Opleiding: HBO Verpleegkundige diagnosen (Online Zelfstudie)
De opleiding HBO Verpleegkundige Diagnosen helpt je de expertise te ontwikkelen om verpleegkundige zorg professioneel en doelgericht vorm te geven. Je leert de basisprincipes van verpleegkundige diagnosen en hoe je systematisch gegevens verzamelt en analyseert om een volledig beeld van de cliënt te krijgen. Door klinisch te redeneren en het diagnostisch proces toe te passen, kun je effectieve zorgplannen opstellen. Je verdiept je in psychosociale, fysiologische en functionele verpleegkundige diagnosen, zodat je cliënten holistisch kunt benaderen. Ook leer je risicoverpleegkundige diagnosen te stellen en passende interventies te bepalen bij acute en chronische aandoeningen. Het correct documenteren en rapporteren van diagnosen komt uitgebreid aan bod, waardoor je zorgvuldige en nauwkeurige verslaglegging beheerst. Door het evalueren en bijstellen van verpleegkundige diagnosen ontwikkel je het vermogen om je zorg continu te optimaliseren en aan te passen aan veranderende omstandigheden. Deze opleiding combineert theorie en praktijk, zodat je problemen kunt signaleren, de juiste conclusies trekt en effectief communiceert met collega’s en andere zorgprofessionals. Met deze kennis en vaardigheden ben je uitstekend voorbereid om hoogwaardige, persoonsgerichte zorg te bieden en een waardevolle rol te vervullen binnen het zorgteam, waarbij kwaliteit, veiligheid en het welzijn van de cliënt altijd centraal staan.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Basisprincipes van verpleegkundige diagnosen begrijpen en toepassen.
- Gegevens verzamelen en analyseren voor een accurate diagnose.
- Klinisch redeneren toepassen binnen het diagnostisch proces.
- Psychosociale verpleegkundige diagnosen herkennen en integreren in zorgplannen.
- Fysiologische verpleegkundige diagnosen identificeren en interpreteren.
- Functionele verpleegkundige diagnosen opstellen en toepassen.
- Risicoverpleegkundige diagnosen signaleren en preventieve maatregelen nemen.
- Diagnostiek uitvoeren bij acute en chronische aandoeningen.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van verpleegkundige diagnosen- Definitie en betekenis van verpleegkundige diagnosen
- Verschil tussen medische en verpleegkundige diagnose
- Doel en nut van verpleegkundige diagnosen
- Classificatiesystemen (NANDA, ICNP)
- Rol van observatie en gegevensverzameling
- Klinisch redeneren bij diagnosevorming
- Belang van evidence-based practice
- Communicatie van diagnosen in het zorgteam
- Juridische aspecten van diagnosestelling
- Professionele verantwoordelijkheid
- Juridische aspecten van diagnosestelling
- Communicatie van diagnosen in het zorgteam
- Belang van evidence-based practice
- Klinisch redeneren bij diagnosevorming
- Rol van observatie en gegevensverzameling
- Classificatiesystemen (NANDA, ICNP)
- Doel en nut van verpleegkundige diagnosen
- Verschil tussen medische en verpleegkundige diagnose
Inhoud van Les 2
Gegevensverzameling en analyse- Methoden van dataverzameling (anamnese, observatie)
- Gebruik van gestructureerde vragenlijsten
- Fysieke en psychosociale assessment
- Omgevings- en contextfactoren in kaart brengen
- Analyseren van symptomen en signalen
- Herkennen van normale en afwijkende waarden
- Gebruik van klinische meetinstrumenten
- Documenteren van bevindingen
- Samenwerken met andere zorgverleners
- Ethische aspecten bij gegevensverzameling
- Samenwerken met andere zorgverleners
- Documenteren van bevindingen
- Gebruik van klinische meetinstrumenten
- Herkennen van normale en afwijkende waarden
- Analyseren van symptomen en signalen
- Omgevings- en contextfactoren in kaart brengen
- Fysieke en psychosociale assessment
- Gebruik van gestructureerde vragenlijsten
Inhoud van Les 3
Klinisch redeneren en diagnostisch proces- Stappen in het klinisch redeneerproces
- Hypothesevorming en toetsing
- Prioriteren van problemen en diagnoses
- Differentiëren tussen soortgelijke diagnosen
- Toepassen van verpleegkundige modellen
- Reflectie en feedback op diagnostische keuzes
- Kritisch denken en besluitvorming
- Gebruik van richtlijnen en protocollen
- Integreren van patiëntperspectief
- Documenteren van het proces
- Integreren van patiëntperspectief
- Gebruik van richtlijnen en protocollen
- Kritisch denken en besluitvorming
- Reflectie en feedback op diagnostische keuzes
- Toepassen van verpleegkundige modellen
- Differentiëren tussen soortgelijke diagnosen
- Prioriteren van problemen en diagnoses
- Hypothesevorming en toetsing
Inhoud van Les 4
Psychosociale verpleegkundige diagnosen- Angst en stress herkennen
- Depressie en stemmingsstoornissen
- Sociale isolatie en eenzaamheid
- Copingproblemen bij chronische ziekten
- Verlies en rouwprocessen
- Conflicten binnen familie en zorgcontext
- Rol van communicatieproblemen
- Motivatie en gedragsverandering
- Verslaving en afhankelijkheid
- Ondersteuning en interventies
- Verslaving en afhankelijkheid
- Motivatie en gedragsverandering
- Rol van communicatieproblemen
- Conflicten binnen familie en zorgcontext
- Verlies en rouwprocessen
- Copingproblemen bij chronische ziekten
- Sociale isolatie en eenzaamheid
- Depressie en stemmingsstoornissen
Inhoud van Les 5
Fysiologische verpleegkundige diagnosen- Pijn en ongemak beoordelen
- Ademhalingsproblemen en dyspneu
- Circulatiestoornissen en bloeddrukafwijkingen
- Voedingsproblemen en gewichtsverlies
- Mobiliteitsbeperkingen en vallen
- Uitscheidingsproblemen (urinair, intestinaal)
- Wondzorg en huidproblemen
- Infectierisico en koorts
- Verstoorde slaap en rust
- Metabole en endocriene problemen
- Verstoorde slaap en rust
- Infectierisico en koorts
- Wondzorg en huidproblemen
- Uitscheidingsproblemen (urinair, intestinaal)
- Mobiliteitsbeperkingen en vallen
- Voedingsproblemen en gewichtsverlies
- Circulatiestoornissen en bloeddrukafwijkingen
- Ademhalingsproblemen en dyspneu
Inhoud van Les 6
Functionele verpleegkundige diagnosen- Zelfzorgtekorten identificeren
- Mobiliteitsbeperkingen in kaart brengen
- Communicatieproblemen door sensorische stoornissen
- Beperkingen in ADL (activiteiten van het dagelijks leven)
- Cognitieve beperkingen en geheugenproblemen
- Verminderde energie en vermoeidheid
- Risico op decubitus en immobiliteit
- Verstoorde lichaamsbeeld en zelfvertrouwen
- Slaapstoornissen en rusteloosheid
- Behoefte aan begeleiding en ondersteuning
- Slaapstoornissen en rusteloosheid
- Verstoorde lichaamsbeeld en zelfvertrouwen
- Risico op decubitus en immobiliteit
- Verminderde energie en vermoeidheid
- Cognitieve beperkingen en geheugenproblemen
- Beperkingen in ADL (activiteiten van het dagelijks leven)
- Communicatieproblemen door sensorische stoornissen
- Mobiliteitsbeperkingen in kaart brengen
Inhoud van Les 7
Risicoverpleegkundige diagnosen- Risico op infectie
- Risico op vallen en ongevallen
- Risico op ondervoeding
- Risico op decubitus
- Risico op ademhalingsproblemen
- Risico op zelfbeschadiging
- Risico op medicatiefouten
- Risico op sociaal isolement
- Risico op verslechtering van chronische ziekten
- Preventieve interventies
- Risico op verslechtering van chronische ziekten
- Risico op sociaal isolement
- Risico op medicatiefouten
- Risico op zelfbeschadiging
- Risico op ademhalingsproblemen
- Risico op decubitus
- Risico op ondervoeding
- Risico op vallen en ongevallen
Inhoud van Les 8
Diagnostiek bij acute en chronische aandoeningen- Herkennen van acute symptomen
- Diagnoses bij hart- en vaatziekten
- Diagnoses bij ademhalingsaandoeningen
- Diagnoses bij neurologische problemen
- Diagnoses bij diabetes en metabole stoornissen
- Diagnoses bij oncologische patiënten
- Chronische pijn en pijnmanagement
- Impact van chronische ziekten op dagelijks functioneren
- Multimorbiditeit en complexe zorgvragen
- Zorgplanning bij chronische aandoeningen
- Multimorbiditeit en complexe zorgvragen
- Impact van chronische ziekten op dagelijks functioneren
- Chronische pijn en pijnmanagement
- Diagnoses bij oncologische patiënten
- Diagnoses bij diabetes en metabole stoornissen
- Diagnoses bij neurologische problemen
- Diagnoses bij ademhalingsaandoeningen
- Diagnoses bij hart- en vaatziekten
Inhoud van Les 9
Documenteren en rapporteren van diagnosen- Gebruik van professionele terminologie
- Structureren van rapportages volgens zorgstandaarden
- Schriftelijke en digitale verslaglegging
- Overdracht binnen het zorgteam
- Privacy en vertrouwelijkheid waarborgen
- Inzetten van EPD-systemen (Elektronisch Patiënten Dossier)
- Kwaliteitscontrole van documentatie
- Feedback verwerken en verbeteren
- Communicatie met patiënt en naasten
- Juridische aspecten van documentatie
- Communicatie met patiënt en naasten
- Feedback verwerken en verbeteren
- Kwaliteitscontrole van documentatie
- Inzetten van EPD-systemen (Elektronisch Patiënten Dossier)
- Privacy en vertrouwelijkheid waarborgen
- Overdracht binnen het zorgteam
- Schriftelijke en digitale verslaglegging
- Structureren van rapportages volgens zorgstandaarden
Inhoud van Les 10
Evaluatie en bijstellen van verpleegkundige diagnosen- Monitoren van patiëntstatus en voortgang
- Gebruik van meetinstrumenten bij evaluatie
- Signaleren van veranderende zorgbehoeften
- Aanpassen van zorgplannen op basis van evaluatie
- Multidisciplinaire evaluatiesessies
- Betrekken van patiënt bij evaluatie
- Rapporteren van uitkomsten aan het zorgteam
- Reflectie op diagnostische beslissingen
- Voorkomen van diagnostische fouten
- Continu verbeteren van diagnostisch handelen
- Voorkomen van diagnostische fouten
- Reflectie op diagnostische beslissingen
- Rapporteren van uitkomsten aan het zorgteam
- Betrekken van patiënt bij evaluatie
- Multidisciplinaire evaluatiesessies
- Aanpassen van zorgplannen op basis van evaluatie
- Signaleren van veranderende zorgbehoeften
- Gebruik van meetinstrumenten bij evaluatie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!