Opleiding: HBO Vrijwilligersmanagement (Online Zelfstudie)
Wil je een cruciale rol spelen in het succesvol inzetten van vrijwilligers binnen organisaties? Met de opleiding HBO Vrijwilligersmanagement ontwikkel je de vaardigheden om vrijwilligers effectief te werven, selecteren en begeleiden. Je leert hoe je een stimulerende omgeving creëert waarin vrijwilligers zich gewaardeerd en betrokken voelen, waardoor hun motivatie optimaal wordt benut. Daarnaast krijg je inzicht in de organisatie van vrijwilligerswerk en de belangrijke wet- en regelgeving die daarbij komt kijken. Je bouwt sterke leiderschapsvaardigheden op om vrijwilligers gericht aan te sturen en weet hoe je communicatie en relatiebeheer succesvol inzet voor duurzame samenwerking. Met praktische kennis over evaluatie en kwaliteitsbewaking zorg je ervoor dat vrijwilligerswerk altijd aan hoge standaarden voldoet en blijft bijdragen aan de doelen van jouw organisatie. Ook leer je hoe je vrijwilligersmanagement integreert in organisatieontwikkeling, zodat je structureel en strategisch kunt bijdragen aan groei en innovatie. Door deze opleiding vergroot je jouw impact op het gebied van vrijwilligersmanagement en versterk je de basis van maatschappelijke initiatieven en non-profitorganisaties. Kies voor HBO Vrijwilligersmanagement en word de drijvende kracht achter effectieve en betrokken vrijwilligersorganisaties.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Inzicht krijgen in de rol en betekenis van vrijwilligers binnen organisaties
- Vrijwilligers werven en selecteren op een effectieve en inclusieve manier
- Vrijwilligers begeleiden en ondersteunen voor optimale inzet en tevredenheid
- Organiseren van vrijwilligerswerk met oog voor structuur en betrokkenheid
- Wet- en regelgeving rondom vrijwilligers kennen en toepassen
- Motivatie en betrokkenheid van vrijwilligers stimuleren en behouden
- Leiderschap en aansturing van vrijwilligers effectief uitvoeren
- Communicatie en relatiebeheer met vrijwilligers professioneel onderhouden
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Rol en betekenis van vrijwilligers- Definitie van vrijwilligerswerk
- Verschil tussen vrijwilligers en beroepskrachten
- Motieven van vrijwilligers
- Waardering van vrijwilligers
- Impact van vrijwilligers op organisaties
- Vrijwilligers binnen verschillende sectoren
- Wet- en regelgeving rond vrijwilligerswerk
- Grenzen van vrijwilligheid
- Verschillen tussen informele en formele vrijwilligers
- Historie en ontwikkelingen in vrijwilligerswerk
- Verschillen tussen informele en formele vrijwilligers
- Grenzen van vrijwilligheid
- Wet- en regelgeving rond vrijwilligerswerk
- Vrijwilligers binnen verschillende sectoren
- Impact van vrijwilligers op organisaties
- Waardering van vrijwilligers
- Motieven van vrijwilligers
- Verschil tussen vrijwilligers en beroepskrachten
Inhoud van Les 2
Werven en selecteren van vrijwilligers- Profielschets van de gewenste vrijwilliger
- Wervingskanalen en middelen
- Rol van social media en netwerken
- Selectiecriteria en procedures
- Interviewtechnieken voor vrijwilligers
- Matchen van vrijwilliger en organisatie
- Verwachtingen helder maken
- Omgaan met diversiteit in werving
- Begeleiding bij aanmelding
- Evaluatie van wervingsactiviteiten
- Begeleiding bij aanmelding
- Omgaan met diversiteit in werving
- Verwachtingen helder maken
- Matchen van vrijwilliger en organisatie
- Interviewtechnieken voor vrijwilligers
- Selectiecriteria en procedures
- Rol van social media en netwerken
- Wervingskanalen en middelen
Inhoud van Les 3
Begeleiden en ondersteunen van vrijwilligers- Introductie en oriëntatie
- Opstellen van taakomschrijvingen
- Begeleidingsgesprekken voeren
- Motiveren en stimuleren
- Omgaan met problemen en conflicten
- Flexibiliteit bieden in werkzaamheden
- Opleiding en ontwikkeling (zonder training als onderwerp)
- Betrekken van vrijwilligers bij besluitvorming
- Feedback geven en ontvangen
- Aandacht voor welzijn en werkdruk
- Feedback geven en ontvangen
- Betrekken van vrijwilligers bij besluitvorming
- Opleiding en ontwikkeling (zonder training als onderwerp)
- Flexibiliteit bieden in werkzaamheden
- Omgaan met problemen en conflicten
- Motiveren en stimuleren
- Begeleidingsgesprekken voeren
- Opstellen van taakomschrijvingen
Inhoud van Les 4
Organisatie van vrijwilligerswerk- Structuur en coördinatie van vrijwilligers
- Rollen en verantwoordelijkheden
- Plannen en roosteren van werkzaamheden
- Samenwerking met beroepskrachten
- Vrijwilligersadministratie bijhouden
- Veiligheid en risico’s beperken
- Kwaliteitsbewaking van vrijwilligerswerk
- Informatiestromen organiseren
- Communicatie binnen het vrijwilligersnetwerk
- Evaluatie van vrijwilligersactiviteiten
- Communicatie binnen het vrijwilligersnetwerk
- Informatiestromen organiseren
- Kwaliteitsbewaking van vrijwilligerswerk
- Veiligheid en risico’s beperken
- Vrijwilligersadministratie bijhouden
- Samenwerking met beroepskrachten
- Plannen en roosteren van werkzaamheden
- Rollen en verantwoordelijkheden
Inhoud van Les 5
Wet- en regelgeving rondom vrijwilligers- Arbeidsrechtelijke aspecten van vrijwilligers
- Verzekeringen voor vrijwilligers
- Aansprakelijkheid en risico’s
- Privacy en omgang met gegevens
- Vrijwilligersovereenkomsten
- Subsidies en financiële regelingen
- Richtlijnen voor onkostenvergoeding
- Meldplicht en geheimhouding
- Wettelijke beperkingen op taken
- Verantwoordelijkheden van de organisatie
- Wettelijke beperkingen op taken
- Meldplicht en geheimhouding
- Richtlijnen voor onkostenvergoeding
- Subsidies en financiële regelingen
- Vrijwilligersovereenkomsten
- Privacy en omgang met gegevens
- Aansprakelijkheid en risico’s
- Verzekeringen voor vrijwilligers
Inhoud van Les 6
Motivatie en betrokkenheid van vrijwilligers- Motivatietheorieën toepassen
- Erkennen en waarderen van inzet
- Creëren van een positieve sfeer
- Verbinden van vrijwilligers aan de organisatie
- Omgaan met verschillende motivatiebronnen
- Gebruik van beloningen en incentives
- Betrekken bij evenementen en bijeenkomsten
- Communiceren over impact en resultaten
- Aanpakken van terugloop en uitval
- Opbouwen van langdurige relaties
- Aanpakken van terugloop en uitval
- Communiceren over impact en resultaten
- Betrekken bij evenementen en bijeenkomsten
- Gebruik van beloningen en incentives
- Omgaan met verschillende motivatiebronnen
- Verbinden van vrijwilligers aan de organisatie
- Creëren van een positieve sfeer
- Erkennen en waarderen van inzet
Inhoud van Les 7
Leiderschap en aansturing van vrijwilligers- Stijlen van leiderschap toepassen
- Grenzen stellen en kaders aangeven
- Besluitvorming met vrijwilligers
- Samenwerken met diverse persoonlijkheden
- Conflicthantering en bemiddeling
- Inspireren en coachen
- Motiveren bij vrijwillige inzet
- Bewaken van professionaliteit
- Feedback geven op prestaties
- Leiderschap in veranderprocessen
- Feedback geven op prestaties
- Bewaken van professionaliteit
- Motiveren bij vrijwillige inzet
- Inspireren en coachen
- Conflicthantering en bemiddeling
- Samenwerken met diverse persoonlijkheden
- Besluitvorming met vrijwilligers
- Grenzen stellen en kaders aangeven
Inhoud van Les 8
Communicatie en relatiebeheer- Open en transparante communicatie
- Informeren over organisatie en doelen
- Luisteren naar wensen en behoeften
- Beheren van contactmomenten
- Gebruik van communicatiemiddelen
- Interne communicatie met beroepskrachten
- Conflicten bespreekbaar maken
- Netwerken binnen vrijwilligersorganisaties
- Cultuur van vertrouwen opbouwen
- Effectief communiceren over veranderingen
- Cultuur van vertrouwen opbouwen
- Netwerken binnen vrijwilligersorganisaties
- Conflicten bespreekbaar maken
- Interne communicatie met beroepskrachten
- Gebruik van communicatiemiddelen
- Beheren van contactmomenten
- Luisteren naar wensen en behoeften
- Informeren over organisatie en doelen
Inhoud van Les 9
Evaluatie en kwaliteitsbewaking- Evaluatiemethoden toepassen
- Opstellen van meetbare doelen
- Betrekken van vrijwilligers bij evaluatie
- Analyseren van resultaten en ervaringen
- Verbeterpunten formuleren
- Feedbackgesprekken organiseren
- Verantwoordelijkheid voor kwaliteit
- Gebruik van evaluatie-instrumenten
- Continu verbeteren van processen
- Rapporteren aan bestuur en stakeholders
- Continu verbeteren van processen
- Gebruik van evaluatie-instrumenten
- Verantwoordelijkheid voor kwaliteit
- Feedbackgesprekken organiseren
- Verbeterpunten formuleren
- Analyseren van resultaten en ervaringen
- Betrekken van vrijwilligers bij evaluatie
- Opstellen van meetbare doelen
Inhoud van Les 10
Organisatieontwikkeling met vrijwilligers- Strategische rol van vrijwilligers binnen organisaties
- Integreren van vrijwilligersbeleid in organisatiebeleid
- Verandermanagement binnen vrijwilligerswerk
- Innovatie en flexibiliteit bevorderen
- Samenwerking met andere organisaties
- Culturele aspecten van organisatieverandering
- Omgaan met weerstand binnen teams
- Stimuleren van participatie en betrokkenheid
- Visie en missie afstemmen op vrijwilligers
- Lange termijn planning en duurzaamheid van vrijwilligerswerk
- Visie en missie afstemmen op vrijwilligers
- Stimuleren van participatie en betrokkenheid
- Omgaan met weerstand binnen teams
- Culturele aspecten van organisatieverandering
- Samenwerking met andere organisaties
- Innovatie en flexibiliteit bevorderen
- Verandermanagement binnen vrijwilligerswerk
- Integreren van vrijwilligersbeleid in organisatiebeleid
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!