Opleiding: HBO Schrijven van een scriptie (Online Zelfstudie)
Maak een krachtige en goed onderbouwde scriptie met de opleiding HBO Schrijven, waarin je stap voor stap leert hoe je een onderwerp kiest en scherp afbakent zodat je onderzoek relevant en haalbaar is. Je ontwikkelt een duidelijke onderzoeksvraag en deelvragen die jouw werk richting geven en formuleert een heldere doelstelling waarmee je de waarde van je scriptie aantoont. Je leert een theoretisch kader op te zetten waarin je relevante theorieën en literatuur verwerkt en krijgt inzicht in de onderzoeksmethoden en aanpak die het beste aansluiten bij jouw onderwerp. Vervolgens leer je gegevens te analyseren en te verwerken tot overtuigende resultaten en deze om te zetten in concrete conclusies en aanbevelingen. Tijdens de opleiding besteed je aandacht aan de structuur en opbouw van je scriptie, zodat je tekst logisch en overzichtelijk is, en oefen je met taal, stijl en academisch schrijven om je boodschap helder en professioneel over te brengen. Tot slot reflecteer je kritisch op je eigen proces en eindverantwoording, zodat je inzicht krijgt in je leerontwikkeling en de keuzes die je hebt gemaakt. Met HBO Schrijven ontwikkel je niet alleen schrijfvaardigheid, maar ook analytisch en academisch inzicht dat essentieel is voor een succesvolle scriptie en vormt een stevige basis voor je verdere carrière.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je kiest een relevant onderwerp en maakt een heldere afbakening voor je onderzoek.
- Je formuleert een duidelijke onderzoeksvraag en bijbehorende deelvragen.
- Je stelt concrete doelstellingen op en onderbouwt de relevantie van je onderzoek.
- Je ontwikkelt een theoretisch kader dat de basis vormt voor je studie.
- Je kiest passende onderzoeksmethoden en plant de onderzoeksaanpak effectief.
- Je analyseert en verwerkt onderzoeksgegevens op een systematische wijze.
- Je trekt gefundeerde conclusies en formuleert praktische aanbevelingen.
- Je structureert je scriptie overzichtelijk en schrijft academisch volgens de juiste stijl.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Onderwerpkeuze en afbakening- Herkennen van relevante thema’s in de beroepspraktijk
- Koppelen van praktijkproblemen aan onderzoek
- Formuleren van een hoofdonderwerp
- Afbakenen op inhoud, doelgroep en context
- Vermijden van te brede of te vage onderwerpen
- Toetsen van haalbaarheid en beschikbaarheid van bronnen
- Controleren van actualiteit en urgentie
- Aansluiten bij leerdoelen en opleidingseisen
- Onderbouwen van de keuze voor het onderwerp
- Opstellen van een voorlopige scriptieopzet
- Onderbouwen van de keuze voor het onderwerp
- Aansluiten bij leerdoelen en opleidingseisen
- Controleren van actualiteit en urgentie
- Toetsen van haalbaarheid en beschikbaarheid van bronnen
- Vermijden van te brede of te vage onderwerpen
- Afbakenen op inhoud, doelgroep en context
- Formuleren van een hoofdonderwerp
- Koppelen van praktijkproblemen aan onderzoek
Inhoud van Les 2
Onderzoeksvraag en deelvragen- Verschil tussen probleemstelling en onderzoeksvraag
- Kenmerken van een goede onderzoeksvraag
- Vertalen van het probleem naar een centrale vraag
- Opstellen van logische en meetbare deelvragen
- Afstemmen op het type onderzoek
- Relatie tussen hoofdvraag en deelvragen
- Voorkomen van dubbelzinnigheid en vakjargon
- Checken op relevantie voor de praktijk
- Beoordelen van complexiteit en uitvoerbaarheid
- Samenhang bewaren tussen vragen en doelstelling
- Beoordelen van complexiteit en uitvoerbaarheid
- Checken op relevantie voor de praktijk
- Voorkomen van dubbelzinnigheid en vakjargon
- Relatie tussen hoofdvraag en deelvragen
- Afstemmen op het type onderzoek
- Opstellen van logische en meetbare deelvragen
- Vertalen van het probleem naar een centrale vraag
- Kenmerken van een goede onderzoeksvraag
Inhoud van Les 3
Doelstelling en relevantie- Formuleren van het doel van de scriptie
- Onderscheid tussen praktijkdoel en leerdoel
- Beschrijven van maatschappelijke en beroepsrelevantie
- Relevantie voor de organisatie onderbouwen
- Aansluiting bij lectoraten of actuele vraagstukken
- Wetenschappelijke of vakinhoudelijke bijdrage benoemen
- Bepalen van het gewenste resultaat of advies
- Doelstelling afstemmen op tijd, middelen en context
- Vermijden van vage of vrijblijvende doelen
- Relevantie onderbouwen met literatuur of cijfers
- Vermijden van vage of vrijblijvende doelen
- Doelstelling afstemmen op tijd, middelen en context
- Bepalen van het gewenste resultaat of advies
- Wetenschappelijke of vakinhoudelijke bijdrage benoemen
- Aansluiting bij lectoraten of actuele vraagstukken
- Relevantie voor de organisatie onderbouwen
- Beschrijven van maatschappelijke en beroepsrelevantie
- Onderscheid tussen praktijkdoel en leerdoel
Inhoud van Les 4
Theoretisch kader- Functie van een theoretisch kader in een scriptie
- Zoeken en selecteren van passende theorieën
- Betrouwbare en relevante bronnen gebruiken
- Begrippen verhelderen en definiëren
- Modellen toepassen op de praktijkcase
- Bronnen correct citeren en verwijzen (APA of andere stijl)
- Logische opbouw van het theoretisch kader
- Koppeling tussen theorie en onderzoeksvragen
- Kritisch reflecteren op gebruikte theorieën
- Gebruik van wetenschappelijke versus praktijkbronnen
- Kritisch reflecteren op gebruikte theorieën
- Koppeling tussen theorie en onderzoeksvragen
- Logische opbouw van het theoretisch kader
- Bronnen correct citeren en verwijzen (APA of andere stijl)
- Modellen toepassen op de praktijkcase
- Begrippen verhelderen en definiëren
- Betrouwbare en relevante bronnen gebruiken
- Zoeken en selecteren van passende theorieën
Inhoud van Les 5
Onderzoeksmethoden en aanpak- Verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek
- Keuze van de methode passend bij de onderzoeksvraag
- Onderzoeksinstrumenten ontwikkelen (enquêtes, interviews, etc.)
- Steekproef bepalen en verantwoorden
- Data verzamelen op betrouwbare wijze
- Ethische aspecten van onderzoek
- Onderzoeksplanning en tijdsindeling maken
- Validiteit en betrouwbaarheid bewaken
- Praktische haalbaarheid toetsen
- Beschrijven van de onderzoeksopzet in heldere taal
- Praktische haalbaarheid toetsen
- Validiteit en betrouwbaarheid bewaken
- Onderzoeksplanning en tijdsindeling maken
- Ethische aspecten van onderzoek
- Data verzamelen op betrouwbare wijze
- Steekproef bepalen en verantwoorden
- Onderzoeksinstrumenten ontwikkelen (enquêtes, interviews, etc.)
- Keuze van de methode passend bij de onderzoeksvraag
Inhoud van Les 6
Analyse en verwerking van gegevens- Structureren van verzamelde informatie
- Coderen van kwalitatieve data
- Interpreteren van kwantitatieve gegevens
- Gebruik maken van analysehulpmiddelen (zoals SPSS of Excel)
- Vergelijken van resultaten met theorie en verwachtingen
- Opvallende patronen en verbanden benoemen
- Objectief en kritisch analyseren
- Visualiseren van resultaten in tabellen of grafieken
- Herkennen van beperkingen in de analyse
- Resultaten koppelen aan onderzoeksvragen
- Herkennen van beperkingen in de analyse
- Visualiseren van resultaten in tabellen of grafieken
- Objectief en kritisch analyseren
- Opvallende patronen en verbanden benoemen
- Vergelijken van resultaten met theorie en verwachtingen
- Gebruik maken van analysehulpmiddelen (zoals SPSS of Excel)
- Interpreteren van kwantitatieve gegevens
- Coderen van kwalitatieve data
Inhoud van Les 7
Conclusies en aanbevelingen- Conclusies logisch afleiden uit de analyse
- Geen nieuwe informatie introduceren
- Helder structureren per deelvraag
- Aangeven wat wel en niet is beantwoord
- Formuleren van concrete aanbevelingen
- Aansluiting bij praktijkvraag of opdrachtgever
- Toekomstgerichte suggesties doen
- Kritisch blijven op toepasbaarheid van aanbevelingen
- Prioriteiten en haalbaarheid benoemen
- Reflecteren op nut en impact van het onderzoek
- Prioriteiten en haalbaarheid benoemen
- Kritisch blijven op toepasbaarheid van aanbevelingen
- Toekomstgerichte suggesties doen
- Aansluiting bij praktijkvraag of opdrachtgever
- Formuleren van concrete aanbevelingen
- Aangeven wat wel en niet is beantwoord
- Helder structureren per deelvraag
- Geen nieuwe informatie introduceren
Inhoud van Les 8
Structuur en opbouw van de scriptie- Indeling volgens vaste onderdelen (inleiding, theorie, methode, etc.)
- Gebruik van hoofdstukken en paragrafen
- Consistente en logische opbouw
- Overzichtelijke inhoudsopgave
- Heldere overgangen tussen hoofdstukken
- Samenvatting en managementsamenvatting schrijven
- Taalgebruik en schrijfstijl afstemmen op doelgroep
- Gebruik van bijlagen, tabellen en figuren
- Correcte toepassing van APA-stijl
- Volledigheid en volledigheid controleren
- Correcte toepassing van APA-stijl
- Gebruik van bijlagen, tabellen en figuren
- Taalgebruik en schrijfstijl afstemmen op doelgroep
- Samenvatting en managementsamenvatting schrijven
- Heldere overgangen tussen hoofdstukken
- Overzichtelijke inhoudsopgave
- Consistente en logische opbouw
- Gebruik van hoofdstukken en paragrafen
Inhoud van Les 9
Taal, stijl en academisch schrijven- Schrijven in objectieve en formele stijl
- Vermijden van spreektaal en herhaling
- Aandacht voor spelling en grammatica
- Variatie in zinsbouw en woordkeuze
- Consistente schrijfwijze binnen het hele document
- Gebruik van signaalwoorden en verbindingswoorden
- Actieve versus passieve zinnen
- Citeren en parafraseren op juiste wijze
- Feedback verwerken in schrijfproces
- Eindredactie uitvoeren op het hele document
- Feedback verwerken in schrijfproces
- Citeren en parafraseren op juiste wijze
- Actieve versus passieve zinnen
- Gebruik van signaalwoorden en verbindingswoorden
- Consistente schrijfwijze binnen het hele document
- Variatie in zinsbouw en woordkeuze
- Aandacht voor spelling en grammatica
- Vermijden van spreektaal en herhaling
Inhoud van Les 10
Zelfreflectie en eindverantwoording- Reflecteren op het leerproces
- Wat ging goed en wat minder goed
- Koppeling maken met professionele ontwikkeling
- Keuzes in aanpak verantwoorden
- Inzicht in eigen leerstijl en werkhouding
- Reflectie op samenwerking (indien van toepassing)
- Omgaan met feedback en aanpassingen
- Onderzoeksethiek en eigen verantwoordelijkheid
- Reflectie op praktijkgerichtheid van het onderzoek
- Lessen meenemen naar toekomstig werk
- Reflectie op praktijkgerichtheid van het onderzoek
- Onderzoeksethiek en eigen verantwoordelijkheid
- Omgaan met feedback en aanpassingen
- Reflectie op samenwerking (indien van toepassing)
- Inzicht in eigen leerstijl en werkhouding
- Keuzes in aanpak verantwoorden
- Koppeling maken met professionele ontwikkeling
- Wat ging goed en wat minder goed
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!