Opleiding: HBO Communicatie en psychologie (Online Zelfstudie)
Ontdek hoe jij met HBO Communicatie en psychologie invloed kunt uitoefenen op menselijk gedrag en organisaties. Je leert communicatieprocessen te doorgronden en begrijpt hoe mensen denken, voelen en handelen door de psychologie van gedrag. Met onderzoeksmethoden ontwikkel je de vaardigheid om data te verzamelen, analyseren en vertalen naar concrete strategieën. Je verdiept je in mediapsychologie en leert hoe media en digitale kanalen het gedrag van doelgroepen beïnvloeden, terwijl organisatiepsychologie je inzicht geeft in groepsdynamiek en effectief samenwerken binnen teams en bedrijven. Tijdens de opleiding verbeter je jouw communicatievaardigheden en leer je boodschappen afstemmen op verschillende doelgroepen, met speciale aandacht voor sociale psychologie, gezondheidscommunicatie en crisiscommunicatie. Zo weet je hoe je tijdens complexe situaties helder, overtuigend en empathisch kunt communiceren. Interculturele communicatie staat centraal, zodat jij met mensen uit diverse achtergronden kunt samenwerken en effectief kunt adviseren. Je ontwikkelt een professioneel inzicht in het samenspel van mens, organisatie en communicatie en bent klaar om een belangrijke rol te vervullen in organisaties waar communicatie, gedrag en psychologie samenkomen. Met HBO Communicatie en psychologie leg je een stevige basis voor een dynamische carrière waarin je impact maakt, relaties versterkt en communicatie naar een hoger niveau tilt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de werking van communicatieprocessen en past deze toe in verschillende contexten.
- Je analyseert gedrag vanuit psychologische theorieën om communicatie te verbeteren.
- Je past onderzoeksmethoden toe om communicatie-effectiviteit te meten en te evalueren.
- Je onderzoekt mediapsychologie en de invloed van media op gedrag en communicatie.
- Je verdiept je in organisatiepsychologie om communicatie binnen organisaties te optimaliseren.
- Je ontwikkelt effectieve communicatievaardigheden voor diverse doelgroepen en situaties.
- Je interpreteert sociale psychologie om groepsgedrag en interacties beter te begrijpen.
- Je past gezondheidscommunicatie en crisiscommunicatie toe om heldere en effectieve boodschappen te verspreiden.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Communicatieprocessen- definitie en modellen van communicatie
- verbale en non-verbale communicatie
- communicatiestrategieën
- rol van feedback
- communicatiestoornissen
- interculturele communicatie
- communicatietechnologieën
- luister- en spreekvaardigheden
- communicatie in organisaties
- ethiek in communicatie
Inhoud van Les 2
Psychologie van gedrag- basisprincipes van gedrag
- motivatie en drijfveren
- leerprocessen
- cognitieve functies
- emoties en gedrag
- persoonlijkheidspsychologie
- sociale beïnvloeding
- stress en coping
- ontwikkeling en gedrag
- gedragsverandering
Inhoud van Les 3
Onderzoeksmethoden- kwantitatief versus kwalitatief onderzoek
- onderzoeksopzet
- steekproefbepaling
- dataverzamelingstechnieken
- enquêtes en interviews
- data-analyse basisvaardigheden
- betrouwbaarheid en validiteit
- ethische aspecten van onderzoek
- rapportage en presentatie
- onderzoekssoftware gebruiken
Inhoud van Les 4
Mediapsychologie- invloed van media op gedrag
- mediaconsumptiepatronen
- framing en agenda setting
- sociale media psychologie
- mediagebruik en identiteit
- digitale communicatie
- verslavingsaspecten van media
- mediapsychologisch onderzoek
- mediacreatie en -effecten
- privacy en mediagebruik
Inhoud van Les 5
Organisatiepsychologie- organisatiecultuur en communicatie
- leiderschapstheorieën
- teamdynamiek
- motivatie op de werkvloer
- verandering en weerstand
- conflictmanagement
- werkstress en burn-out
- arbeidspsychologie
- communicatie binnen teams
- prestatiebeoordeling
Inhoud van Les 6
Communicatievaardigheden- schriftelijke communicatie
- mondelinge presentatievaardigheden
- argumentatie en overtuiging
- feedback geven en ontvangen
- onderhandelen
- conflicthantering
- storytelling technieken
- taalgebruik aanpassen aan doelgroep
- effectieve e-mailcommunicatie
- interviewtechnieken
Inhoud van Les 7
Sociale psychologie- groepsgedrag
- sociale perceptie
- attitudevorming
- stereotypering en vooroordelen
- conformiteit en gehoorzaamheid
- sociale identiteit
- altruïsme en prosociaal gedrag
- agressie
- sociale invloed
- interpersoonlijke relaties
Inhoud van Les 8
Gezondheidscommunicatie- communicatie in de gezondheidszorg
- gedragsverandering bevorderen
- gezondheidsvoorlichting
- patiëntgerichte communicatie
- risicocommunicatie
- gezondheidspsychologie basis
- e-health toepassingen
- culturele aspecten van gezondheid
- communicatie bij chronische ziekten
- ethiek in gezondheidscommunicatie
Inhoud van Les 9
Crisiscommunicatie- definitie en soorten crises
- crisismanagement processen
- communicatie tijdens een crisis
- rol van media in crises
- reputatiemanagement
- risicoanalyse en preventie
- interne en externe communicatie
- communicatieplannen opstellen
- ethische dilemma’s bij crises
- evaluatie en leerpunten
Inhoud van Les 10
Interculturele communicatie- culturele dimensies
- communicatiebarrières
- interculturele sensitiviteit
- stereotypen en vooroordelen
- onderhandelen in interculturele context
- cultuur en non-verbale communicatie
- internationale samenwerking
- interculturele conflicthantering
- globalisering en communicatie
- culturele aanpassing
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!