Opleiding: HBO Ontwikkelingspsychologie voor sociaal werk (Online Zelfstudie)
Ontdek de fascinerende wereld van menselijke groei en gedrag met de opleiding HBO Ontwikkelingspsychologie voor sociaal werk en leer hoe je mensen van alle leeftijden optimaal kunt ondersteunen. Je verdiept je in de basisprincipes van ontwikkelingspsychologie en krijgt inzicht in de prenatale ontwikkeling en geboorte, waardoor je begrijpt hoe vroege invloeden de rest van het leven kunnen vormen. Je volgt de ontwikkeling van baby’s en peuters van 0-3 jaar en ontdekt hoe hun eerste ontdekkingen en hechtingspatronen een fundament leggen voor de toekomst. Vervolgens leer je over jonge kinderen van 4-7 jaar en schoolkinderen van 8-12 jaar, waarbij je inzicht krijgt in cognitieve, emotionele en sociale groei. De opleiding behandelt ook adolescentie en identiteitsontwikkeling, waardoor je begrijpt hoe jongeren hun eigen persoonlijkheid en rol in de samenleving vormen. Je onderzoekt volwassenheid en de levensloop, evenals ouderdom en psychosociale aanpassing, zodat je inzicht krijgt in de uitdagingen en mogelijkheden van elke levensfase. Daarnaast leer je over psychische stoornissen in relatie tot ontwikkelingspsychologie en hoe dit het gedrag en functioneren beïnvloedt. Tot slot ontdek je hoe je deze kennis praktisch kunt toepassen in sociaal werk, zodat je mensen effectief begeleidt en ondersteunt bij hun persoonlijke groei en maatschappelijke participatie. Ontwikkel jouw expertise en maak écht verschil in het leven van anderen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je kent de basisprincipes van ontwikkelingspsychologie en hun toepassing.
- Je begrijpt de prenatale ontwikkeling en het geboorteproces.
- Je analyseert de ontwikkeling van baby’s en peuters van 0-3 jaar.
- Je beschrijft de groei en ontwikkeling van jonge kinderen tussen 4-7 jaar.
- Je onderzoekt de ontwikkeling van schoolkinderen van 8-12 jaar.
- Je begrijpt adolescentie en de processen van identiteitsontwikkeling.
- Je reflecteert op volwassenheid en levensloop vanuit ontwikkelingspsychologisch perspectief.
- Je herkent psychische stoornissen in relatie tot ontwikkelingspsychologie en past kennis toe in sociaal werk.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van ontwikkelingspsychologie- Definitie en doelen van ontwikkelingspsychologie
- Overzicht van ontwikkelingsfasen
- Belang van biologische, cognitieve en sociale factoren
- Invloed van erfelijkheid en omgeving
- Methoden van onderzoek in ontwikkelingspsychologie
- Belang van hechting en veilige basis
- Kritische perioden en plasticiteit
- Interactie tussen ontwikkeling en leren
- Rol van opvoeding en sociale context
- Ontwikkelingspsychologie in sociaal werk
- Rol van opvoeding en sociale context
- Interactie tussen ontwikkeling en leren
- Kritische perioden en plasticiteit
- Belang van hechting en veilige basis
- Methoden van onderzoek in ontwikkelingspsychologie
- Invloed van erfelijkheid en omgeving
- Belang van biologische, cognitieve en sociale factoren
- Overzicht van ontwikkelingsfasen
Inhoud van Les 2
Prenatale ontwikkeling en geboorte- Stadia van prenatale ontwikkeling
- Invloeden van moederlijke gezondheid
- Risico’s en beschermende factoren in zwangerschap
- Ontwikkeling van zintuigen en motoriek voor geboorte
- Geboorteprocessen en geboortecomplicaties
- Eerste hechting na geboorte
- Neonatale reflexen en gedrag
- Rol van vroege ervaringen voor later functioneren
- Signalen van normale en afwijkende ontwikkeling
- Implicaties voor vroege interventies
- Signalen van normale en afwijkende ontwikkeling
- Rol van vroege ervaringen voor later functioneren
- Neonatale reflexen en gedrag
- Eerste hechting na geboorte
- Geboorteprocessen en geboortecomplicaties
- Ontwikkeling van zintuigen en motoriek voor geboorte
- Risico’s en beschermende factoren in zwangerschap
- Invloeden van moederlijke gezondheid
Inhoud van Les 3
Ontwikkeling van baby en peuter (0-3 jaar)- Motorische ontwikkeling en mijlpalen
- Ontwikkeling van zintuigen en waarneming
- Taalverwerving en communicatie
- Ontstaan van zelfbewustzijn
- Hechtingsgedrag en gehechtheidsstijlen
- Emotionele regulatie en zelfcontrole
- Spel als leer- en ontwikkelingsvorm
- Invloed van opvoeding en omgeving
- Signalen van ontwikkelingsachterstanden
- Rol van sociaal werk in vroege ondersteuning
- Signalen van ontwikkelingsachterstanden
- Invloed van opvoeding en omgeving
- Spel als leer- en ontwikkelingsvorm
- Emotionele regulatie en zelfcontrole
- Hechtingsgedrag en gehechtheidsstijlen
- Ontstaan van zelfbewustzijn
- Taalverwerving en communicatie
- Ontwikkeling van zintuigen en waarneming
Inhoud van Les 4
Ontwikkeling van jonge kinderen (4-7 jaar)- Cognitieve ontwikkelingen en denkprocessen
- Ontwikkeling van taal en sociale vaardigheden
- Emotionele ontwikkeling en zelfbeeld
- Spel en creativiteit als ontwikkelingsmiddelen
- Vorming van basisregels en normen
- Beginnende zelfregulatie en impulsbeheersing
- Invloed van gezin en sociale omgeving
- Herkennen van gedragsproblemen
- Ontwikkeling van vriendschappen
- Ondersteuning van kinderen en ouders door sociaal werk
- Ontwikkeling van vriendschappen
- Herkennen van gedragsproblemen
- Invloed van gezin en sociale omgeving
- Beginnende zelfregulatie en impulsbeheersing
- Vorming van basisregels en normen
- Spel en creativiteit als ontwikkelingsmiddelen
- Emotionele ontwikkeling en zelfbeeld
- Ontwikkeling van taal en sociale vaardigheden
Inhoud van Les 5
Ontwikkeling van schoolkinderen (8-12 jaar)- Cognitieve groei en leerstrategieën
- Ontwikkeling van moreel besef
- Zelfbeeld en identiteit in opbouw
- Sociale vaardigheden en groepsvorming
- Omgaan met prestatiedruk en faalangst
- Invloed van school en sociale context
- Problemen in gedrag en sociaal functioneren
- Signalen van pestgedrag en uitsluiting
- Samenwerking met ouders en scholen
- Rol van sociaal werk bij begeleiding en preventie
- Samenwerking met ouders en scholen
- Signalen van pestgedrag en uitsluiting
- Problemen in gedrag en sociaal functioneren
- Invloed van school en sociale context
- Omgaan met prestatiedruk en faalangst
- Sociale vaardigheden en groepsvorming
- Zelfbeeld en identiteit in opbouw
- Ontwikkeling van moreel besef
Inhoud van Les 6
Adolescentie en identiteitsontwikkeling- Biologische veranderingen in puberteit
- Cognitieve en emotionele ontwikkeling
- Ontwikkeling van eigen waarden en normen
- Invloed van leeftijdsgenoten en sociale netwerken
- Identiteitsvorming en zelfreflectie
- Omgaan met conflicten en grenzen
- Risicogedrag en weerbaarheid
- Geestelijke gezondheid en stressfactoren
- Signalen van problematiek en hulpbehoefte
- Rol van sociaal werk in begeleiding en preventie
- Signalen van problematiek en hulpbehoefte
- Geestelijke gezondheid en stressfactoren
- Risicogedrag en weerbaarheid
- Omgaan met conflicten en grenzen
- Identiteitsvorming en zelfreflectie
- Invloed van leeftijdsgenoten en sociale netwerken
- Ontwikkeling van eigen waarden en normen
- Cognitieve en emotionele ontwikkeling
Inhoud van Les 7
Volwassenheid en levensloop- Psychologische veranderingen in jongvolwassenheid
- Carrièreontwikkeling en werk-privébalans
- Relaties, gezin en ouderschap
- Emotionele stabiliteit en copingstrategieën
- Ontwikkeling van volwassen identiteit
- Omgaan met levensstressoren en crises
- Sociale rollen en verantwoordelijkheden
- Middelbare leeftijd: veranderingen en uitdagingen
- Preventie van burn-out en psychosociale problemen
- Sociaal werk ter ondersteuning van volwassenen
- Preventie van burn-out en psychosociale problemen
- Middelbare leeftijd: veranderingen en uitdagingen
- Sociale rollen en verantwoordelijkheden
- Omgaan met levensstressoren en crises
- Ontwikkeling van volwassen identiteit
- Emotionele stabiliteit en copingstrategieën
- Relaties, gezin en ouderschap
- Carrièreontwikkeling en werk-privébalans
Inhoud van Les 8
Ouderdom en psychosociale aanpassing- Veranderingen in cognitieve functies
- Sociaal isolement en eenzaamheid
- Omgaan met verlies en rouw
- Zelfredzaamheid en afhankelijkheid
- Emotionele welzijn en mentale gezondheid
- Rol van familie en sociale netwerken
- Levenskwaliteit en zingeving
- Omgaan met chronische ziekten
- Ondersteuning door zorg en sociaal werk
- Voorbereiding op het levenseinde
- Ondersteuning door zorg en sociaal werk
- Omgaan met chronische ziekten
- Levenskwaliteit en zingeving
- Rol van familie en sociale netwerken
- Emotionele welzijn en mentale gezondheid
- Zelfredzaamheid en afhankelijkheid
- Omgaan met verlies en rouw
- Sociaal isolement en eenzaamheid
Inhoud van Les 9
Psychische stoornissen en ontwikkelingspsychologie- Veelvoorkomende psychische stoornissen in verschillende leeftijden
- Invloed van ontwikkelingsfase op symptomen
- Diagnostiek en signalering
- Omgaan met gedragsproblemen en emotionele stoornissen
- Impact op sociaal functioneren
- Preventie en vroegtijdige interventies
- Samenwerking met andere professionals
- Rol van sociaal werk in begeleiding en ondersteuning
- Rehabilitatie en herstelprocessen
- Ethische aspecten bij psychische problematiek
- Rehabilitatie en herstelprocessen
- Rol van sociaal werk in begeleiding en ondersteuning
- Samenwerking met andere professionals
- Preventie en vroegtijdige interventies
- Impact op sociaal functioneren
- Omgaan met gedragsproblemen en emotionele stoornissen
- Diagnostiek en signalering
- Invloed van ontwikkelingsfase op symptomen
Inhoud van Les 10
Toepassing van ontwikkelingspsychologie in sociaal werk- Analyse van cliëntontwikkeling en context
- Opstellen van ontwikkelingsgerichte hulpplannen
- Communiceren met verschillende doelgroepen
- Inzetten van interventies passend bij ontwikkelingsfase
- Samenwerking met gezinnen en netwerken
- Signaleren van ontwikkelingsrisico’s en kansen
- Documenteren van observaties en voortgang
- Reflecteren op eigen handelen en houding
- Ethische dilemma’s in ontwikkelingsgericht sociaal werk
- Continu leren en professionaliseren
- Ethische dilemma’s in ontwikkelingsgericht sociaal werk
- Reflecteren op eigen handelen en houding
- Documenteren van observaties en voortgang
- Signaleren van ontwikkelingsrisico’s en kansen
- Samenwerking met gezinnen en netwerken
- Inzetten van interventies passend bij ontwikkelingsfase
- Communiceren met verschillende doelgroepen
- Opstellen van ontwikkelingsgerichte hulpplannen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!