Opleiding: HBO Verpleegtechnische handelingen (Online Zelfstudie)
Wil je zelfverzekerd en bekwaam verpleegtechnische handelingen uitvoeren in de praktijk? In de opleiding HBO Verpleegtechnische handelingen ontwikkel je de kennis en vaardigheden om veilig, professioneel en onderbouwd zorg te verlenen. Je leert klinisch redeneren toe te passen, zodat je situaties goed kunt beoordelen en doelgericht kunt handelen. Je verdiept je in hygiëne en infectiepreventie en weet hoe je risico’s op besmetting voorkomt. Ook krijg je inzicht in voeding en vochttoediening en leer je op verantwoorde wijze ademhalingsondersteuning en zuurstoftoediening te bieden. Circulatie, het gebruik van infuustechnieken en het bewaken van de vitale functies komen uitgebreid aan bod. Je traint wondzorg volgens de laatste richtlijnen en leert hoe je de huidconditie beoordeelt en bewaakt. Uitscheiding en katheterisatie worden praktisch benaderd, net als het veilig en correct toedienen van medicatie. Daarnaast ben je voorbereid op acute situaties en reanimatie, waarbij je adequaat en doortastend leert handelen. Communicatie en professionaliteit vormen een rode draad, zodat je ook in complexe situaties helder, respectvol en samenwerkend kunt optreden. Deze opleiding geeft je de tools om met vertrouwen en deskundigheid te handelen binnen diverse zorgomgevingen. Til je zorgpraktijk naar een hoger niveau en versterk jouw impact in de dagelijkse patiëntenzorg.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je past klinisch redeneren toe om weloverwogen zorgbeslissingen te nemen op basis van observaties en patiëntgegevens.
- Je voert handelingen uit volgens de richtlijnen voor hygiëne en infectiepreventie ter bevordering van patiëntveiligheid.
- Je beoordeelt de voedings- en vochtbehoefte en dient deze adequaat toe binnen de zorgcontext.
- Je ondersteunt de ademhaling door het toepassen van zuurstoftoediening en observeert het effect hiervan op de patiënt.
- Je bewaakt de circulatie en voert infuustechnieken veilig en effectief uit.
- Je verzorgt wonden en bewaakt de huidintegriteit volgens protocollen en met aandacht voor genezingsprocessen.
- Je begeleidt en voert handelingen uit rondom uitscheiding en katheterisatie met oog voor comfort en privacy.
- Je dient medicatie verantwoord toe en controleert op werking, bijwerkingen en toedieningsvormen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Klinisch redeneren- Het systematisch verzamelen van gegevens
- Observatie van vitale functies
- Herkennen van risico’s en complicaties
- Interpreteren van klinische signalen
- Prioriteren van zorgbehoeften
- Opstellen van een verpleegplan
- Koppeling theorie en praktijk
- Gebruik van protocollen en richtlijnen
- Rapporteren van bevindingen
- Samenwerken met het behandelteam
- Rapporteren van bevindingen
- Gebruik van protocollen en richtlijnen
- Koppeling theorie en praktijk
- Opstellen van een verpleegplan
- Prioriteren van zorgbehoeften
- Interpreteren van klinische signalen
- Herkennen van risico’s en complicaties
- Observatie van vitale functies
Inhoud van Les 2
Hygiëne en infectiepreventie- Handhygiëne volgens de richtlijnen
- Persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken
- Steriel werken en aseptische technieken
- Reinigen, desinfecteren en steriliseren
- Isolatievormen toepassen
- Infectieketen herkennen
- Voorzorgsmaatregelen bij risicogroepen
- Signaleren van infecties
- Rapportage en communicatie rondom infecties
- Veilig omgaan met afval en materialen
- Rapportage en communicatie rondom infecties
- Signaleren van infecties
- Voorzorgsmaatregelen bij risicogroepen
- Infectieketen herkennen
- Isolatievormen toepassen
- Reinigen, desinfecteren en steriliseren
- Steriel werken en aseptische technieken
- Persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken
Inhoud van Les 3
Voeding en vochttoediening- Observeren van voedingspatroon en vochtinname
- Risico-inschatting bij onder- of overvoeding
- Sondevoeding toedienen en controleren
- Complicaties bij sondevoeding herkennen
- Enterale en parenterale voeding onderscheiden
- Toediening van vocht via infuus
- Observeren van elektrolytenbalans
- Signalen van dehydratie of overvulling herkennen
- Mondzorg bij voedingsproblematiek
- Samenwerken met diëtist en arts
- Mondzorg bij voedingsproblematiek
- Signalen van dehydratie of overvulling herkennen
- Observeren van elektrolytenbalans
- Toediening van vocht via infuus
- Enterale en parenterale voeding onderscheiden
- Complicaties bij sondevoeding herkennen
- Sondevoeding toedienen en controleren
- Risico-inschatting bij onder- of overvoeding
Inhoud van Les 4
Ademhaling en zuurstoftoediening- Observeren van ademhalingspatroon
- Meten van zuurstofsaturatie
- Zuurstof toedienen via verschillende systemen
- Signaleren van benauwdheid en dyspneu
- Gebruik van inhalatietherapie
- Aspiraat afnemen bij luchtwegproblemen
- Verneveltherapie toepassen
- Luchtweg vrijmaken bij noodsituaties
- Voorlichting geven over ademhalingsoefeningen
- Samenwerking met fysiotherapeut
- Voorlichting geven over ademhalingsoefeningen
- Luchtweg vrijmaken bij noodsituaties
- Verneveltherapie toepassen
- Aspiraat afnemen bij luchtwegproblemen
- Gebruik van inhalatietherapie
- Signaleren van benauwdheid en dyspneu
- Zuurstof toedienen via verschillende systemen
- Meten van zuurstofsaturatie
Inhoud van Les 5
Circulatie en infuustechnieken- Bloeddruk en pols controleren
- Observeren van perifere circulatie
- Infuus inbrengen volgens protocol
- Infuusbeleid en bewaking
- Toediening van intraveneuze medicatie
- Complicaties bij infuustherapie herkennen
- Bloedafname verrichten
- Zuur-basenbalans observeren
- Katheteriseren van een bloedvat bij noodsituatie (theorie)
- Rapportage en overdracht
- Katheteriseren van een bloedvat bij noodsituatie (theorie)
- Zuur-basenbalans observeren
- Bloedafname verrichten
- Complicaties bij infuustherapie herkennen
- Toediening van intraveneuze medicatie
- Infuusbeleid en bewaking
- Infuus inbrengen volgens protocol
- Observeren van perifere circulatie
Inhoud van Les 6
Wondzorg en huidintegriteit- Observeren van huid en wond
- Classificeren van wonden (acuut, chronisch, decubitus)
- Wondverzorging volgens protocol
- Gebruik van steriel instrumentarium
- Toepassen van moderne wondverbanden
- Signaleren van wondinfectie
- Beoordelen van genezingsproces
- Documenteren van wondstatus
- Voorlichting aan patiënt en familie
- Samenwerken met wondverpleegkundige
- Voorlichting aan patiënt en familie
- Documenteren van wondstatus
- Beoordelen van genezingsproces
- Signaleren van wondinfectie
- Toepassen van moderne wondverbanden
- Gebruik van steriel instrumentarium
- Wondverzorging volgens protocol
- Classificeren van wonden (acuut, chronisch, decubitus)
Inhoud van Les 7
Uitscheiding en katheterisatie- Observeren van urine en ontlasting
- Inbrengen van blaaskatheter
- Verzorgen van katheter en opvangsysteem
- Voorkomen van urineweginfecties
- Stomazorg: observatie en verzorging
- Leren herkennen van complicaties bij stoma
- Toepassen van laxeermiddelen en klysma’s
- Meten van vochtbalans bij uitscheiding
- Communiceren over intieme zorg
- Respectvolle begeleiding bij continentieproblemen
- Communiceren over intieme zorg
- Meten van vochtbalans bij uitscheiding
- Toepassen van laxeermiddelen en klysma’s
- Leren herkennen van complicaties bij stoma
- Stomazorg: observatie en verzorging
- Voorkomen van urineweginfecties
- Verzorgen van katheter en opvangsysteem
- Inbrengen van blaaskatheter
Inhoud van Les 8
Medicatietoediening- Controleren van voorschriften
- Toepassen van de 5 J’s van medicatie
- Orale toediening van medicatie
- Rectale toediening van medicatie
- Subcutane injecties uitvoeren
- Intramusculaire injecties uitvoeren
- Observeren van bijwerkingen
- Registreren van medicatietoediening
- Voorlichting aan patiënt en familie
- Signaleren van therapietrouw en problemen
- Voorlichting aan patiënt en familie
- Registreren van medicatietoediening
- Observeren van bijwerkingen
- Intramusculaire injecties uitvoeren
- Subcutane injecties uitvoeren
- Rectale toediening van medicatie
- Orale toediening van medicatie
- Toepassen van de 5 J’s van medicatie
Inhoud van Les 9
Acute zorg en reanimatie- Herkennen van vitale bedreigingen
- Eerste beoordeling met ABCDE-methodiek
- Basale reanimatie uitvoeren
- Gebruik van AED
- Omgaan met shockverschijnselen
- Behandeling bij acute allergische reactie
- Omgaan met bloedingen en wonden
- Acute zorg bij bewusteloosheid
- Samenwerking binnen een reanimatieteam
- Evaluatie en nazorg
- Samenwerking binnen een reanimatieteam
- Acute zorg bij bewusteloosheid
- Omgaan met bloedingen en wonden
- Behandeling bij acute allergische reactie
- Omgaan met shockverschijnselen
- Gebruik van AED
- Basale reanimatie uitvoeren
- Eerste beoordeling met ABCDE-methodiek
Inhoud van Les 10
Communicatie en professionaliteit in de zorg- Actief luisteren en observeren
- Empathisch communiceren met patiënten
- Omgaan met familie en mantelzorgers
- Interprofessionele samenwerking
- Dossiervoering en rapportage
- Omgaan met vertrouwelijke informatie
- Feedback geven en ontvangen
- Reflecteren op eigen handelen
- Grenzen stellen en bewaken
- Bewustzijn van ethische dilemma’s
- Grenzen stellen en bewaken
- Reflecteren op eigen handelen
- Feedback geven en ontvangen
- Omgaan met vertrouwelijke informatie
- Dossiervoering en rapportage
- Interprofessionele samenwerking
- Omgaan met familie en mantelzorgers
- Empathisch communiceren met patiënten
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!