Opleiding: HBO Opstellen ondersteuningsplan (Online Zelfstudie)
Vergroot je expertise met de opleiding HBO Opstellen ondersteuningsplan en leer hoe je op een professionele manier effectieve ondersteuningsplannen opstelt die écht aansluiten bij de behoeften van cliënten. Je maakt je de grondslagen van het ondersteuningsplan eigen en leert hoe je ondersteuningsbehoeften zorgvuldig inventariseert zodat geen enkel aspect over het hoofd wordt gezien. Samen met de cliënt formuleer je concrete en haalbare doelen, waarna je ondersteuningsmaatregelen uitwerkt die passen bij de situatie en wensen van de cliënt. Je leert hoe je effectief samenwerkt met het netwerk van de cliënt en andere betrokkenen om een geïntegreerde aanpak te waarborgen. Het schrijfproces van het ondersteuningsplan leer je van A tot Z, inclusief het meenemen van ethische en juridische aspecten zodat je plannen verantwoord en professioneel zijn. Daarnaast leer je hoe je het plan evalueert, bijstelt waar nodig en in de keten samenwerkt met diverse professionals om optimale ondersteuning te bieden. Reflectie op je eigen professioneel handelen staat centraal, zodat je je vaardigheden blijft verbeteren en je keuzes goed kunt onderbouwen. Deze opleiding biedt je de kennis en praktische handvatten om zelfstandig en doelgericht ondersteuningsplannen op te stellen die daadwerkelijk impact hebben en de kwaliteit van leven van cliënten verhogen, met oog voor samenwerking en professionele ethiek.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de grondslagen en het doel van het ondersteuningsplan binnen de zorg en ondersteuning.
- Je inventariseert systematisch de ondersteuningsbehoeften van de cliënt.
- Je formuleert samen met de cliënt realistische en meetbare doelen.
- Je werkt ondersteuningsmaatregelen uit die aansluiten bij de doelen en behoeften van de cliënt.
- Je betrekt het sociale netwerk van de cliënt effectief bij de ondersteuning.
- Je stelt een helder en professioneel ondersteuningsplan op volgens richtlijnen.
- Je past ethische en juridische kaders toe in het opstellen en uitvoeren van het plan.
- Je evalueert en stelt het ondersteuningsplan bij in samenwerking met de cliënt en ketenpartners.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Grondslagen van het ondersteuningsplan- Definitie en doel van een ondersteuningsplan
- Wettelijke en beleidsmatige kaders (Wmo, WLZ, Jeugdwet)
- Rol van de cliënt in het planproces
- Afbakening tussen ondersteuning, zorg en behandeling
- Relatie tussen intake en planvorming
- Rechten en plichten van betrokkenen
- Samenhang met indicatie en beschikking
- Toepassing van persoonsgerichte benadering
- Multidisciplinaire samenwerking in planvorming
- Criteria voor evaluatie van een plan
- Multidisciplinaire samenwerking in planvorming
- Toepassing van persoonsgerichte benadering
- Samenhang met indicatie en beschikking
- Rechten en plichten van betrokkenen
- Relatie tussen intake en planvorming
- Afbakening tussen ondersteuning, zorg en behandeling
- Rol van de cliënt in het planproces
- Wettelijke en beleidsmatige kaders (Wmo, WLZ, Jeugdwet)
Inhoud van Les 2
Inventariseren van ondersteuningsbehoeften- Gestructureerd inventariseren van hulpvragen
- Gebruik van gespreksmodellen (bijv. 1Gesprek, ZRM)
- Aandacht voor levensgebieden (wonen, werken, daginvulling, netwerk)
- Signaleren van knelpunten en risico’s
- Werken met cliëntprofielen en observaties
- Informatie verzamelen uit verschillende bronnen
- Samenbrengen van eigen kracht en professionele inschatting
- Registratie en verslaglegging van gegevens
- Begrijpelijke taal hanteren in gesprekken
- Grenzen van eigen professionaliteit herkennen
- Begrijpelijke taal hanteren in gesprekken
- Registratie en verslaglegging van gegevens
- Samenbrengen van eigen kracht en professionele inschatting
- Informatie verzamelen uit verschillende bronnen
- Werken met cliëntprofielen en observaties
- Signaleren van knelpunten en risico’s
- Aandacht voor levensgebieden (wonen, werken, daginvulling, netwerk)
- Gebruik van gespreksmodellen (bijv. 1Gesprek, ZRM)
Inhoud van Les 3
Doelen formuleren met de cliënt- Werken met korte- en langetermijndoelen
- Doelen SMART en haalbaar formuleren
- Cliënt motiveren om doelen zelf aan te dragen
- Afstemming met het sociale netwerk
- Prioriteren van doelen bij complexe situaties
- Bewaken van realisme en uitvoerbaarheid
- Doelen koppelen aan concrete acties
- Inzicht geven in voortgang en evaluatie
- Omgaan met weerstand of terughoudendheid
- Aandacht voor zelfregie en autonomie
- Omgaan met weerstand of terughoudendheid
- Inzicht geven in voortgang en evaluatie
- Doelen koppelen aan concrete acties
- Bewaken van realisme en uitvoerbaarheid
- Prioriteren van doelen bij complexe situaties
- Afstemming met het sociale netwerk
- Cliënt motiveren om doelen zelf aan te dragen
- Doelen SMART en haalbaar formuleren
Inhoud van Les 4
Uitwerken van ondersteuningsmaatregelen- Vertalen van doelen naar ondersteuningsactiviteiten
- Beschrijven van wie wat doet en wanneer
- Betrekken van formele en informele hulpbronnen
- Afstemming met andere betrokken instanties
- Vastleggen van verantwoordelijkheden en termijnen
- Borgen van continuïteit in de ondersteuning
- Maatwerk bieden binnen beleidskaders
- Kostenbewust keuzes maken
- Aanpassen bij veranderende omstandigheden
- Duidelijk afbakenen wat niet wordt geboden
- Aanpassen bij veranderende omstandigheden
- Kostenbewust keuzes maken
- Maatwerk bieden binnen beleidskaders
- Borgen van continuïteit in de ondersteuning
- Vastleggen van verantwoordelijkheden en termijnen
- Afstemming met andere betrokken instanties
- Betrekken van formele en informele hulpbronnen
- Beschrijven van wie wat doet en wanneer
Inhoud van Les 5
Werken met het netwerk van de cliënt- Inventariseren van het sociaal netwerk
- Betrekken van mantelzorgers en vrijwilligers
- Aandacht voor netwerkversterking
- Signaleren van overbelasting of spanningen
- Overleggen over rolverdeling in het netwerk
- Begeleiden van communicatie tussen cliënt en netwerk
- Opstellen van afspraken met betrokkenen
- Herkennen van steunbronnen buiten het directe netwerk
- Cliënt ondersteunen in contact met instanties
- Grenzen aangeven binnen informele hulp
- Cliënt ondersteunen in contact met instanties
- Herkennen van steunbronnen buiten het directe netwerk
- Opstellen van afspraken met betrokkenen
- Begeleiden van communicatie tussen cliënt en netwerk
- Overleggen over rolverdeling in het netwerk
- Signaleren van overbelasting of spanningen
- Aandacht voor netwerkversterking
- Betrekken van mantelzorgers en vrijwilligers
Inhoud van Les 6
Schrijven van het ondersteuningsplan- Structuur en onderdelen van een ondersteuningsplan
- Duidelijke en begrijpelijke taal gebruiken
- Correct en objectief formuleren
- Aandacht voor juridisch correcte bewoordingen
- Transparant over keuzes en afwegingen
- Vermijden van vakjargon
- Invoegen van cliëntperspectief
- Document opstellen in overleg met de cliënt
- Formele toetsing op volledigheid
- Vastleggen en ondertekenen van het plan
- Formele toetsing op volledigheid
- Document opstellen in overleg met de cliënt
- Invoegen van cliëntperspectief
- Vermijden van vakjargon
- Transparant over keuzes en afwegingen
- Aandacht voor juridisch correcte bewoordingen
- Correct en objectief formuleren
- Duidelijke en begrijpelijke taal gebruiken
Inhoud van Les 7
Ethische en juridische aspecten- Privacywetgeving (AVG) in de planvorming
- Informed consent en toestemming
- Dossiervorming en inzagerecht
- Ethische dilemma’s bij planbesluitvorming
- Balans tussen veiligheid en zelfbeschikking
- Signalering van zorgmijding of misbruik
- Beroepscode sociaal werk en ondersteuningsplan
- Klachtenprocedures en rechten van cliënten
- Transparantie naar derden
- Omgaan met verschillen van inzicht
- Transparantie naar derden
- Klachtenprocedures en rechten van cliënten
- Beroepscode sociaal werk en ondersteuningsplan
- Signalering van zorgmijding of misbruik
- Balans tussen veiligheid en zelfbeschikking
- Ethische dilemma’s bij planbesluitvorming
- Dossiervorming en inzagerecht
- Informed consent en toestemming
Inhoud van Les 8
Evaluatie en bijstelling van het plan- Opstellen van evaluatiemomenten
- Monitoren van voortgang per doel
- Gesprekstechnieken voor evaluatiegesprekken
- Herkenning van signalen voor aanpassing
- Documenteren van voortgang en stagnatie
- Bijstellen van doelen en maatregelen
- Betrekken van cliënt en netwerk bij evaluatie
- Rapportage voor interne en externe verantwoording
- Samenhang met herindicatie of herbeoordeling
- Reflectie op eigen rol in het proces
- Samenhang met herindicatie of herbeoordeling
- Rapportage voor interne en externe verantwoording
- Betrekken van cliënt en netwerk bij evaluatie
- Bijstellen van doelen en maatregelen
- Documenteren van voortgang en stagnatie
- Herkenning van signalen voor aanpassing
- Gesprekstechnieken voor evaluatiegesprekken
- Monitoren van voortgang per doel
Inhoud van Les 9
Samenwerken in de keten- Overzicht van relevante ketenpartners
- Rollen en taken van andere professionals
- Effectief communiceren binnen netwerken
- Delen van relevante informatie volgens de regels
- Multidisciplinaire overleggen voorbereiden en bijwonen
- Afspraken vastleggen met ketenpartners
- Overdracht en afstemming bij doorverwijzing
- Voorkomen van dubbelingen of gaten in zorg
- Feedback vragen en geven in samenwerking
- Cliënt meenemen in ketenafspraken
- Feedback vragen en geven in samenwerking
- Voorkomen van dubbelingen of gaten in zorg
- Overdracht en afstemming bij doorverwijzing
- Afspraken vastleggen met ketenpartners
- Multidisciplinaire overleggen voorbereiden en bijwonen
- Delen van relevante informatie volgens de regels
- Effectief communiceren binnen netwerken
- Rollen en taken van andere professionals
Inhoud van Les 10
Reflectie op het professioneel handelen- Reflectie op gespreksvoering en planvorming
- Bewustzijn van eigen waarden en normen
- Omgaan met onzekerheid en complexiteit
- Leren van feedback van cliënten en collega’s
- Toepassen van professionele standaarden
- Herkennen van patronen in eigen handelen
- Grenzen stellen en bewaken
- Reflectieverslagen en intervisie gebruiken
- Werken aan continue verbetering
- Verantwoordelijkheid nemen voor kwaliteit
- Werken aan continue verbetering
- Reflectieverslagen en intervisie gebruiken
- Grenzen stellen en bewaken
- Herkennen van patronen in eigen handelen
- Toepassen van professionele standaarden
- Leren van feedback van cliënten en collega’s
- Omgaan met onzekerheid en complexiteit
- Bewustzijn van eigen waarden en normen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!