Opleiding: HBO Klinische psychologie (Online Zelfstudie)
HBO Klinische Psychologie biedt jou de kans om jezelf te ontwikkelen tot een professionele zorgverlener die écht het verschil maakt in het leven van anderen. Tijdens deze opleiding leer je alles over psychopathologie en het herkennen en begrijpen van psychische stoornissen in de praktijk, zodat je effectieve diagnostiek en observatie kunt toepassen. Je krijgt uitgebreide training in therapeutische gespreksvoering, waardoor je vaardig wordt in het begeleiden van mensen met uiteenlopende psychische problemen en interventies die écht werken. Ontwikkelingspsychologie helpt je te begrijpen hoe gedrag en emoties zich in verschillende levensfasen ontwikkelen, terwijl je ethische en professionele vaardigheden combineert met communicatie en samenwerking in multidisciplinaire teams. Je leert psychologische hulpverlening en begeleiding te bieden die gebaseerd is op onderzoek en evidence-based practice, zodat jouw aanpak altijd professioneel en effectief is. Met aandacht voor psychiatrische stoornissen, psychische problematiek en interventies ontwikkel je een breed inzicht in de complexe menselijke psyche en leer je hoe je praktische oplossingen kunt bieden. Je verwerft kennis, vaardigheden en een professionele houding die je voorbereiden op een carrière waarin je mensen kunt ondersteunen, begeleiden en daadwerkelijk impact kunt maken, allemaal binnen een uitdagende, praktijkgerichte leeromgeving die jouw ontwikkeling centraal stelt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van psychopathologie en herkent diverse psychische stoornissen.
- Je voert diagnostiek en observatie uit om psychische problemen nauwkeurig in kaart te brengen.
- Je past therapeutische gespreksvoering toe om cliënten effectief te ondersteunen.
- Je analyseert psychische problemen en zet passende interventies in.
- Je integreert kennis van ontwikkelingspsychologie in de begeleiding van cliënten.
- Je herkent en behandelt psychiatrische stoornissen in de praktijk met professionele vaardigheden.
- Je handelt volgens ethische richtlijnen en ontwikkelt professionele competenties.
- Je bevordert communicatie en samenwerking binnen multidisciplinaire teams.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Psychopathologie- Definitie en indeling van psychische stoornissen
- Symptomen en kenmerken van angststoornissen
- Depressieve stoornissen herkennen
- Stoornissen in het eetgedrag
- Psychotische stoornissen en kenmerken
- Persoonlijkheidsstoornissen begrijpen
- Trauma en stressgerelateerde stoornissen
- Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen
- Comorbiditeit en overlappingen
- Diagnostische classificatiesystemen (DSM-5)
- Comorbiditeit en overlappingen
- Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen
- Trauma en stressgerelateerde stoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen begrijpen
- Psychotische stoornissen en kenmerken
- Stoornissen in het eetgedrag
- Depressieve stoornissen herkennen
- Symptomen en kenmerken van angststoornissen
Inhoud van Les 2
Diagnostiek en observatie- Functie en doelen van klinische diagnostiek
- Anamnese afnemen
- Observatietechnieken toepassen
- Gebruik van screeningsinstrumenten
- Gespreksvaardigheden bij diagnostiek
- Psychologische tests en meetinstrumenten
- Signaleren van risicofactoren
- Rapporteren van diagnostische bevindingen
- Ethische aspecten van diagnostiek
- Samenwerking met andere professionals
- Ethische aspecten van diagnostiek
- Rapporteren van diagnostische bevindingen
- Signaleren van risicofactoren
- Psychologische tests en meetinstrumenten
- Gespreksvaardigheden bij diagnostiek
- Gebruik van screeningsinstrumenten
- Observatietechnieken toepassen
- Anamnese afnemen
Inhoud van Les 3
Therapeutische gespreksvoering- Basisprincipes van gesprekstechnieken
- Actief luisteren en empathie tonen
- Open en gesloten vragen stellen
- Samenvatten en doorvragen
- Omgaan met weerstand en terughoudendheid
- Grenzen stellen in gesprekken
- Motiverende gespreksvoering toepassen
- Non-verbale communicatie gebruiken
- Omgaan met emoties van cliënten
- Documenteren van gesprekken
- Omgaan met emoties van cliënten
- Non-verbale communicatie gebruiken
- Motiverende gespreksvoering toepassen
- Grenzen stellen in gesprekken
- Omgaan met weerstand en terughoudendheid
- Samenvatten en doorvragen
- Open en gesloten vragen stellen
- Actief luisteren en empathie tonen
Inhoud van Les 4
Psychische problemen en interventies- Psycho-educatie geven aan cliënten
- Cognitieve gedragstherapie basisprincipes
- Relaxatietechnieken en stressmanagement
- Mindfulness en aandachtsgerichte oefeningen
- Omgaan met suïcidale gedachten
- Preventie van terugval bij depressie
- Basisvaardigheden in crisisinterventie
- Ondersteuning bij rouw en verlies
- Begeleiding van cliënten met verslaving
- Samenwerken bij interventies binnen multidisciplinaire teams
- Begeleiding van cliënten met verslaving
- Ondersteuning bij rouw en verlies
- Basisvaardigheden in crisisinterventie
- Preventie van terugval bij depressie
- Omgaan met suïcidale gedachten
- Mindfulness en aandachtsgerichte oefeningen
- Relaxatietechnieken en stressmanagement
- Cognitieve gedragstherapie basisprincipes
Inhoud van Les 5
Ontwikkelingspsychologie- Psychosociale ontwikkeling in de jeugd
- Normale en afwijkende ontwikkeling
- Invloed van hechting op gedrag
- Motorische en cognitieve ontwikkeling
- Invloed van opvoeding en omgeving
- Ontwikkeling van emotionele regulatie
- Signalen van ontwikkelingsstoornissen
- Levenslooppsychologie en volwassenwording
- Effecten van trauma op ontwikkeling
- Preventieve begeleiding bij ontwikkelingsproblemen
- Effecten van trauma op ontwikkeling
- Levenslooppsychologie en volwassenwording
- Signalen van ontwikkelingsstoornissen
- Ontwikkeling van emotionele regulatie
- Invloed van opvoeding en omgeving
- Motorische en cognitieve ontwikkeling
- Invloed van hechting op gedrag
- Normale en afwijkende ontwikkeling
Inhoud van Les 6
Psychiatrische stoornissen in de praktijk- Verschillende soorten psychotische stoornissen
- Manische en bipolaire stoornissen
- Angst- en dwangstoornissen herkennen
- Somatoforme stoornissen en lichamelijke klachten
- Gedragsproblemen bij ouderen
- Impact van psychiatrische stoornissen op dagelijks functioneren
- Medicatie en psychofarmacologie basiskennis
- Rollen van de psycholoog binnen GGZ
- Crisisinterventie bij acute psychiatrische situaties
- Zorgtrajecten en verwijzingen
- Crisisinterventie bij acute psychiatrische situaties
- Rollen van de psycholoog binnen GGZ
- Medicatie en psychofarmacologie basiskennis
- Impact van psychiatrische stoornissen op dagelijks functioneren
- Gedragsproblemen bij ouderen
- Somatoforme stoornissen en lichamelijke klachten
- Angst- en dwangstoornissen herkennen
- Manische en bipolaire stoornissen
Inhoud van Les 7
Ethische en professionele vaardigheden- Inzicht in beroepsethiek en geheimhouding
- Grenzen stellen en professionele afstand bewaren
- Omgaan met dilemma’s in de praktijk
- Respect tonen voor diversiteit en cultuur
- Cliëntgerichte benadering hanteren
- Rapportage en verslaglegging volgens standaarden
- Samenwerken met andere zorgverleners
- Eigen rol en beperkingen herkennen
- Kwaliteitsbewaking en zelfreflectie
- Privacy en gegevensbescherming toepassen
- Kwaliteitsbewaking en zelfreflectie
- Eigen rol en beperkingen herkennen
- Samenwerken met andere zorgverleners
- Rapportage en verslaglegging volgens standaarden
- Cliëntgerichte benadering hanteren
- Respect tonen voor diversiteit en cultuur
- Omgaan met dilemma’s in de praktijk
- Grenzen stellen en professionele afstand bewaren
Inhoud van Les 8
Communicatie en samenwerking- Effectief communiceren binnen hulpverleningsnetwerken
- Ondersteunen van cliënten bij netwerkcontacten
- Overleg voeren met collega’s en familie
- Conflicthantering binnen teams
- Voorlichting geven aan groepen en cliënten
- Omgaan met culturele verschillen in communicatie
- Schriftelijke communicatievaardigheden
- Luisteren naar en omgaan met feedback
- Gebruik van digitale communicatiemiddelen
- Samenwerkingsvormen binnen GGZ
- Gebruik van digitale communicatiemiddelen
- Luisteren naar en omgaan met feedback
- Schriftelijke communicatievaardigheden
- Omgaan met culturele verschillen in communicatie
- Voorlichting geven aan groepen en cliënten
- Conflicthantering binnen teams
- Overleg voeren met collega’s en familie
- Ondersteunen van cliënten bij netwerkcontacten
Inhoud van Les 9
Psychologische hulpverlening en begeleiding- Rol van de klinisch psycholoog in hulpverlening
- Opstellen van behandelplannen en doelen
- Begeleiden van individuele cliënten
- Groepsbegeleiding en psycho-educatie
- Motiveren tot gedragsverandering
- Omgaan met terugval en weerstand
- Zelfzorg en preventie van overbelasting
- Aanpakken van probleemgedrag
- Evaluatie en bijstelling van interventies
- Afsluiting en nazorg plannen
- Evaluatie en bijstelling van interventies
- Aanpakken van probleemgedrag
- Zelfzorg en preventie van overbelasting
- Omgaan met terugval en weerstand
- Motiveren tot gedragsverandering
- Groepsbegeleiding en psycho-educatie
- Begeleiden van individuele cliënten
- Opstellen van behandelplannen en doelen
Inhoud van Les 10
Onderzoek en evidence-based practice- Basisprincipes van wetenschappelijk onderzoek
- Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden
- Literatuur zoeken en beoordelen
- Opzetten van eenvoudige onderzoeken
- Dataverzameling en analyse
- Kritisch reflecteren op onderzoeksresultaten
- Evidence-based werken toepassen
- Vertalen van onderzoeksbevindingen naar praktijk
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Samenwerken met onderzoeks- en zorginstellingen
- Rapporteren van onderzoeksresultaten
- Vertalen van onderzoeksbevindingen naar praktijk
- Evidence-based werken toepassen
- Kritisch reflecteren op onderzoeksresultaten
- Dataverzameling en analyse
- Opzetten van eenvoudige onderzoeken
- Literatuur zoeken en beoordelen
- Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!