Opleiding: HBO Loopbaanplanning (Online Zelfstudie)
Wil je regie nemen over je eigen carrière en toekomst? Met de opleiding HBO Loopbaanplanning ontwikkel je de vaardigheden om je loopbaan bewust en effectief vorm te geven. Je begint met een grondige inleiding in loopbaanplanning, waarbij je leert hoe zelfinzicht en persoonlijke profilering essentieel zijn voor succesvolle keuzes. Je verdiept je in loopbaanoriëntatie en maakt bewuste keuzes die passen bij jouw talenten en ambities. Door inzicht in de arbeidsmarkt en functieverkenning weet je precies waar kansen liggen en hoe je deze kunt benutten. Loopbaangesprekken en coaching helpen je om doelen helder te krijgen en stappen te plannen. Competentiegericht denken en werken wordt jouw tweede natuur, waardoor je gericht je vaardigheden ontwikkelt. Daarnaast leer je hoe je jouw netwerk vergroot en jezelf zichtbaar maakt in het werkveld. Sollicitatie- en presentatievaardigheden helpen je om met zelfvertrouwen te schitteren bij nieuwe kansen. Je krijgt inzicht in levensfasen en loopbaanfasering, zodat je loopbaanplan flexibel en toekomstbestendig is. Met HBO Loopbaanplanning bouw je aan een persoonlijke strategie die je carrière duurzaam versterkt en je professioneel doet groeien. Kies voor deze opleiding en neem de leiding over jouw loopbaan!
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je legt de basis van loopbaanplanning helder uit
- Je ontwikkelt zelfinzicht en een persoonlijke profilering
- Je maakt bewuste loopbaanoriëntaties en keuzes
- Je verkent de arbeidsmarkt en verschillende functies
- Je voert loopbaangesprekken en past coachingstechnieken toe
- Je werkt competentiegericht in je loopbaanontwikkeling
- Je bouwt een netwerk en vergroot je zichtbaarheid
- Je beheerst sollicitatie- en presentatievaardigheden effectief
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding loopbaanplanning- Definitie van loopbaanplanning
- Doelen en functies van loopbaanplanning
- Historische ontwikkeling van het loopbaanbegrip
- Verschil tussen carrièreplanning en loopbaanplanning
- Het belang van zelfregie in de loopbaan
- Fasen van een loopbaan
- Interne versus externe loopbaanmobiliteit
- Verschillende loopbaanpaden (verticaal, lateraal, diagonaal)
- Belang van context (sector, organisatie, arbeidsmarkt)
- Relatie tussen loopbaanplanning en levensfase
- Belang van context (sector, organisatie, arbeidsmarkt)
- Verschillende loopbaanpaden (verticaal, lateraal, diagonaal)
- Interne versus externe loopbaanmobiliteit
- Fasen van een loopbaan
- Het belang van zelfregie in de loopbaan
- Verschil tussen carrièreplanning en loopbaanplanning
- Historische ontwikkeling van het loopbaanbegrip
- Doelen en functies van loopbaanplanning
Inhoud van Les 2
Zelfinzicht en persoonlijke profilering- Identificatie van kernkwaliteiten
- Herkennen van drijfveren en motivatiefactoren
- Zelfbeeld en zelfwaardering in loopbaancontext
- Gebruik van reflectiemodellen (bijv. STARR, kernkwadranten)
- Beroepsinteresses in kaart brengen
- Persoonlijkheid en gedrag in werkrelaties
- Sterke en zwakke punten benoemen
- Persoonlijk profiel opstellen
- Vertalen van zelfinzicht naar loopbaankeuzes
- Valkuilen en leerpunten onderkennen
- Vertalen van zelfinzicht naar loopbaankeuzes
- Persoonlijk profiel opstellen
- Sterke en zwakke punten benoemen
- Persoonlijkheid en gedrag in werkrelaties
- Beroepsinteresses in kaart brengen
- Gebruik van reflectiemodellen (bijv. STARR, kernkwadranten)
- Zelfbeeld en zelfwaardering in loopbaancontext
- Herkennen van drijfveren en motivatiefactoren
Inhoud van Les 3
Loopbaanoriëntatie en keuzes maken- Inventarisatie van loopbaanwensen
- Onderzoek naar passende functies en sectoren
- Het gebruik van beroepskeuzetests
- Waarden en normen in relatie tot werk
- Keuzemodellen en besluitvormingstechnieken
- Afweging tussen werk, privé en persoonlijke doelen
- Mogelijkheden binnen de eigen organisatie verkennen
- Arbeidsmarktkansen en realisme
- Omgaan met keuzestress en twijfel
- Formuleren van een loopbaandoelstelling
- Omgaan met keuzestress en twijfel
- Arbeidsmarktkansen en realisme
- Mogelijkheden binnen de eigen organisatie verkennen
- Afweging tussen werk, privé en persoonlijke doelen
- Keuzemodellen en besluitvormingstechnieken
- Waarden en normen in relatie tot werk
- Het gebruik van beroepskeuzetests
- Onderzoek naar passende functies en sectoren
Inhoud van Les 4
Arbeidsmarkt en functieverkenning- Structuur en segmenten van de arbeidsmarkt
- Trends en ontwikkelingen per sector
- Beroepen en functieprofielen analyseren
- Inzicht in opleidingsniveaus en functieniveaus
- Regionale verschillen op de arbeidsmarkt
- Online tools voor arbeidsmarktonderzoek
- Competentieprofielen lezen en begrijpen
- Functiewijziging versus functievernieuwing
- Mobiliteit binnen en buiten organisaties
- Arbeidsmarktrelevantie van vaardigheden
- Mobiliteit binnen en buiten organisaties
- Functiewijziging versus functievernieuwing
- Competentieprofielen lezen en begrijpen
- Online tools voor arbeidsmarktonderzoek
- Regionale verschillen op de arbeidsmarkt
- Inzicht in opleidingsniveaus en functieniveaus
- Beroepen en functieprofielen analyseren
- Trends en ontwikkelingen per sector
Inhoud van Les 5
Loopbaangesprekken en coaching- Structuur van een loopbaangesprek
- Actief luisteren en doorvragen
- Toepassen van motiverende gespreksvoering
- Vertrouwensrelatie opbouwen
- Doelgericht coachen op loopbaanthema’s
- Valkuilen in gesprekken herkennen
- Ethiek en grenzen van begeleiding
- Gespreksverslagen opstellen
- Interactie tussen adviseur en kandidaat
- Feedback geven en ontvangen
- Interactie tussen adviseur en kandidaat
- Gespreksverslagen opstellen
- Ethiek en grenzen van begeleiding
- Valkuilen in gesprekken herkennen
- Doelgericht coachen op loopbaanthema’s
- Vertrouwensrelatie opbouwen
- Toepassen van motiverende gespreksvoering
- Actief luisteren en doorvragen
Inhoud van Les 6
Competentiegericht denken en werken- Begrip en opbouw van competenties
- Competenties in relatie tot loopbaanstappen
- Beoordelen van competentieontwikkeling
- Competenties koppelen aan functiewensen
- Gebruik van competentiekaarten
- Herkennen van overdraagbare competenties
- Differentiatie tussen kennis, vaardigheden en attitude
- Zelfbeoordeling en peer-feedback
- Competentieontwikkeling in de praktijk
- Competentiegericht rapporteren
- Competentieontwikkeling in de praktijk
- Zelfbeoordeling en peer-feedback
- Differentiatie tussen kennis, vaardigheden en attitude
- Herkennen van overdraagbare competenties
- Gebruik van competentiekaarten
- Competenties koppelen aan functiewensen
- Beoordelen van competentieontwikkeling
- Competenties in relatie tot loopbaanstappen
Inhoud van Les 7
Netwerken en zichtbaarheid- Inzicht in eigen netwerkstructuur
- Opbouwen en onderhouden van professioneel netwerk
- Verschil tussen formeel en informeel netwerken
- Netwerkdoelen formuleren
- Social media inzetten (bijv. LinkedIn)
- Elevator pitch ontwikkelen
- Omgaan met netwerken in verschillende fases
- Netwerken op evenementen en bijeenkomsten
- Digitale zichtbaarheid versterken
- Omgaan met netwerkafwijzingen
- Digitale zichtbaarheid versterken
- Netwerken op evenementen en bijeenkomsten
- Omgaan met netwerken in verschillende fases
- Elevator pitch ontwikkelen
- Social media inzetten (bijv. LinkedIn)
- Netwerkdoelen formuleren
- Verschil tussen formeel en informeel netwerken
- Opbouwen en onderhouden van professioneel netwerk
Inhoud van Les 8
Sollicitatie- en presentatievaardigheden- CV en motivatiebrief opstellen
- Afstemmen van profiel op vacature
- Voorbereiden van sollicitatiegesprekken
- STAR-techniek toepassen in antwoorden
- Non-verbale communicatie herkennen
- Elevator pitch inzetten tijdens gesprekken
- Omgaan met afwijzing en teleurstelling
- Functiegerichte presentatie van ervaring
- Gesprekstraining en feedback toepassen
- Evalueren van sollicitatie-ervaringen
- Gesprekstraining en feedback toepassen
- Functiegerichte presentatie van ervaring
- Omgaan met afwijzing en teleurstelling
- Elevator pitch inzetten tijdens gesprekken
- Non-verbale communicatie herkennen
- STAR-techniek toepassen in antwoorden
- Voorbereiden van sollicitatiegesprekken
- Afstemmen van profiel op vacature
Inhoud van Les 9
Levensfasen en loopbaanfasering- Kenmerken van loopbaanfasen (start, groei, mid-career, senior)
- Invloed van leeftijd op loopbaanoriëntatie
- Relevantie van levensfasemodel in begeleiding
- Loopbaanondersteuning bij heroriëntatie
- Balans tussen werk en privé per levensfase
- Carrièrepatronen in verschillende levensfasen
- Motivatieveranderingen door de tijd heen
- Terugkeer na afwezigheid (ziekte, ouderschap, sabbatical)
- Veranderingen in loopbaanidentiteit
- Einde loopbaan en pensioneringsvraagstukken
- Veranderingen in loopbaanidentiteit
- Terugkeer na afwezigheid (ziekte, ouderschap, sabbatical)
- Motivatieveranderingen door de tijd heen
- Carrièrepatronen in verschillende levensfasen
- Balans tussen werk en privé per levensfase
- Loopbaanondersteuning bij heroriëntatie
- Relevantie van levensfasemodel in begeleiding
- Invloed van leeftijd op loopbaanoriëntatie
Inhoud van Les 10
Persoonlijk loopbaanplan- Doelen formuleren op korte en lange termijn
- Stap-voor-stap planning opstellen
- Keuzes onderbouwen met argumenten
- Concrete acties benoemen en prioriteren
- Tijdspad en deadlines vastleggen
- Risico’s en obstakels inschatten
- Hulpmiddelen en ondersteuning benoemen
- Plan presenteren aan derden
- Plan bijstellen op basis van voortgang
- Zelfevaluatie en reflectie op planontwikkeling
- Plan bijstellen op basis van voortgang
- Plan presenteren aan derden
- Hulpmiddelen en ondersteuning benoemen
- Risico’s en obstakels inschatten
- Tijdspad en deadlines vastleggen
- Concrete acties benoemen en prioriteren
- Keuzes onderbouwen met argumenten
- Stap-voor-stap planning opstellen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!