Opleiding: HBO Organisatie en informatie (Online Zelfstudie)
Ontwikkel jouw schrijfvaardigheden met de opleiding HBO Professioneel Schrijven en leer hoe je sterke, heldere en overtuigende teksten creëert die precies aansluiten bij je doelgroep. Je ontdekt de basisprincipes van professioneel schrijven en oefent met verschillende tekstsoorten en formats, van informatieve artikelen tot wervende content en digitale communicatie. Je leert doelgericht schrijven, zodat elke tekst een duidelijke boodschap overbrengt en perfect aansluit bij de lezer. De opleiding geeft je handvatten voor een logische structuur en opbouw van je teksten, en helpt je een consistente stijl en tone of voice te hanteren die past bij het doel en de context. Correct taalgebruik en foutloze spelling vormen een fundament, terwijl je met redactie en revisie leert je teksten te verfijnen en optimaliseren. Je krijgt inzicht in digitale teksten en online communicatie, zodat je effectief schrijft voor websites, social media en e-mailcampagnes. Creatief schrijven binnen een professionele context stimuleert je originaliteit en maakt je teksten onderscheidend. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden in professionele communicatie en samenwerking, zodat je moeiteloos in teamverband kunt werken en feedback effectief verwerkt. Met deze opleiding bouw je een stevige basis voor een succesvolle carrière in schrijven, communicatie en contentcreatie.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisconcepten van organisatiekunde en hun toepassing in de praktijk.
- Je analyseert de rol van informatiesystemen binnen organisaties.
- Je beheerst procesmanagement en optimaliseert werkprocessen effectief.
- Je verklaart verschillende organisatiestructuren en beheert informatiestromen.
- Je past projectmanagement toe op informatiebeheer binnen projecten.
- Je voert data-analyse uit en maakt heldere rapportages.
- Je ontwikkelt en implementeert een effectieve informatiestrategie en governance.
- Je stimuleert communicatie en samenwerking met behulp van technologie.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Organisatiekunde en basisconcepten- Definitie van een organisatie
- Organisatiestructuren en -typen
- Organisatiecultuur en -gedrag
- Organisatiedoelen en strategie
- Omgevingsanalyse en organisatiecontext
- Verandermanagementprincipes
- Rollen en functies binnen organisaties
- Communicatieprocessen in organisaties
- Stakeholders en belangen
- Organisatieontwikkeling
- Stakeholders en belangen
- Communicatieprocessen in organisaties
- Rollen en functies binnen organisaties
- Verandermanagementprincipes
- Omgevingsanalyse en organisatiecontext
- Organisatiedoelen en strategie
- Organisatiecultuur en -gedrag
- Organisatiestructuren en -typen
Inhoud van Les 2
Informatiesystemen in organisaties- Definitie en functies van informatiesystemen
- Soorten informatiesystemen (transactioneel, management, beslissingsondersteunend)
- Relatie tussen informatie en besluitvorming
- IT-infrastructuur en hardware
- Softwaretoepassingen voor organisaties
- Gegevensbeheer en databases
- Systeemontwikkeling en implementatie
- Gebruik van ERP-systemen
- Beveiliging en privacy van informatie
- Evaluatie van informatiesystemen
- Beveiliging en privacy van informatie
- Gebruik van ERP-systemen
- Systeemontwikkeling en implementatie
- Gegevensbeheer en databases
- Softwaretoepassingen voor organisaties
- IT-infrastructuur en hardware
- Relatie tussen informatie en besluitvorming
- Soorten informatiesystemen (transactioneel, management, beslissingsondersteunend)
Inhoud van Les 3
Procesmanagement en optimalisatie- Procesdefinitie en -analyse
- Processchema’s en modelleringstechnieken
- Lean en Six Sigma principes
- Kwaliteitsmanagement in processen
- Workflowmanagement
- Procesautomatisering en IT-ondersteuning
- Prestatiemetingen en KPI’s voor processen
- Procesverbeteringen door data-analyse
- Risico’s en bottlenecks in processen
- Continu verbeteren (PDCA-cyclus)
- Risico’s en bottlenecks in processen
- Procesverbeteringen door data-analyse
- Prestatiemetingen en KPI’s voor processen
- Procesautomatisering en IT-ondersteuning
- Workflowmanagement
- Kwaliteitsmanagement in processen
- Lean en Six Sigma principes
- Processchema’s en modelleringstechnieken
Inhoud van Les 4
Organisatiestructuren en informatiestromen- Functionele versus divisiestructuren
- Matrix- en netwerkorganisaties
- Hiërarchie en decentralisatie
- Formele en informele communicatiekanalen
- Stroom van informatie binnen organisaties
- Rol van leidinggevenden in informatiebeheer
- Barrières in informatiestromen
- Integratie van IT met organisatiestructuur
- Impact van structuur op besluitvorming
- Aanpassing van structuren bij verandering
- Impact van structuur op besluitvorming
- Integratie van IT met organisatiestructuur
- Barrières in informatiestromen
- Rol van leidinggevenden in informatiebeheer
- Stroom van informatie binnen organisaties
- Formele en informele communicatiekanalen
- Hiërarchie en decentralisatie
- Matrix- en netwerkorganisaties
Inhoud van Les 5
Projectmanagement en informatiebeheer- Projectdefinitie en kenmerken
- Fasen van projectmanagement
- Rollen en verantwoordelijkheden in projecten
- Gebruik van informatiesystemen in projecten
- Planning en resource management
- Risicomanagement in projecten
- Communicatie en rapportage in projecten
- Agile en watervalmethodieken
- Kwaliteitsbewaking in projecten
- Evaluatie en afsluiting van projecten
- Kwaliteitsbewaking in projecten
- Agile en watervalmethodieken
- Communicatie en rapportage in projecten
- Risicomanagement in projecten
- Planning en resource management
- Gebruik van informatiesystemen in projecten
- Rollen en verantwoordelijkheden in projecten
- Fasen van projectmanagement
Inhoud van Les 6
Data-analyse en rapportage- Data verzamelen en structureren
- Basisbegrippen statistiek en analyses
- Gebruik van software voor data-analyse
- Visualisatie van data (dashboards en rapporten)
- Data als basis voor besluitvorming
- Interpretatie van analyses en conclusies
- Data-kwaliteit en validiteit
- Privacy en ethiek bij data-analyse
- Gebruik van big data in organisaties
- Communicatie van resultaten aan stakeholders
- Gebruik van big data in organisaties
- Privacy en ethiek bij data-analyse
- Data-kwaliteit en validiteit
- Interpretatie van analyses en conclusies
- Data als basis voor besluitvorming
- Visualisatie van data (dashboards en rapporten)
- Gebruik van software voor data-analyse
- Basisbegrippen statistiek en analyses
Inhoud van Les 7
Informatiestrategie en governance- Relatie tussen organisatie- en IT-strategie
- Opstellen van een informatiestrategie
- IT-governance modellen en kaders
- Rollen en verantwoordelijkheden in IT-beheer
- Beleid voor informatiebeveiliging
- Compliance en regelgeving
- IT-servicemanagement (ITIL)
- Risicomanagement in informatievoorziening
- Evaluatie en audit van IT-processen
- Innovatie in informatiebeheer
- Evaluatie en audit van IT-processen
- Risicomanagement in informatievoorziening
- IT-servicemanagement (ITIL)
- Compliance en regelgeving
- Beleid voor informatiebeveiliging
- Rollen en verantwoordelijkheden in IT-beheer
- IT-governance modellen en kaders
- Opstellen van een informatiestrategie
Inhoud van Les 8
Communicatie en samenwerkingstechnologie- Effectieve communicatieprincipes
- Tools voor digitale samenwerking
- E-mail, chat, videovergaderen en sociale media
- Documentbeheer en versiecontrole
- Kennisdeling en communities of practice
- Virtuele teams en hun uitdagingen
- Beheer van communicatiekanalen
- Veiligheid in digitale communicatie
- Cultuur en communicatie in internationale teams
- Evaluatie van communicatietechnologieën
- Cultuur en communicatie in internationale teams
- Veiligheid in digitale communicatie
- Beheer van communicatiekanalen
- Virtuele teams en hun uitdagingen
- Kennisdeling en communities of practice
- Documentbeheer en versiecontrole
- E-mail, chat, videovergaderen en sociale media
- Tools voor digitale samenwerking
Inhoud van Les 9
Verandermanagement en informatie adoptie- Theorieën en modellen van verandermanagement
- Communicatie bij veranderingen
- Betrekken van medewerkers bij veranderingen
- Training en ondersteuning bij nieuwe systemen
- Weerstand tegen verandering herkennen en aanpakken
- Rol van leiderschap in veranderingsprocessen
- Meetbare doelen voor verandering
- Gebruik van feedback en evaluatie
- Successen en faalfactoren
- Borging van veranderingen in de organisatie
- Successen en faalfactoren
- Gebruik van feedback en evaluatie
- Meetbare doelen voor verandering
- Rol van leiderschap in veranderingsprocessen
- Weerstand tegen verandering herkennen en aanpakken
- Training en ondersteuning bij nieuwe systemen
- Betrekken van medewerkers bij veranderingen
- Communicatie bij veranderingen
Inhoud van Les 10
Ethiek en privacy in organisaties- Belang van ethiek in informatiegebruik
- Wetgeving rondom privacy (AVG/GDPR)
- Vertrouwelijkheid en integriteit van gegevens
- Ethische dilemma’s in data-analyse
- Cybersecurity risico’s en maatregelen
- Verantwoordelijkheid van organisaties en medewerkers
- Transparantie en verantwoording
- Impact van datalekken
- Cultuur rondom ethiek en compliance
- Ontwikkeling van ethisch beleid
- Cultuur rondom ethiek en compliance
- Impact van datalekken
- Transparantie en verantwoording
- Verantwoordelijkheid van organisaties en medewerkers
- Cybersecurity risico’s en maatregelen
- Ethische dilemma’s in data-analyse
- Vertrouwelijkheid en integriteit van gegevens
- Wetgeving rondom privacy (AVG/GDPR)
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!