Opleiding: HBO Communicatie in de media (Online Zelfstudie)
Ontdek hoe je uitblinkt in de dynamische wereld van media en communicatie met de opleiding HBO Communicatie in de media, waarin je leert de basisprincipes van communicatie toe te passen in diverse mediacontexten en effectief te werken met verschillende media en mediakanalen om je boodschap krachtig over te brengen. Je ontwikkelt vaardigheden in journalistiek en nieuwsproductie, waardoor je in staat bent accurate en boeiende verhalen te creëren en actuele onderwerpen op een aansprekende manier te presenteren. Daarnaast leer je alles over public relations en mediarelaties, zodat je organisaties succesvol kunt profileren en sterke netwerken kunt opbouwen met pers en stakeholders. Met contentcreatie en storytelling maak je pakkende verhalen die zowel online als offline impact hebben, terwijl digitale communicatie en social media je helpen doelgroepen te bereiken en betrokkenheid te vergroten. Je krijgt inzicht in reclame en marketingcommunicatie om campagnes strategisch vorm te geven, en leert communicatieonderzoek en evaluatie toe te passen om resultaten te meten en te optimaliseren. Interculturele communicatie in media stelt je in staat om effectief te communiceren in diverse culturele contexten, en aandacht voor ethiek en regelgeving in mediacommunicatie zorgt ervoor dat je professioneel en verantwoord opereert. Met deze opleiding ben je volledig voorbereid op een veelzijdige carrière in media en communicatie.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van communicatie en hun toepassing in verschillende contexten.
- Je analyseert media en mediakanalen om effectieve communicatie te realiseren.
- Je past journalistieke principes toe bij nieuwsproductie en mediacontent.
- Je ontwikkelt public relations strategieën en onderhoudt mediarelaties.
- Je creëert boeiende content en gebruikt storytelling technieken.
- Je beheerst digitale communicatie en inzet van social media platforms.
- Je voert communicatieonderzoek uit en evalueert de effectiviteit van media-inspanningen.
- Je houdt rekening met interculturele aspecten en ethiek in mediacommunicatie.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van communicatie- Definitie en modellen van communicatie
- Verbale en non-verbale communicatie
- Zender, boodschap en ontvanger
- Ruis en interferentie in communicatie
- Feedback en communicatiecirkel
- Communicatiestrategieën
- Communicatiecontexten
- Cultuur en communicatie
- Ethiek in communicatie
- Communicatie en perceptie
Inhoud van Les 2
Media en mediakanalen- Overzicht van traditionele media
- Digitale media en nieuwe platforms
- Social media en gebruikersgedrag
- Verschillen tussen mediaformaten
- Doelgroepen en mediaconsumptie
- Media-ecosystemen
- Mediawetgeving en rechten
- Media-ethiek en verantwoordelijkheid
- Trends in media en communicatie
- Media en beïnvloeding
Inhoud van Les 3
Journalistiek en nieuwsproductie- Journalistieke principes en waarden
- Nieuwsselectie en framing
- Bronnenonderzoek en betrouwbaarheid
- Schrijven voor verschillende media
- Interviewtechnieken
- Redactieprocessen en deadlines
- Multimedia storytelling
- Factchecking en ethiek
- Crisiscommunicatie in de journalistiek
- Digitale journalistiek en innovatie
Inhoud van Les 4
Public relations en mediarelaties- Definitie en doel van PR
- Opbouwen van mediacontacten
- Persberichten en mediabriefings
- Organiseren van persconferenties
- Reputatiemanagement
- Crisiscommunicatie en damage control
- Eventmanagement in PR
- Monitoring van media-exposure
- Social media strategieën voor PR
- Evaluatie van PR-campagnes
Inhoud van Les 5
Contentcreatie en storytelling- Elementen van effectieve storytelling
- Doelgroepgericht content maken
- Visuele en tekstuele content
- Narratieve structuren
- Multimediale content produceren
- Gebruik van tone of voice
- Storytelling via social media
- Contentplanning en kalender
- Storytelling en merkbeleving
- Meetbaarheid van contentimpact
Inhoud van Les 6
Digitale communicatie en social media- Platformen en functies van social media
- Social media monitoring tools
- Online communitymanagement
- Influencer marketing
- Contentcreatie voor digitale kanalen
- Crisismanagement op social media
- Analyse van online gedrag en data
- Privacy en online ethiek
- Advertenties en targeting
- Trends in digitale communicatie
Inhoud van Les 7
Reclame en marketingcommunicatie- Basisprincipes van marketingcommunicatie
- Reclamepsychologie
- Ontwikkeling van campagnes
- Media-inkoop en planning
- Creatieve conceptontwikkeling
- Juridische aspecten van reclame
- Effectmeting van campagnes
- Digitale marketingtools
- Merkpositionering en branding
- Consumentengedrag en communicatie
Inhoud van Les 8
Reclame en marketingcommunicatie- Basisprincipes van marketingcommunicatie
- Reclamepsychologie
- Ontwikkeling van campagnes
- Media-inkoop en planning
- Creatieve conceptontwikkeling
- Juridische aspecten van reclame
- Effectmeting van campagnes
- Digitale marketingtools
- Merkpositionering en branding
- Consumentengedrag en communicatie
Inhoud van Les 9
Interculturele communicatie in media- Cultuurmodellen en communicatiestijlen
- Barrières in interculturele communicatie
- Mediaberichtgeving over culturele verschillen
- Diversiteit en inclusiviteit in media
- Communiceren met internationale doelgroepen
- Ethiek bij interculturele berichtgeving
- Multiculturele content ontwikkelen
- Sociale identiteit en mediarepresentatie
- Conflict en misverstanden voorkomen
- Casussen interculturele communicatie
Inhoud van Les 10
Ethiek en regelgeving in mediacommunicatie- Media-ethiek en journalistieke codes
- Wetgeving omtrent auteursrecht
- Privacy en persoonsgegevens
- Reclamecodes en waarheidsgetrouwheid
- Ombudsman en klachtenprocedures
- Grenzen van vrije meningsuiting
- Beeldgebruik en toestemming
- Transparantie en belangenconflicten
- Verantwoordelijkheid bij nieuwsverspreiding
- Digitale ethiek en fake news
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!