Opleiding: HBO Begeleiding bij dagbesteding (Online Zelfstudie)
Wil je mensen met een ondersteuningsvraag helpen om hun dag op een zinvolle en betrokken manier in te vullen? Met de opleiding HBO Begeleiding bij dagbesteding leer je hoe je effectief communiceert en psychosociale begeleiding biedt, zodat je echt verschil maakt in het dagelijks leven van je cliënten. Je werkt methodisch, wat betekent dat je begeleidingsplannen op een doordachte en gestructureerde manier opstelt en uitvoert. Je krijgt inzicht in gezondheidszorg en pedagogiek, zodat je rekening houdt met de fysieke en emotionele behoeften van degenen die je begeleidt. Wet- en regelgeving vormen een belangrijk onderdeel van de opleiding, zodat je altijd werkt binnen de juiste kaders. Je leert hoe de sociaal maatschappelijke context invloed heeft op je cliënten en hoe je daarop kunt inspelen met passende begeleidingstechnieken. Daarnaast ontwikkel je je eigen professionele vaardigheden door regelmatig te reflecteren op je handelen. Ook de organisatie en administratie van dagbestedingsactiviteiten komen aan bod, zodat je een brede inzetbare professional wordt. Na deze opleiding ben je klaar om mensen te ondersteunen en begeleiden, waardoor zij meer kwaliteit van leven ervaren en actief kunnen deelnemen aan de maatschappij. Hiermee maak je een waardevolle bijdrage in de zorg en begeleiding.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je communiceert effectief en empathisch binnen diverse zorg- en begeleidingssituaties
- Je biedt psychosociale begeleiding afgestemd op de behoeften van cliënten
- Je past methodisch werken toe in zorg- en begeleidingsprocessen
- Je hebt basiskennis van gezondheidszorg en relevante zorgsystemen
- Je begrijpt pedagogische principes en past deze toe in begeleiding
- Je kent de relevante wet- en regelgeving binnen de zorg en begeleiding
- Je analyseert sociaal maatschappelijke contexten en betrekt deze bij begeleiding
- Je beheerst verschillende begeleidingstechnieken en past deze professioneel toe
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Communicatie- Effectief luisteren
- Non-verbale communicatie
- Schriftelijke communicatie
- Feedback geven en ontvangen
- Conflicthantering
- Communicatiemiddelen in de praktijk
- Grenzen aangeven
- Rapporteren en documenteren
- Interculturele communicatie
- Gespreksvaardigheden met cliënten
- Interculturele communicatie
- Rapporteren en documenteren
- Grenzen aangeven
- Communicatiemiddelen in de praktijk
- Conflicthantering
- Feedback geven en ontvangen
- Schriftelijke communicatie
- Non-verbale communicatie
Inhoud van Les 2
Psychosociale begeleiding- Basiskennis psychologie
- Emotionele ondersteuning bieden
- Signaleren van psychosociale problemen
- Omgaan met gedragsproblemen
- Motiverende gespreksvoering
- Cliëntgericht werken
- Begeleiding bij stress en spanning
- Opbouwen van vertrouwen
- Grenzen van begeleiding herkennen
- Samenwerken met mantelzorg
- Grenzen van begeleiding herkennen
- Opbouwen van vertrouwen
- Begeleiding bij stress en spanning
- Cliëntgericht werken
- Motiverende gespreksvoering
- Omgaan met gedragsproblemen
- Signaleren van psychosociale problemen
- Emotionele ondersteuning bieden
Inhoud van Les 3
Methodisch werken- Structureren van begeleiding
- Opstellen van begeleidingsplannen
- SMART-doelen formuleren
- Observatietechnieken
- Evalueren van begeleiding
- Gebruik van methodieken
- Systematisch signaleren
- Reflecteren op eigen handelen
- Rapportage schrijven
- Toepassen van protocollen
- Rapportage schrijven
- Reflecteren op eigen handelen
- Systematisch signaleren
- Gebruik van methodieken
- Evalueren van begeleiding
- Observatietechnieken
- SMART-doelen formuleren
- Opstellen van begeleidingsplannen
Inhoud van Les 4
Gezondheidszorg- Basis anatomie en fysiologie
- Signaleren van gezondheidsproblemen
- Medicatie en bijwerkingen herkennen
- Hygiëne en infectiepreventie
- EHBO en veiligheid
- Begeleiden bij dagelijkse verzorging
- Omgaan met beperkingen
- Voeding en dieet in dagbesteding
- Samenwerking met zorgprofessionals
- Preventieve gezondheidsmaatregelen
- Samenwerking met zorgprofessionals
- Voeding en dieet in dagbesteding
- Omgaan met beperkingen
- Begeleiden bij dagelijkse verzorging
- EHBO en veiligheid
- Hygiëne en infectiepreventie
- Medicatie en bijwerkingen herkennen
- Signaleren van gezondheidsproblemen
Inhoud van Les 5
Pedagogiek- Ontwikkelingspsychologie
- Opvoedingsstijlen herkennen
- Spel als ontwikkelingsmiddel
- Sociale vaardigheden bevorderen
- Omgaan met ontwikkelingsachterstanden
- Positieve gedragsbeïnvloeding
- Rol van de begeleider in opvoeding
- Grenzen stellen
- Samenwerken met ouders/verzorgers
- Groepsdynamica
- Samenwerken met ouders/verzorgers
- Grenzen stellen
- Rol van de begeleider in opvoeding
- Positieve gedragsbeïnvloeding
- Omgaan met ontwikkelingsachterstanden
- Sociale vaardigheden bevorderen
- Spel als ontwikkelingsmiddel
- Opvoedingsstijlen herkennen
Inhoud van Les 6
Wet- en regelgeving- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Privacywetgeving (AVG)
- Cliëntenrechten
- Meldcode huiselijk geweld
- Arbeidsomstandighedenwet
- Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG)
- Verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid
- Klachtenprocedures
- Vertrouwelijkheid en beroepsgeheim
- Toegankelijkheid en inclusie
- Vertrouwelijkheid en beroepsgeheim
- Klachtenprocedures
- Verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid
- Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG)
- Arbeidsomstandighedenwet
- Meldcode huiselijk geweld
- Cliëntenrechten
- Privacywetgeving (AVG)
Inhoud van Les 7
Sociaal maatschappelijke context- Rol van dagbesteding in de samenleving
- Sociale participatie bevorderen
- Netwerken en samenwerken met instanties
- Vrijwilligersbeleid
- Omgaan met diversiteit
- Cliënten met een migratieachtergrond
- Ondersteuning bij maatschappelijke integratie
- Betrekken van sociale omgeving
- Gemeentelijke voorzieningen
- Participatiewet en indicaties
- Gemeentelijke voorzieningen
- Betrekken van sociale omgeving
- Ondersteuning bij maatschappelijke integratie
- Cliënten met een migratieachtergrond
- Omgaan met diversiteit
- Vrijwilligersbeleid
- Netwerken en samenwerken met instanties
- Sociale participatie bevorderen
Inhoud van Les 8
Begeleidingstechnieken- Motivatie en activering
- Structureren van dagactiviteiten
- Gedragsobservatie
- Crisisinterventie
- Stressreductie technieken
- Vaardigheidstraining
- Coaching en stimuleren van zelfredzaamheid
- Begeleiden van groepsactiviteiten
- Flexibiliteit in aanpak
- Omgaan met agressie
- Flexibiliteit in aanpak
- Begeleiden van groepsactiviteiten
- Coaching en stimuleren van zelfredzaamheid
- Vaardigheidstraining
- Stressreductie technieken
- Crisisinterventie
- Gedragsobservatie
- Structureren van dagactiviteiten
Inhoud van Les 9
Reflectie en professionele ontwikkeling- Zelfreflectie technieken
- Feedback vragen en verwerken
- Ethisch handelen
- Grenzen in het werk
- Preventie van werkstress en burn-out
- Ontwikkelen van een professioneel profiel
- Gebruik van intervisie
- Kwaliteitsbewaking
- Loopbaanplanning
- Permanente educatie en leren
- Loopbaanplanning
- Kwaliteitsbewaking
- Gebruik van intervisie
- Ontwikkelen van een professioneel profiel
- Preventie van werkstress en burn-out
- Grenzen in het werk
- Ethisch handelen
- Feedback vragen en verwerken
Inhoud van Les 10
Organisatie en administratie- Planning en tijdmanagement
- Registratiesystemen
- Werken met digitale hulpmiddelen
- Samenwerking binnen teams
- Conflicthantering op de werkvloer
- Budgetbewust werken
- Kwaliteitszorg binnen dagbesteding
- Veiligheid op de werkplek
- Taken en verantwoordelijkheden
- Rapportage en verslaglegging
- Taken en verantwoordelijkheden
- Veiligheid op de werkplek
- Kwaliteitszorg binnen dagbesteding
- Budgetbewust werken
- Conflicthantering op de werkvloer
- Samenwerking binnen teams
- Werken met digitale hulpmiddelen
- Registratiesystemen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!