Opleiding: HBO Leren en ontwikkelen in organisaties (Online Zelfstudie)
Word een expert in het bevorderen van groei en ontwikkeling binnen organisaties met de opleiding HBO Leren en ontwikkelen in organisaties, waarin je leert hoe theorieën over leren de basis vormen voor effectieve ontwikkeltrajecten. Je verdiept je in organisatiecultuur en ontdekt hoe deze van invloed is op leren, terwijl je strategieën voor kennismanagement toepast om waardevolle kennis duurzaam te borgen en te delen. Je ontwikkelt vaardigheden in leiderschap en begeleiding van persoonlijke en teamontwikkeling en leert individuele ontwikkelingsplannen opstellen die aansluiten bij zowel persoonlijke ambities als organisatiedoelen. Teamleren en samenwerking staan centraal, zodat je leert hoe collectieve kennis en innovatie worden gestimuleerd, terwijl je inzicht krijgt in het creëren van een lerende organisatie die continu kan innoveren. Technologische ondersteuning van leren komt uitgebreid aan bod, zodat je digitale tools effectief inzet voor trainingen en kennisdeling. Daarnaast leer je leer- en ontwikkelprocessen evalueren en bijsturen om resultaten meetbaar te maken, en krijg je inzicht in veranderingsmanagement, zodat je leertrajecten succesvol kunt implementeren in dynamische omgevingen. Met deze opleiding ontwikkel je jezelf tot een professional die organisaties helpt groeien, kennisdeling bevordert en innovatie stimuleert, klaar om een significante bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkeling en succes.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Theorieën over leren toepassen om leerprocessen te begrijpen en te verbeteren.
- De invloed van organisatiecultuur op leren binnen bedrijven analyseren.
- Kennismanagement implementeren ter bevordering van organisatorisch leren.
- Leiderschap inzetten voor persoonlijke en teamontwikkeling.
- Individuele ontwikkelingsplannen opstellen en monitoren.
- Teamleren stimuleren om samenwerking en prestaties te verbeteren.
- Innovatie bevorderen binnen een lerende organisatie.
- Technologische ondersteuning gebruiken ter optimalisatie van leerprocessen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Theorieën over leren- Behaviorisme en conditionering
- Cognitieve leertheorieën
- Sociaal constructivisme
- Experiëntieel leren
- Leercycli en fasen van leren
- Transfer van leren naar werk
- Individuele verschillen in leerstijl
- Motivatie en leerbereidheid
- Leren in groepsverband
- Reflectie en zelfsturing
Inhoud van Les 2
Organisatiecultuur en leren- Definitie van organisatiecultuur
- Invloed van cultuur op leerprocessen
- Cultuurdiagnose methoden
- Rol van leiderschap in cultuurontwikkeling
- Veiligheid en vertrouwen stimuleren
- Cultuurverandering en leerbereidheid
- Informele leeromgeving creëren
- Culturele barrières herkennen
- Cultuur en innovatiekracht
- Cultuurelementen en communicatie
Inhoud van Les 3
Kennismanagement in organisaties- Definitie en doel van kennismanagement
- Expliciete en tacit kennis
- Kennisdelen stimuleren
- Kennisopslag en -systemen
- Kennis creëren en innoveren
- Rol van communities of practice
- Technologische ondersteuning
- Meten van kenniseffectiviteit
- Belemmeringen voor kennisdeling
- Kennismanagementstrategie ontwikkelen
Inhoud van Les 4
Leiderschap en ontwikkeling- Leiderschapsstijlen en impact op leren
- Rol van leiders bij kennisoverdracht
- Coachend leiderschap toepassen
- Feedback geven en ontvangen
- Ontwikkeling van leiderschapscompetenties
- Leiderschap en veranderingsprocessen
- Vertrouwen en empowerment
- Strategische visie op leren en ontwikkeling
- Rolmodellen binnen de organisatie
- Evalueren van leiderschapseffectiviteit
Inhoud van Les 5
Individuele ontwikkelingsplannen- Doelen stellen en prioriteiten bepalen
- Zelfreflectie en zelfevaluatie
- Sterke en zwakke punten analyseren
- Loopbaanmogelijkheden verkennen
- Actieplannen opstellen
- Feedback gebruiken voor verbetering
- Balans tussen werk en leren
- Monitoring van voortgang
- Verantwoordelijkheid voor eigen ontwikkeling
- Communicatie over ontwikkeling met belanghebbenden
Inhoud van Les 6
Teamleren en samenwerking- Kenmerken van effectieve teams
- Teamrollen en diversiteit
- Groepsdynamiek en leerprocessen
- Conflicthantering binnen teams
- Feedback en open communicatie
- Gezamenlijke probleemoplossing
- Rollen van teamleiders in leren
- Gebruik van digitale samenwerkingsmiddelen
- Evaluatie van teamontwikkeling
- Best practices voor teamleren
Inhoud van Les 7
Innovatie en lerende organisatie- Kenmerken van een lerende organisatie
- Innovatieprocessen stimuleren
- Fouten en experimenteren als leermomenten
- Systeemdenken en organisatorisch leren
- Continue verbetering integreren
- Draagvlak creëren voor veranderingen
- Rol van medewerkers in innovatie
- Leiderschap en innovatief klimaat
- Kennisuitwisseling tussen afdelingen
- Evalueren van innovatie-inspanningen
Inhoud van Les 8
Technologische ondersteuning van leren- E-learning en blended learning
- Gebruik van kennisbanken en platforms
- Sociale media en netwerken voor kennisdeling
- Virtual reality en simulaties
- Mobiel leren en apps
- Digitale tools voor samenwerking
- Data-analyse voor leerresultaten
- Acceptatie van technologie binnen teams
- Beveiliging en privacy van leerdata
- Integratie van technologie in werkprocessen
Inhoud van Les 9
Evaluatie van leer- en ontwikkelprocessen- Criteria voor effectieve evaluatie
- Kwantitatieve en kwalitatieve methoden
- Meten van kennis- en vaardigheidstoename
- Impact op werkprestaties beoordelen
- Evaluatie van gedragsverandering
- Feedback van deelnemers verzamelen
- Kosten-batenanalyse van leeractiviteiten
- Gebruik van evaluatieresultaten
- Continu verbeteren op basis van data
- Rapportage aan management en stakeholders
Inhoud van Les 10
Veranderingsmanagement en leren- Fasen van veranderingsprocessen
- Weerstand tegen verandering begrijpen
- Communicatiestrategieën bij verandering
- Betrekken van medewerkers in verandering
- Rol van leiderschap bij transities
- Organisatorisch draagvlak creëren
- Integratie van leren in verandertrajecten
- Evaluatie van veranderingsresultaten
- Borgen van nieuwe werkwijzen
- Lerend omgaan met tegenslagen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!