Opleiding: HBO Mediapsychologie (Online Zelfstudie)
Met de opleiding HBO Mediapsychologie leer je hoe media jouw dagelijks leven, emoties en gedrag beïnvloeden. Je bestudeert de basisprincipes van mediapsychologie en onderzoekt hoe mediagebruik menselijk gedrag vormgeeft, van sociale interacties tot persoonlijke keuzes. Je verdiept je in de invloed van media op emoties en begrijpt hoe nieuws, informatie en reclame onze gevoelens en overtuigingen sturen. Sociale psychologie en cognitieve effecten van media komen uitgebreid aan bod, zodat je inzicht krijgt in reacties op verschillende mediavormen. Interactieve media en digitale platforms bieden unieke psychologische uitdagingen en kansen, en jij leert deze kritisch te analyseren en professioneel toe te passen. Daarnaast richt je je op de rol van media in de ontwikkeling van kinderen en jongeren en de psychologische impact van marketing en reclame. Door middel van praktische toepassingen en interventies ontwikkel je vaardigheden om mediaprocessen te onderzoeken, te optimaliseren en te begeleiden. Of het nu gaat om het verbeteren van mediageletterdheid, het ontwerpen van interventies of het analyseren van mediagedrag, jij leert hoe psychologie en media elkaar kruisen en hoe je deze kennis effectief inzet. Bereid je voor op een toekomst waarin je mediagedrag kunt begrijpen, beïnvloeden en adviseren op professioneel niveau.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je verklaart de basisprincipes van mediapsychologie en hun toepassing in de praktijk.
- Je analyseert mediagebruik en gedrag binnen verschillende doelgroepen.
- Je onderzoekt de invloed van media op emoties en stemming.
- Je legt de relatie tussen media en sociale psychologie uit.
- Je beschrijft cognitieve effecten van media op perceptie en aandacht.
- Je bespreekt psychologische aspecten van interactieve media en gebruikerservaring.
- Je past mediapsychologische kennis toe op ontwikkelingspsychologie.
- Je beoordeelt de psychologische effecten van reclame, marketing en nieuwsconsumptie.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van mediapsychologie- Definitie en scope van mediapsychologie
- Historische ontwikkeling van mediapsychologisch onderzoek
- Psychologische theorieën relevant voor media
- Media en menselijke waarneming
- Invloed van media op cognitie
- Media en emotie
- Media als sociale context
- Methoden en technieken in mediapsychologisch onderzoek
- Ethische overwegingen bij mediapsychologie
- Toepassingen in verschillende mediavormen
- Ethische overwegingen bij mediapsychologie
- Methoden en technieken in mediapsychologisch onderzoek
- Media als sociale context
- Media en emotie
- Invloed van media op cognitie
- Media en menselijke waarneming
- Psychologische theorieën relevant voor media
- Historische ontwikkeling van mediapsychologisch onderzoek
Inhoud van Les 2
Mediagebruik en gedrag- Patronen van mediagebruik bij verschillende doelgroepen
- Motivaties voor mediaconsumptie
- Media-afhankelijkheid en mediaverslaving
- Invloed van media op sociale interacties
- Media en identiteitsontwikkeling
- Effecten van media op aandacht en concentratie
- Copingstrategieën via media
- Media en gedragsverandering
- Verschillen in mediagedrag tussen leeftijdsgroepen
- Rol van technologie in mediagedrag
- Verschillen in mediagedrag tussen leeftijdsgroepen
- Media en gedragsverandering
- Copingstrategieën via media
- Effecten van media op aandacht en concentratie
- Media en identiteitsontwikkeling
- Invloed van media op sociale interacties
- Media-afhankelijkheid en mediaverslaving
- Motivaties voor mediaconsumptie
Inhoud van Les 3
Media-invloed op emoties- Emotionele reacties op media-inhoud
- Empathie en identificatie met mediapersonages
- Angsten en fobieën door mediablootstelling
- Positieve emoties en mediagebruik
- Arousal en stress door media
- Regulatie van emoties via media
- Rol van muziek en beeld in emotie-opwekking
- Emotionele conditionering en media
- Media en stemmingseffecten
- Psychologische gevolgen van intensief mediagebruik
- Media en stemmingseffecten
- Emotionele conditionering en media
- Rol van muziek en beeld in emotie-opwekking
- Regulatie van emoties via media
- Arousal en stress door media
- Positieve emoties en mediagebruik
- Angsten en fobieën door mediablootstelling
- Empathie en identificatie met mediapersonages
Inhoud van Les 4
Media en sociale psychologie- Sociale beïnvloeding via media
- Stereotypen en beeldvorming in media
- Sociale normen en mediaconsumptie
- Online groepsgedrag en social media
- Cyberpesten en mediagedrag
- Sociale identiteit en mediaprofielen
- Interpersoonlijke communicatie via media
- Virale fenomenen en sociale psychologie
- Media en sociale isolatie versus verbondenheid
- Sociale rol van media in samenleving
- Media en sociale isolatie versus verbondenheid
- Virale fenomenen en sociale psychologie
- Interpersoonlijke communicatie via media
- Sociale identiteit en mediaprofielen
- Cyberpesten en mediagedrag
- Online groepsgedrag en social media
- Sociale normen en mediaconsumptie
- Stereotypen en beeldvorming in media
Inhoud van Les 5
Cognitieve effecten van media- Media en informatieverwerking
- Aandacht en afleiding door media
- Media en geheugen
- Invloed van multitasking op cognitie
- Media en kritisch denken
- Effect van beeld versus tekst op begrip
- Media en leereffecten
- Digitale geletterdheid en cognitieve vaardigheden
- Fakenieuws en cognitieve biases
- Media en besluitvorming
- Fakenieuws en cognitieve biases
- Digitale geletterdheid en cognitieve vaardigheden
- Media en leereffecten
- Effect van beeld versus tekst op begrip
- Media en kritisch denken
- Invloed van multitasking op cognitie
- Media en geheugen
- Aandacht en afleiding door media
Inhoud van Les 6
Psychologische aspecten van interactieve media- Games en gamification in mediapsychologie
- Virtuele realiteit en beleving
- Interactieve media en betrokkenheid
- Invloed van avatars en digitale representaties
- Sociale interacties in virtuele omgevingen
- Verslavingsmechanismen in interactieve media
- Effecten van interactieve media op zelfbeeld
- Feedbackmechanismen en gedragsbeïnvloeding
- Ethische vraagstukken rond interactieve media
- Toekomst van interactieve media en psychologie
- Ethische vraagstukken rond interactieve media
- Feedbackmechanismen en gedragsbeïnvloeding
- Effecten van interactieve media op zelfbeeld
- Verslavingsmechanismen in interactieve media
- Sociale interacties in virtuele omgevingen
- Invloed van avatars en digitale representaties
- Interactieve media en betrokkenheid
- Virtuele realiteit en beleving
Inhoud van Les 7
Media en ontwikkelingspsychologie- Mediagebruik bij kinderen en adolescenten
- Media en taalontwikkeling
- Invloed van media op sociale vaardigheden
- Media en spelontwikkeling
- Beeldschermtijd en cognitieve ontwikkeling
- Media en emotionele ontwikkeling
- Rol van ouders en opvoeding bij mediagebruik
- Media als educatief hulpmiddel
- Risico’s en beschermende factoren bij jong mediagebruik
- Media en puberteitsontwikkeling
- Risico’s en beschermende factoren bij jong mediagebruik
- Media als educatief hulpmiddel
- Rol van ouders en opvoeding bij mediagebruik
- Media en emotionele ontwikkeling
- Beeldschermtijd en cognitieve ontwikkeling
- Media en spelontwikkeling
- Invloed van media op sociale vaardigheden
- Media en taalontwikkeling
Inhoud van Les 8
Psychologische effecten van reclame en marketing- Invloed van reclame op consumentengedrag
- Subliminale boodschappen en reclamepsychologie
- Emotionele appeals in marketingboodschappen
- Branding en merkidentiteit vanuit psychologisch perspectief
- Sociale beïnvloeding via reclame
- Digitale targeting en gedragsanalyse
- Consumentengedrag en mediakeuzes
- Reclame-ethiek en consumentenbescherming
- Psychologische valkuilen in reclame
- Effectiviteit meten van reclamecampagnes
- Psychologische valkuilen in reclame
- Reclame-ethiek en consumentenbescherming
- Consumentengedrag en mediakeuzes
- Digitale targeting en gedragsanalyse
- Sociale beïnvloeding via reclame
- Branding en merkidentiteit vanuit psychologisch perspectief
- Emotionele appeals in marketingboodschappen
- Subliminale boodschappen en reclamepsychologie
Inhoud van Les 9
Mediapsychologische aspecten van nieuws en informatie- Nieuwsselectie en framing
- Invloed van media op publieke opinie
- Cognitieve biases bij nieuwsconsumptie
- Nieuws en angst- of stressreacties
- Rol van emoties in nieuwsverwerking
- Fake news en desinformatie
- Psychologie van mediatrust
- Mediaverzadiging en informatie-overload
- Effecten van online nieuws versus traditionele media
- Kritische mediaconsumptie bevorderen
- Effecten van online nieuws versus traditionele media
- Mediaverzadiging en informatie-overload
- Psychologie van mediatrust
- Fake news en desinformatie
- Rol van emoties in nieuwsverwerking
- Nieuws en angst- of stressreacties
- Cognitieve biases bij nieuwsconsumptie
- Invloed van media op publieke opinie
Inhoud van Les 10
Toepassingen en interventies in mediapsychologie- Ontwikkelen van mediagebaseerde interventies
- Preventie van mediaverslaving
- Mediawijsheid en educatieprogramma’s
- Beïnvloeden van gedragsverandering via media
- Therapeutisch gebruik van media
- Ontwerpprincipes voor effectieve mediaboodschappen
- Evaluatie van mediagerelateerde interventies
- Rol van mediapsychologie in crisiscommunicatie
- Onderzoeksmethoden voor effectiviteit
- Toekomstige trends en ontwikkelingen
- Onderzoeksmethoden voor effectiviteit
- Rol van mediapsychologie in crisiscommunicatie
- Evaluatie van mediagerelateerde interventies
- Ontwerpprincipes voor effectieve mediaboodschappen
- Therapeutisch gebruik van media
- Beïnvloeden van gedragsverandering via media
- Mediawijsheid en educatieprogramma’s
- Preventie van mediaverslaving
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!