formuleren van aanbevelingen
- Voorbeelden van overzichtelijke rapportages
- Risico’s van onduidelijke rapportage
- Presentatie van het rapport aan stakeholders
- Casussen over rapportkwaliteit
- Presentatie van het rapport aan stakeholders
- Risico’s van onduidelijke rapportage
- Voorbeelden van overzichtelijke rapportages
- Formuleren van aanbevelingen
- Beschrijven van afwijkingen en verbeterpunten
- Beschrijven van sterke punten
- Objectief en feitelijk taalgebruik
- Structuur van een helder rapport
Inhoud van Les 8
Opvolging en verbetermaatregelen- Belang van opvolging van auditbevindingen
- Analyse van oorzaken van afwijkingen
- Formuleren van corrigerende maatregelen
- Formuleren van preventieve maatregelen
- Opstellen van een verbeterplan
- Rollen en verantwoordelijkheden bij opvolging
- Monitoring van verbeteracties
- Voorbeelden van effectieve opvolging
- Risico’s bij geen opvolging
- Casussen over verbetertrajecten
- Risico’s bij geen opvolging
- Voorbeelden van effectieve opvolging
- Monitoring van verbeteracties
- Rollen en verantwoordelijkheden bij opvolging
- Opstellen van een verbeterplan
- Formuleren van preventieve maatregelen
- Formuleren van corrigerende maatregelen
- Analyse van oorzaken van afwijkingen
Inhoud van Les 9
Vaardigheden van de auditor- Belang van analytisch vermogen
- Kritisch en onafhankelijk denken
- Communicatieve vaardigheden
- Vaardigheden in interviewtechnieken
- Schriftelijke rapportagevaardigheden
- Professioneel omgaan met weerstand
- Ethisch handelen tijdens audits
- Voorbeelden van sterke auditorvaardigheden
- Valkuilen bij onvoldoende vaardigheden
- Casussen over auditorcompetenties
- Valkuilen bij onvoldoende vaardigheden
- Voorbeelden van sterke auditorvaardigheden
- Ethisch handelen tijdens audits
- Professioneel omgaan met weerstand
- Schriftelijke rapportagevaardigheden
- Vaardigheden in interviewtechnieken
- Communicatieve vaardigheden
- Kritisch en onafhankelijk denken
Inhoud van Les 10
Praktijktoepassingen van procesaudits- Casus zorgsector: audit op patiëntveiligheid
- Casus industrie: audit op productieprocessen
- Casus overheid: audit op vergunningverlening
- Casus onderwijs: audit op toetsprocessen
- Casus logistiek: audit op voorraadbeheer
- Casus financiële sector: audit op naleving procedures
- Casus telecom: audit op storingsafhandeling
- Casus retail: audit op kassaprocessen
- Casus juridische sector: audit op dossierbeheer
- Casus cross-sectoraal: ketenaudits
- Casus juridische sector: audit op dossierbeheer
- Casus retail: audit op kassaprocessen
- Casus telecom: audit op storingsafhandeling
- Casus financiële sector: audit op naleving procedures
- Casus logistiek: audit op voorraadbeheer
- Casus onderwijs: audit op toetsprocessen
- Casus overheid: audit op vergunningverlening
- Casus industrie: audit op productieprocessen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!