Opleiding: HBO Effectief leren (Online Zelfstudie)
Leer hoe je écht effectief kunt leren met de opleiding HBO Effectief leren en haal het maximale uit jouw studie- en werkprestaties door diepgaande kennis van leerprincipes en cognitieve processen te combineren met praktische toepassingen die je helpen informatie beter te verwerken en onthouden. Leer jouw persoonlijke leerstijl en voorkeuren kennen, zodat je leerstrategieën kiest die optimaal bij jou passen, en ontwikkel sterke vaardigheden in plannen en tijdmanagement om je leerproces efficiënt te structureren. Vergroot je geheugen en pas memorisatietechnieken toe die je helpen belangrijke informatie langdurig te onthouden, terwijl je kritisch denken en probleemoplossing inzet om complexe vraagstukken zelfstandig en creatief aan te pakken. Maak optimaal gebruik van digitale leermiddelen en bronnen om je leerproces te ondersteunen, en versterk je motivatie en leerhouding zodat je met energie en focus aan de slag gaat. Ontwikkel competenties in samenwerkend leren en leer hoe je effectief kunt communiceren en kennis delen binnen een team. Werk aan zelfregulatie en reflectie om jouw leerproces continu te verbeteren en zelfstandig te sturen, en leer hoe je leren kunt evalueren en toetsen om je vooruitgang meetbaar en inzichtelijk te maken. Met deze opleiding bouw je een solide basis voor levenslang leren en persoonlijke groei, zodat je jouw doelen doelgericht en succesvol bereikt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de leerprincipes en cognitieve processen die het leren beïnvloeden.
- Je herkent verschillende leerstijlen en leert voorkeuren effectief toepassen.
- Je ontwikkelt vaardigheden in plannen en tijdmanagement voor optimaal leerresultaat.
- Je past geheugen- en memorisatietechnieken toe om informatie beter te onthouden.
- Je oefent kritisch denken en probleemoplossing binnen leerprocessen.
- Je gebruikt digitale leermiddelen en bronnen om het leren te ondersteunen.
- Je bevordert motivatie en een positieve leerhouding bij jezelf en anderen.
- Je werkt effectief samen in leerprocessen en ontwikkelt samenwerkend leren.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Leerprincipes en cognitieve processen- Basisprincipes van leren
- Verschil tussen onthouden en begrijpen
- Werkgeheugen en lange-termijngeheugen
- Herhaling en consolidatie
- Actief versus passief leren
- Aandacht en concentratie optimaliseren
- Cognitieve belasting verminderen
- Mentale modellen en schema’s
- Transfer van kennis naar nieuwe situaties
- Leerstrategieën afstemmen op doelen
- Transfer van kennis naar nieuwe situaties
- Mentale modellen en schema’s
- Cognitieve belasting verminderen
- Aandacht en concentratie optimaliseren
- Actief versus passief leren
- Herhaling en consolidatie
- Werkgeheugen en lange-termijngeheugen
- Verschil tussen onthouden en begrijpen
Inhoud van Les 2
Leerstijlen en voorkeuren- Overzicht van verschillende leerstijlen
- Visueel, auditief en kinesthetisch leren
- Reflectie op eigen leerstijl
- Aanpassen van leerstrategieën
- Voordelen en beperkingen van leerstijlen
- Leeromgevingen afstemmen op voorkeuren
- Samenwerkend leren en leren van anderen
- Zelfregulatie en motivatie
- Feedback ontvangen en verwerken
- Evalueren van effectiviteit van leerstijl
- Feedback ontvangen en verwerken
- Zelfregulatie en motivatie
- Samenwerkend leren en leren van anderen
- Leeromgevingen afstemmen op voorkeuren
- Voordelen en beperkingen van leerstijlen
- Aanpassen van leerstrategieën
- Reflectie op eigen leerstijl
- Visueel, auditief en kinesthetisch leren
Inhoud van Les 3
Plannen en tijdmanagement- Doelen stellen volgens SMART-principe
- Prioriteiten stellen
- Tijdsplanning maken en bewaken
- Omgaan met uitstelgedrag
- Gebruik van agenda en digitale tools
- Structureren van leeractiviteiten
- Pauzes plannen voor maximale effectiviteit
- Balans tussen leren en ontspanning
- Evalueren van planningseffectiviteit
- Flexibiliteit bij veranderende omstandigheden
- Evalueren van planningseffectiviteit
- Balans tussen leren en ontspanning
- Pauzes plannen voor maximale effectiviteit
- Structureren van leeractiviteiten
- Gebruik van agenda en digitale tools
- Omgaan met uitstelgedrag
- Tijdsplanning maken en bewaken
- Prioriteiten stellen
Inhoud van Les 4
Geheugen en memorisatietechnieken- Anatomie en functies van het geheugen
- Technieken voor informatiecodering
- Herhaling en spreiding van leerstof
- Mnemonische hulpmiddelen
- Visualiseren van informatie
- Mindmapping en schema’s maken
- Verbindingen leggen tussen nieuwe en bekende kennis
- Zelftoetsing en retrieval practice
- Fouten herkennen en corrigeren
- Langdurige opslag van kennis stimuleren
- Fouten herkennen en corrigeren
- Zelftoetsing en retrieval practice
- Verbindingen leggen tussen nieuwe en bekende kennis
- Mindmapping en schema’s maken
- Visualiseren van informatie
- Mnemonische hulpmiddelen
- Herhaling en spreiding van leerstof
- Technieken voor informatiecodering
Inhoud van Les 5
Kritisch denken en probleemoplossing- Kenmerken van kritisch denken
- Analyseren van informatie en argumenten
- Herkennen van denkfouten en biases
- Oplossen van complexe problemen
- Creatief denken stimuleren
- Redeneren en logisch denken
- Gebruik van reflectie en zelfevaluatie
- Besluitvormingstechnieken
- Samenwerken bij probleemoplossing
- Toepassen van kritisch denken in praktijk
- Samenwerken bij probleemoplossing
- Besluitvormingstechnieken
- Gebruik van reflectie en zelfevaluatie
- Redeneren en logisch denken
- Creatief denken stimuleren
- Oplossen van complexe problemen
- Herkennen van denkfouten en biases
- Analyseren van informatie en argumenten
Inhoud van Les 6
Digitale leermiddelen en bronnen- Overzicht van digitale tools voor leren
- Effectief gebruik van online bronnen
- Evalueren van betrouwbaarheid van informatie
- Digitale vaardigheden en mediawijsheid
- Online samenwerken en communicatie
- E-learning en blended learning
- Zelfgestuurd leren met digitale middelen
- Gebruik van apps en platforms voor studieondersteuning
- Privacy en veiligheid online
- Reflectie op eigen digitale leerproces
- Privacy en veiligheid online
- Gebruik van apps en platforms voor studieondersteuning
- Zelfgestuurd leren met digitale middelen
- E-learning en blended learning
- Online samenwerken en communicatie
- Digitale vaardigheden en mediawijsheid
- Evalueren van betrouwbaarheid van informatie
- Effectief gebruik van online bronnen
Inhoud van Les 7
Motivatie en leerhouding- Intrinsieke en extrinsieke motivatie
- Doelen koppelen aan persoonlijke waarden
- Zelfeffectiviteit en vertrouwen in leren
- Omgaan met tegenslagen en frustraties
- Positieve leerervaringen creëren
- Mindset en groeigerichte leerhouding
- Feedback gebruiken als motivatie
- Omgevingsfactoren die motivatie beïnvloeden
- Betrokkenheid en zelfdiscipline stimuleren
- Reflecteren op motivatie en leerhouding
- Betrokkenheid en zelfdiscipline stimuleren
- Omgevingsfactoren die motivatie beïnvloeden
- Feedback gebruiken als motivatie
- Mindset en groeigerichte leerhouding
- Positieve leerervaringen creëren
- Omgaan met tegenslagen en frustraties
- Zelfeffectiviteit en vertrouwen in leren
- Doelen koppelen aan persoonlijke waarden
Inhoud van Les 8
Samenwerkend leren- Voordelen van leren in groepen
- Rollen en verantwoordelijkheden in teams
- Effectieve communicatie binnen groepen
- Conflicthantering bij samenwerken
- Feedback geven en ontvangen
- Gezamenlijke doelstellingen formuleren
- Coöperatieve leeractiviteiten organiseren
- Diversiteit in groepen benutten
- Reflecteren op groepsprocessen
- Evaluatie van samenwerking en resultaten
- Reflecteren op groepsprocessen
- Diversiteit in groepen benutten
- Coöperatieve leeractiviteiten organiseren
- Gezamenlijke doelstellingen formuleren
- Feedback geven en ontvangen
- Conflicthantering bij samenwerken
- Effectieve communicatie binnen groepen
- Rollen en verantwoordelijkheden in teams
Inhoud van Les 9
Zelfregulatie en reflectie- Begrip van zelfregulatie bij leren
- Doelen formuleren en monitoren
- Plannen en aanpassen van leeractiviteiten
- Zelfbeoordeling en reflectievaardigheden
- Omgaan met afleidingen en verleidingen
- Emotieregulatie tijdens leren
- Strategieën om motivatie te behouden
- Gebruik van dagboeken en logboeken
- Leren van fouten en successen
- Ontwikkelen van een persoonlijk leerplan
- Leren van fouten en successen
- Gebruik van dagboeken en logboeken
- Strategieën om motivatie te behouden
- Emotieregulatie tijdens leren
- Omgaan met afleidingen en verleidingen
- Zelfbeoordeling en reflectievaardigheden
- Plannen en aanpassen van leeractiviteiten
- Doelen formuleren en monitoren
Inhoud van Les 10
Evaluatie en toetsing van leren- Verschillende vormen van toetsing
- Formatieve versus summatieve evaluatie
- Zelf- en peer-assessment
- Feedback geven en gebruiken
- Opstellen van beoordelingscriteria
- Reflecteren op leerresultaten
- Leren van toetsfeedback
- Rol van evaluatie in leerproces
- Psychometrische principes van toetsen
- Integratie van evaluatie in continue verbetering
- Psychometrische principes van toetsen
- Rol van evaluatie in leerproces
- Leren van toetsfeedback
- Reflecteren op leerresultaten
- Opstellen van beoordelingscriteria
- Feedback geven en gebruiken
- Zelf- en peer-assessment
- Formatieve versus summatieve evaluatie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!