Opleiding: HBO Kernkwaliteiten en valkuilen herkennen (Online Zelfstudie)
Wil je jezelf en je team beter leren begrijpen en effectiever samenwerken? Met de HBO-opleiding Kernkwaliteiten en Valkuilen Herkennen leer je hoe je jouw kernkwaliteiten herkent en inzet om krachtiger te functioneren. Je maakt kennis met het kernkwadrant van Ofman, een krachtig model dat inzicht geeft in valkuilen, uitdagingen en allergieën die je gedrag beïnvloeden. Zelfreflectie en bewustwording staan centraal, zodat je patronen in je eigen gedrag en dat van anderen beter doorziet. Je leert valkuilen te herkennen en deze om te buigen naar ontwikkelkansen, waardoor je groei en verbetering stimuleert. Ook ontdek je hoe allergieën en samenwerkingsproblemen ontstaan en hoe je hiermee constructief omgaat. Kernkwaliteiten binnen teams worden onderzocht om de samenwerking te versterken en communicatie te optimaliseren. Feedback geven en ontvangen wordt een vaardigheid die bijdraagt aan persoonlijke en professionele groei. Praktische toepassingen in diverse werkcontexten zorgen ervoor dat je de opgedane kennis direct toepast. Met aandacht voor jouw toekomstige ontwikkeling en borging van het geleerde, ben je klaar om duurzame veranderingen te realiseren. Kies voor HBO Kernkwaliteiten en Valkuilen Herkennen en vergroot jouw impact door meer zelfinzicht en betere samenwerking.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je leert de basisprincipes van kernkwaliteiten en hun betekenis binnen persoonlijke ontwikkeling.
- Je past het kernkwadrant van Ofman toe om inzicht te krijgen in eigen kwaliteiten en valkuilen.
- Je ontwikkelt zelfreflectie en bewustwording over gedrag en motivatie.
- Je herkent valkuilen en gedragspatronen die persoonlijke groei kunnen belemmeren.
- Je identificeert uitdagingen en ontwikkelkansen voor effectieve persoonlijke en professionele groei.
- Je begrijpt allergieën en samenwerkingsproblemen en leert hiermee constructief om te gaan.
- Je zet kernkwaliteiten effectief in binnen teamverband en bevordert samenwerking.
- Je gebruikt communicatie en feedback als instrumenten om kernkwaliteiten te versterken en problemen te voorkomen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding tot kernkwaliteiten- Definitie van kernkwaliteiten
- Ontstaansgeschiedenis van het kernkwadrant van Ofman
- Verschil tussen competenties en kernkwaliteiten
- Voorbeelden van veelvoorkomende kernkwaliteiten
- Belang van kernkwaliteiten in persoonlijke ontwikkeling
- Relatie tussen kernkwaliteiten en talenten
- Praktische toepassingen van kernkwaliteiten
- Het nut van kernkwaliteiten in teamverband
- Valkuilen bij het verkeerd gebruiken van kernkwaliteiten
- Casussen over kernkwaliteiten
- Valkuilen bij het verkeerd gebruiken van kernkwaliteiten
- Het nut van kernkwaliteiten in teamverband
- Praktische toepassingen van kernkwaliteiten
- Relatie tussen kernkwaliteiten en talenten
- Belang van kernkwaliteiten in persoonlijke ontwikkeling
- Voorbeelden van veelvoorkomende kernkwaliteiten
- Verschil tussen competenties en kernkwaliteiten
- Ontstaansgeschiedenis van het kernkwadrant van Ofman
Inhoud van Les 2
Het kernkwadrant van Ofman- Uitleg van de vier elementen: kernkwaliteit, valkuil, uitdaging, allergie
- Voorbeelden van ingevulde kernkwadranten
- Relatie tussen kernkwaliteit en valkuil
- Relatie tussen uitdaging en allergie
- Praktische toepassing van kernkwadranten in werkcontext
- Belang van zelfreflectie in het model
- Voorbeelden van persoonlijke kernkwadranten
- Valkuilen bij eenzijdige toepassing van het model
- Koppeling van kernkwadranten aan leerdoelen
- Casussen over kernkwadranten
- Koppeling van kernkwadranten aan leerdoelen
- Valkuilen bij eenzijdige toepassing van het model
- Voorbeelden van persoonlijke kernkwadranten
- Belang van zelfreflectie in het model
- Praktische toepassing van kernkwadranten in werkcontext
- Relatie tussen uitdaging en allergie
- Relatie tussen kernkwaliteit en valkuil
- Voorbeelden van ingevulde kernkwadranten
Inhoud van Les 3
Zelfreflectie en bewustwording- Belang van zelfreflectie voor persoonlijke groei
- Methoden om kernkwaliteiten te ontdekken
- Gebruik van feedback van anderen
- Het herkennen van patronen in gedrag
- Voorbeelden van zelfreflectie-instrumenten
- Het verschil tussen zelfbeeld en feedback van collega’s
- Valkuilen bij gebrek aan zelfreflectie
- Betekenis van reflectieverslagen in de praktijk
- Relatie tussen zelfreflectie en loopbaanontwikkeling
- Casussen over bewustwording
- Relatie tussen zelfreflectie en loopbaanontwikkeling
- Betekenis van reflectieverslagen in de praktijk
- Valkuilen bij gebrek aan zelfreflectie
- Het verschil tussen zelfbeeld en feedback van collega’s
- Voorbeelden van zelfreflectie-instrumenten
- Het herkennen van patronen in gedrag
- Gebruik van feedback van anderen
- Methoden om kernkwaliteiten te ontdekken
Inhoud van Les 4
Valkuilen en gedragspatronen- Definitie van een valkuil
- Voorbeelden van kernkwaliteiten die doorschieten in valkuilen
- Invloed van valkuilen op samenwerking
- Voorbeelden van herkenbare gedragspatronen
- Risico’s van onbewuste valkuilen
- Het verband tussen stress en valkuilgedrag
- Voorbeelden van valkuilen per kernkwaliteit
- Methoden om valkuilgedrag te verminderen
- Casussen over valkuilgedrag in teams
- Lessen uit praktijkvoorbeelden
- Casussen over valkuilgedrag in teams
- Methoden om valkuilgedrag te verminderen
- Voorbeelden van valkuilen per kernkwaliteit
- Het verband tussen stress en valkuilgedrag
- Risico’s van onbewuste valkuilen
- Voorbeelden van herkenbare gedragspatronen
- Invloed van valkuilen op samenwerking
- Voorbeelden van kernkwaliteiten die doorschieten in valkuilen
Inhoud van Les 5
Uitdagingen en ontwikkelkansen- Definitie van een uitdaging in het kernkwadrant
- Voorbeelden van uitdagingen gekoppeld aan kernkwaliteiten
- Belang van balans tussen kernkwaliteit en uitdaging
- Methoden om uitdagingen aan te gaan
- Voorbeelden van leerdoelen gebaseerd op uitdagingen
- Het verschil tussen uitdaging en competentieontwikkeling
- Relatie tussen uitdaging en persoonlijke groei
- Casussen over uitdagingen in de praktijk
- Valkuilen bij het vermijden van uitdagingen
- Voorbeelden van succesvolle groei
- Valkuilen bij het vermijden van uitdagingen
- Casussen over uitdagingen in de praktijk
- Relatie tussen uitdaging en persoonlijke groei
- Het verschil tussen uitdaging en competentieontwikkeling
- Voorbeelden van leerdoelen gebaseerd op uitdagingen
- Methoden om uitdagingen aan te gaan
- Belang van balans tussen kernkwaliteit en uitdaging
- Voorbeelden van uitdagingen gekoppeld aan kernkwaliteiten
Inhoud van Les 6
Allergieën en samenwerkingsproblemen- Definitie van allergie in het kernkwadrant
- Voorbeelden van allergieën in de werkcontext
- Relatie tussen allergie en kernkwaliteit
- Invloed van allergieën op samenwerking
- Risico’s van onuitgesproken allergieën
- Voorbeelden van conflicten door allergieën
- Methoden om allergieën bespreekbaar te maken
- Casussen over allergiegedrag in teams
- Het belang van wederzijds begrip
- Lessen uit conflicthantering
- Het belang van wederzijds begrip
- Casussen over allergiegedrag in teams
- Methoden om allergieën bespreekbaar te maken
- Voorbeelden van conflicten door allergieën
- Risico’s van onuitgesproken allergieën
- Invloed van allergieën op samenwerking
- Relatie tussen allergie en kernkwaliteit
- Voorbeelden van allergieën in de werkcontext
Inhoud van Les 7
Kernkwaliteiten in teams- Herkennen van kwaliteiten binnen een team
- Het belang van diversiteit in kernkwaliteiten
- Voorbeelden van complementaire kwaliteiten
- Risico’s van overlappende valkuilen in teams
- Methoden om teamkwaliteiten zichtbaar te maken
- Voorbeelden van teambijeenkomsten rond kernkwaliteiten
- Casussen over kracht en zwakte in teams
- Het belang van waardering van elkaars kwaliteiten
- Toepassing bij taakverdeling en samenwerking
- Valkuilen bij onvoldoende erkenning
- Toepassing bij taakverdeling en samenwerking
- Het belang van waardering van elkaars kwaliteiten
- Casussen over kracht en zwakte in teams
- Voorbeelden van teambijeenkomsten rond kernkwaliteiten
- Methoden om teamkwaliteiten zichtbaar te maken
- Risico’s van overlappende valkuilen in teams
- Voorbeelden van complementaire kwaliteiten
- Het belang van diversiteit in kernkwaliteiten
Inhoud van Les 8
Communicatie en feedback- Het belang van feedback bij het herkennen van kwaliteiten
- Voorbeelden van constructieve feedback
- Valkuilen van negatieve of vage feedback
- Methoden voor het geven van effectieve feedback
- Voorbeelden van feedbackgesprekken
- Het belang van luisteren en doorvragen
- Casussen over feedback in de praktijk
- Relatie tussen feedback en zelfinzicht
- Valkuilen bij defensieve reacties
- Voorbeelden van feedbackcultuur
- Valkuilen bij defensieve reacties
- Relatie tussen feedback en zelfinzicht
- Casussen over feedback in de praktijk
- Het belang van luisteren en doorvragen
- Voorbeelden van feedbackgesprekken
- Methoden voor het geven van effectieve feedback
- Valkuilen van negatieve of vage feedback
- Voorbeelden van constructieve feedback
Inhoud van Les 9
Praktische toepassingen in werkcontext- Toepassing van kernkwaliteiten bij sollicitaties
- Gebruik in functionerings- en beoordelingsgesprekken
- Voorbeelden van kernkwaliteiten in leiderschap
- Toepassing in klantgericht werken
- Voorbeelden van kernkwaliteiten in projectmanagement
- Casussen over kernkwaliteiten in de zorg
- Casussen over kernkwaliteiten in onderwijs
- Casussen over kernkwaliteiten in bedrijfsleven
- Toepassing bij persoonlijke ontwikkelingsplannen
- Relatie met HR-instrumenten
- Toepassing bij persoonlijke ontwikkelingsplannen
- Casussen over kernkwaliteiten in bedrijfsleven
- Casussen over kernkwaliteiten in onderwijs
- Casussen over kernkwaliteiten in de zorg
- Voorbeelden van kernkwaliteiten in projectmanagement
- Toepassing in klantgericht werken
- Voorbeelden van kernkwaliteiten in leiderschap
- Gebruik in functionerings- en beoordelingsgesprekken
Inhoud van Les 10
Toekomstige ontwikkeling en borging- Het belang van voortdurende zelfontwikkeling
- Voorbeelden van veranderende kwaliteiten door ervaring
- Relatie tussen kernkwaliteiten en levensfase
- Het belang van coachend leiderschap
- Toepassing in loopbaanplanning
- Gebruik van kernkwaliteiten bij talentontwikkeling
- Voorbeelden van borging in organisaties
- Casussen over duurzame inzetbaarheid van kwaliteiten
- Valkuilen bij stilstand in ontwikkeling
- Vooruitblik op nieuwe toepassingen van kernkwaliteiten
- Valkuilen bij stilstand in ontwikkeling
- Casussen over duurzame inzetbaarheid van kwaliteiten
- Voorbeelden van borging in organisaties
- Gebruik van kernkwaliteiten bij talentontwikkeling
- Toepassing in loopbaanplanning
- Het belang van coachend leiderschap
- Relatie tussen kernkwaliteiten en levensfase
- Voorbeelden van veranderende kwaliteiten door ervaring
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!