Opleiding: HBO Commerciële communicatie (Online Zelfstudie)
Wil je commerciële communicatie inzetten op een verantwoorde en effectieve manier? In de opleiding HBO Commerciële communicatie leer je hoe je marketingstrategieën ontwikkelt die niet alleen overtuigen, maar ook juridisch en ethisch verantwoord zijn. Je verdiept je in de basisprincipes van marketingethiek en leert hoe je communicatiecampagnes opbouwt met respect voor consumentenrechten en privacyregels. Je krijgt inzicht in wetgeving rondom digitale marketing en leert hoe je persoonsgegevens op een veilige manier verwerkt. Daarnaast ontdek je hoe reclame-uitingen juridisch worden getoetst en hoe je voorkomt dat je communicatie in strijd is met concurrentie- en mededingingsregels. Je leert verantwoord omgaan met productontwikkeling, zodat je campagnes niet alleen commercieel effectief zijn, maar ook maatschappelijk verantwoord. Internationaal zakendoen komt uitgebreid aan bod, met aandacht voor culturele verschillen en internationale marketingethiek. Ook juridisch ben je goed voorbereid: je leert werken met contracten, juridische verplichtingen en de rol van toezicht en handhaving binnen het marketingdomein. Na afloop ben je in staat om professionele communicatie te voeren die scoort bij je doelgroep én voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving. Je vergroot niet alleen je impact, maar ook je betrouwbaarheid als commercieel communicatieprofessional. Ontwikkel jezelf in dit vakgebied en geef richting aan verantwoorde commerciële communicatie.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je herkent ethische vraagstukken binnen marketing en past principes van marketingethiek toe.
- Je houdt rekening met consumentenrechten bij het opstellen en uitvoeren van marketingstrategieën.
- Je ontwikkelt reclame en communicatie-uitingen met aandacht voor transparantie en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
- Je borgt privacy en gegevensbescherming binnen digitale marketingactiviteiten.
- Je past relevante wet- en regelgeving toe binnen digitale marketingcampagnes.
- Je analyseert concurrentiepraktijken en handelt binnen de kaders van het mededingingsrecht.
- Je integreert internationale marketingethiek in grensoverschrijdende commerciële activiteiten.
- Je ontwikkelt en vermarkt producten op een juridisch verantwoorde en maatschappelijk verantwoorde manier.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding in marketingethiek- Definitie en kernbegrippen
- Historische ontwikkeling van ethiek in marketing
- Belangrijkste denkrichtingen in de ethiek
- Toepassing van ethiek binnen marketingbeslissingen
- Belangen van consument, bedrijf en maatschappij
- Verschil tussen ethiek en wetgeving
- Dilemma’s in commerciële communicatie
- Reputatie en vertrouwen in de markt
- Ethisch leiderschap in marketingteams
- Casussen uit de praktijk
- Ethisch leiderschap in marketingteams
- Reputatie en vertrouwen in de markt
- Dilemma’s in commerciële communicatie
- Verschil tussen ethiek en wetgeving
- Belangen van consument, bedrijf en maatschappij
- Toepassing van ethiek binnen marketingbeslissingen
- Belangrijkste denkrichtingen in de ethiek
- Historische ontwikkeling van ethiek in marketing
Inhoud van Les 2
Consumentenrechten- Basisprincipes van consumentenbescherming
- Recht op eerlijke informatie
- Recht op privacy en gegevensbescherming
- Bescherming tegen misleidende reclame
- Online aankopen en herroepingsrecht
- Richtlijnen vanuit de Europese Unie
- Nationale wetgeving en toezichthouders
- Plichten van bedrijven richting consumenten
- Juridische consequenties bij schendingen
- Praktijkvoorbeelden en jurisprudentie
- Juridische consequenties bij schendingen
- Plichten van bedrijven richting consumenten
- Nationale wetgeving en toezichthouders
- Richtlijnen vanuit de Europese Unie
- Online aankopen en herroepingsrecht
- Bescherming tegen misleidende reclame
- Recht op privacy en gegevensbescherming
- Recht op eerlijke informatie
Inhoud van Les 3
Reclame en communicatie- Grondslagen van reclamewetgeving
- Reclamecodes en zelfregulering
- Misleiding en verboden claims
- Vergelijkende reclame: mogelijkheden en beperkingen
- Doelgroepgerichte communicatie en kwetsbare groepen
- Subliminale en agressieve technieken
- Ethiek van influencer- en social media marketing
- Kinder- en jeugdmarketing
- Verantwoord gebruik van humor, stereotypes en emoties
- Toetsing en handhaving door toezichthouders
- Verantwoord gebruik van humor, stereotypes en emoties
- Kinder- en jeugdmarketing
- Ethiek van influencer- en social media marketing
- Subliminale en agressieve technieken
- Doelgroepgerichte communicatie en kwetsbare groepen
- Vergelijkende reclame: mogelijkheden en beperkingen
- Misleiding en verboden claims
- Reclamecodes en zelfregulering
Inhoud van Les 4
Privacy en gegevensbescherming- Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
- Transparantie in dataverzameling
- Toestemming en rechtmatigheid
- Rechten van betrokkenen
- Profilering en gepersonaliseerde marketing
- Dataretentie en bewaartermijnen
- Gegevensbeveiliging en datalekken
- Cross-border data transfers
- Rol van functionaris gegevensbescherming
- Praktijkcases en sancties
- Rol van functionaris gegevensbescherming
- Cross-border data transfers
- Gegevensbeveiliging en datalekken
- Dataretentie en bewaartermijnen
- Profilering en gepersonaliseerde marketing
- Rechten van betrokkenen
- Toestemming en rechtmatigheid
- Transparantie in dataverzameling
Inhoud van Les 5
Digitale marketing en wetgeving- Juridische kaders voor online marketing
- E-mailmarketing en opt-in vereisten
- Cookies en trackingtechnologieën
- Online platforms en marktplaatsen
- Verantwoordelijkheid van platformaanbieders
- Richtlijnen voor online advertenties
- Wetgeving rond e-commerce
- Transparantie in algoritmen en AI-gebruik
- Internationale regelgeving en verschillen
- Recente rechtspraak en ontwikkelingen
- Internationale regelgeving en verschillen
- Transparantie in algoritmen en AI-gebruik
- Wetgeving rond e-commerce
- Richtlijnen voor online advertenties
- Verantwoordelijkheid van platformaanbieders
- Online platforms en marktplaatsen
- Cookies en trackingtechnologieën
- E-mailmarketing en opt-in vereisten
Inhoud van Les 6
Concurrentie en mededinging- Basisprincipes van mededingingsrecht
- Kartelvorming en prijsafspraken
- Misbruik van machtspositie
- Verticale en horizontale afspraken
- Overnames en fusies: toetsingscriteria
- Marktwerking en consumentenbelang
- Toezicht door ACM en Europese instanties
- Handhaving en boetes
- Praktijkvoorbeelden van overtredingen
- Ethische afwegingen bij concurrentiestrijd
- Praktijkvoorbeelden van overtredingen
- Handhaving en boetes
- Toezicht door ACM en Europese instanties
- Marktwerking en consumentenbelang
- Overnames en fusies: toetsingscriteria
- Verticale en horizontale afspraken
- Misbruik van machtspositie
- Kartelvorming en prijsafspraken
Inhoud van Les 7
Internationale marketingethiek- Culturele verschillen en ethische normen
- Internationale reclamecodes
- Rol van WTO en handelsregels
- Ethiek in grensoverschrijdende campagnes
- Exportmarketing en lokale wetgeving
- Kinderarbeid en productieomstandigheden (juridische invalshoek)
- Internationale sancties en boycots
- Transparantie in wereldwijde ketens
- Casussen uit multinationale bedrijven
- Conflicten tussen nationale en internationale regels
- Casussen uit multinationale bedrijven
- Transparantie in wereldwijde ketens
- Internationale sancties en boycots
- Kinderarbeid en productieomstandigheden (juridische invalshoek)
- Exportmarketing en lokale wetgeving
- Ethiek in grensoverschrijdende campagnes
- Rol van WTO en handelsregels
- Internationale reclamecodes
Inhoud van Les 8
Verantwoordelijke productontwikkeling- Waarheidsgetrouwheid in productinformatie
- Etikettering en verpakkingsvereisten
- Claims rond gezondheid en veiligheid
- Ethiek bij prijsstelling en positionering
- Risicocommunicatie richting consument
- Productaansprakelijkheid
- Product recalls: juridische en ethische aanpak
- Innovatie en grenzen van reclameclaims
- Regulering van financiële en medische producten
- Voorbeelden van controversiële productintroducties
- Regulering van financiële en medische producten
- Innovatie en grenzen van reclameclaims
- Product recalls: juridische en ethische aanpak
- Productaansprakelijkheid
- Risicocommunicatie richting consument
- Ethiek bij prijsstelling en positionering
- Claims rond gezondheid en veiligheid
- Etikettering en verpakkingsvereisten
Inhoud van Les 9
Contracten en juridische verplichtingen- Basis van contractenrecht in marketing
- Afspraken met leveranciers en partners
- Franchise- en distributieovereenkomsten
- Intellectuele eigendomsrechten
- Licenties en gebruik van merk- en beeldmateriaal
- Contractuele aansprakelijkheid
- Online voorwaarden en disclaimers
- Geschillenbeslechting en arbitrage
- Rol van algemene voorwaarden
- Casuïstiek en praktijkvoorbeelden
- Rol van algemene voorwaarden
- Geschillenbeslechting en arbitrage
- Online voorwaarden en disclaimers
- Contractuele aansprakelijkheid
- Licenties en gebruik van merk- en beeldmateriaal
- Intellectuele eigendomsrechten
- Franchise- en distributieovereenkomsten
- Afspraken met leveranciers en partners
Inhoud van Les 10
Toezicht en handhaving- Nationale toezichthouders en hun rol
- Europese instanties en samenwerking
- Zelfregulering en brancheorganisaties
- Klachtenprocedures en geschillencommissies
- Handhaving bij overtredingen
- Boetes en sancties in de praktijk
- Compliance-programma’s in organisaties
- Meldplicht en interne procedures
- Transparantie richting stakeholders
- Trends en toekomstige ontwikkelingen
- Transparantie richting stakeholders
- Meldplicht en interne procedures
- Compliance-programma’s in organisaties
- Boetes en sancties in de praktijk
- Handhaving bij overtredingen
- Klachtenprocedures en geschillencommissies
- Zelfregulering en brancheorganisaties
- Europese instanties en samenwerking
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!