Opleiding: HBO Onderzoek in gezondheidszorg (Online Zelfstudie)
Volg de opleiding HBO Onderzoek in de gezondheidszorg en ontwikkel de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om betekenisvol en praktijkgericht onderzoek uit te voeren in de zorgsector. Je leert de basisprincipes van onderzoek begrijpen en toe te passen, waarbij je zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden beheerst en effectief combineert om betrouwbare resultaten te behalen. Je krijgt inzicht in literatuuronderzoek en informatievaardigheden, zodat je relevante bronnen kunt vinden, analyseren en kritisch kunt beoordelen. Data-analyse en statistiek worden praktisch toegepast, waardoor je onderzoeksgegevens op een gestructureerde manier kunt interpreteren en presenteren. Ethische aspecten van onderzoek komen uitgebreid aan bod, zodat je onderzoek verantwoord uitvoert en altijd rekening houdt met privacy en rechten van betrokkenen. Je leert onderzoeksresultaten helder te rapporteren en te communiceren, zowel schriftelijk als mondeling, en ontwikkelt vaardigheden om complexe informatie toegankelijk te maken voor diverse doelgroepen. Praktijkgericht onderzoek in de zorg staat centraal, waardoor je directe link legt tussen theorie en de dagelijkse praktijk. Projectmanagementvaardigheden zorgen dat je onderzoeksprojecten efficiënt plant, uitvoert en afrondt. Door continue reflectie en professionele ontwikkeling bouw je aan je competenties en wordt je een zelfstandige, kritische en deskundige onderzoeker die een waardevolle bijdrage levert aan de verbetering van de zorg.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van onderzoek en kunt deze toepassen binnen verschillende contexten.
- Je voert kwantitatieve onderzoeksmethoden uit en interpreteert statistische gegevens effectief.
- Je past kwalitatieve onderzoeksmethoden toe om diepgaande inzichten te verkrijgen.
- Je voert gedegen literatuuronderzoek uit en ontwikkelt sterke informatievaardigheden.
- Je analyseert onderzoeksdata zorgvuldig en gebruikt statistiek voor onderbouwde conclusies.
- Je houdt rekening met ethische aspecten tijdens het uitvoeren van onderzoek.
- Je stelt heldere onderzoeksrapportages op en communiceert resultaten professioneel.
- Je voert praktijkgericht onderzoek uit in de zorg en beheert onderzoeksprojecten effectief.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van onderzoek- Definitie en doelen van onderzoek in de zorg
- Verschillende soorten onderzoeksmethoden
- Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
- Het belang van betrouwbaarheid en validiteit
- Ethische aspecten in onderzoeksprocessen
- Formuleren van een onderzoeksvraag
- Literatuuronderzoek en bronnenkritiek
- Onderzoeksontwerp en planning
- Data verzamelen en analyseren
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Data verzamelen en analyseren
- Onderzoeksontwerp en planning
- Literatuuronderzoek en bronnenkritiek
- Formuleren van een onderzoeksvraag
- Ethische aspecten in onderzoeksprocessen
- Het belang van betrouwbaarheid en validiteit
- Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
- Verschillende soorten onderzoeksmethoden
Inhoud van Les 2
Kwantitatieve onderzoeksmethoden- Opzet van experimentele studies
- Gebruik van enquêtes en vragenlijsten
- Steekproeftrekking en representativiteit
- Statistische technieken en analyses
- Betrouwbaarheid van meetinstrumenten
- Data-invoer en kwaliteitscontrole
- Beschrijvende statistiek en inferentiële statistiek
- Hypothesevorming en toetsing
- Presentatie van kwantitatieve data
- Toepassing in klinisch en zorgonderzoek
- Presentatie van kwantitatieve data
- Hypothesevorming en toetsing
- Beschrijvende statistiek en inferentiële statistiek
- Data-invoer en kwaliteitscontrole
- Betrouwbaarheid van meetinstrumenten
- Statistische technieken en analyses
- Steekproeftrekking en representativiteit
- Gebruik van enquêtes en vragenlijsten
Inhoud van Les 3
Kwalitatieve onderzoeksmethoden- Grondslagen van kwalitatief onderzoek
- Interviewtechnieken en focusgroepen
- Observatiemethoden in de praktijk
- Coding en thematische analyse
- Betrouwbaarheid en validiteit bij kwalitatief onderzoek
- Rol van de onderzoeker en reflexiviteit
- Rapportage van kwalitatieve bevindingen
- Triangulatie en datatriangulatie
- Ethiek in kwalitatief onderzoek
- Praktische toepassing in zorgcontexten
- Ethiek in kwalitatief onderzoek
- Triangulatie en datatriangulatie
- Rapportage van kwalitatieve bevindingen
- Rol van de onderzoeker en reflexiviteit
- Betrouwbaarheid en validiteit bij kwalitatief onderzoek
- Coding en thematische analyse
- Observatiemethoden in de praktijk
- Interviewtechnieken en focusgroepen
Inhoud van Les 4
Literatuuronderzoek en informatievaardigheden- Systematisch zoeken naar wetenschappelijke bronnen
- Gebruik van databanken en zoekstrategieën
- Kritisch beoordelen van wetenschappelijke artikelen
- Samenvatten en parafraseren van literatuur
- Opstellen van een literatuuroverzicht
- Refereren en bronvermelding volgens standaarden
- Omgaan met wetenschappelijke jargon
- Identificeren van kennislacunes
- Integreren van literatuur in onderzoeksrapporten
- Up-to-date blijven met ontwikkelingen in de zorg
- Integreren van literatuur in onderzoeksrapporten
- Identificeren van kennislacunes
- Omgaan met wetenschappelijke jargon
- Refereren en bronvermelding volgens standaarden
- Opstellen van een literatuuroverzicht
- Samenvatten en parafraseren van literatuur
- Kritisch beoordelen van wetenschappelijke artikelen
- Gebruik van databanken en zoekstrategieën
Inhoud van Les 5
Data-analyse en statistiek- Inleiding tot statistische software (bijv. SPSS)
- Data schoonmaken en coderen
- Beschrijvende statistiek toepassen
- Correlaties en verbanden analyseren
- Toetsen van hypotheses (t-toets, chi-kwadraat)
- Lineaire regressie en predictie
- Interpretatie van statistische output
- Visualiseren van data met grafieken en tabellen
- Toepassen van statistiek in gezondheidszorgonderzoek
- Rapporteren van statistische resultaten
- Toepassen van statistiek in gezondheidszorgonderzoek
- Visualiseren van data met grafieken en tabellen
- Interpretatie van statistische output
- Lineaire regressie en predictie
- Toetsen van hypotheses (t-toets, chi-kwadraat)
- Correlaties en verbanden analyseren
- Beschrijvende statistiek toepassen
- Data schoonmaken en coderen
Inhoud van Les 6
Ethische aspecten van onderzoek- Informed consent en toestemming van deelnemers
- Privacy en vertrouwelijkheid waarborgen
- Ethische toetsing en commissies
- Omgaan met kwetsbare groepen
- Transparantie en integriteit in onderzoek
- Vermijden van belangenconflicten
- Beoordeling van risico’s en baten
- Rapportage van ongewenste gebeurtenissen
- Verantwoord omgaan met onderzoeksdata
- Professionele normen en ethische codes
- Verantwoord omgaan met onderzoeksdata
- Rapportage van ongewenste gebeurtenissen
- Beoordeling van risico’s en baten
- Vermijden van belangenconflicten
- Transparantie en integriteit in onderzoek
- Omgaan met kwetsbare groepen
- Ethische toetsing en commissies
- Privacy en vertrouwelijkheid waarborgen
Inhoud van Les 7
Onderzoeksrapportage en communicatie- Structuur van een onderzoeksrapport
- Schrijven van heldere en begrijpelijke teksten
- Gebruik van grafieken en tabellen
- Samenvatting en conclusies formuleren
- Presenteren van onderzoeksresultaten aan stakeholders
- Schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden
- Publiceren in wetenschappelijke tijdschriften
- Feedback verwerken en reviseren
- Beantwoorden van vragen en discussie voeren
- Vertalen van onderzoeksresultaten naar de praktijk
- Beantwoorden van vragen en discussie voeren
- Feedback verwerken en reviseren
- Publiceren in wetenschappelijke tijdschriften
- Schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden
- Presenteren van onderzoeksresultaten aan stakeholders
- Samenvatting en conclusies formuleren
- Gebruik van grafieken en tabellen
- Schrijven van heldere en begrijpelijke teksten
Inhoud van Les 8
Praktijkgericht onderzoek in de zorg- Verschil tussen wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek
- Opzetten van praktijkgerichte onderzoeksvragen
- Methoden toepassen in zorginstellingen
- Betrekken van cliënten en zorgverleners
- Implementeren van onderzoeksbevindingen
- Evalueren van zorgprocessen en interventies
- Kwaliteitsverbetering door onderzoek
- Werken met casestudies en praktijkvoorbeelden
- Samenwerken met multidisciplinaire teams
- Uitdagingen in praktijkgericht onderzoek
- Samenwerken met multidisciplinaire teams
- Werken met casestudies en praktijkvoorbeelden
- Kwaliteitsverbetering door onderzoek
- Evalueren van zorgprocessen en interventies
- Implementeren van onderzoeksbevindingen
- Betrekken van cliënten en zorgverleners
- Methoden toepassen in zorginstellingen
- Opzetten van praktijkgerichte onderzoeksvragen
Inhoud van Les 9
Projectmanagement in onderzoek- Planning en fasering van onderzoeksprojecten
- Budgettering en middelenbeheer
- Taakverdeling binnen onderzoeksteams
- Tijdmanagement en deadlines bewaken
- Risicoanalyse en probleemoplossing
- Rapportage aan opdrachtgevers
- Kwaliteitsbewaking van het onderzoek
- Documentatie en archivering
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
- Evaluatie van het projectproces
- Gebruik van digitale hulpmiddelen
- Documentatie en archivering
- Kwaliteitsbewaking van het onderzoek
- Rapportage aan opdrachtgevers
- Risicoanalyse en probleemoplossing
- Tijdmanagement en deadlines bewaken
- Taakverdeling binnen onderzoeksteams
- Budgettering en middelenbeheer
Inhoud van Les 10
Reflectie en professionele ontwikkeling- Zelfreflectie op onderzoeksvaardigheden
- Feedback vragen en verwerken
- Leerdoelen formuleren en bijstellen
- Kritisch denken en analytisch vermogen
- Omgaan met tegenslagen en uitdagingen
- Blijven ontwikkelen van onderzoekscompetenties
- Integreren van nieuwe kennis in de praktijk
- Werken aan communicatie en samenwerking
- Ethisch handelen in onderzoekssituaties
- Voorbereiden op toekomstige onderzoeksopdrachten
- Ethisch handelen in onderzoekssituaties
- Werken aan communicatie en samenwerking
- Integreren van nieuwe kennis in de praktijk
- Blijven ontwikkelen van onderzoekscompetenties
- Omgaan met tegenslagen en uitdagingen
- Kritisch denken en analytisch vermogen
- Leerdoelen formuleren en bijstellen
- Feedback vragen en verwerken
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!