Opleiding: HBO Interviewtechnieken (Online Zelfstudie)
Vergroot je communicatieve vaardigheden en word een expert in het voeren van interviews met de opleiding HBO Interviewtechnieken, waarin je de basisprincipes van interviewen leert toepassen in uiteenlopende situaties. Je leert hoe je een interview zorgvuldig voorbereidt, de juiste vraagtechnieken kiest en gesprekstypen effectief inzet om informatie helder en volledig boven tafel te krijgen. Gespreksvoering en luistervaardigheid vormen een kernonderdeel, zodat je elk gesprek doelgericht en professioneel kunt leiden. Je krijgt praktische ervaring met journalistieke interviews en ontwikkelt de competenties om selectie- en sollicitatiegesprekken gestructureerd te begeleiden. Daarnaast leer je intake- en adviesgesprekken op te zetten, terwijl je leert omgaan met lastige interviewsituaties en altijd ethiek en vertrouwelijkheid bewaakt. Analyse en verslaglegging maken deel uit van de opleiding, zodat je gesprekken kritisch kunt interpreteren, inzichten helder kunt rapporteren en besluitvorming kunt ondersteunen. Door een combinatie van theoretische kennis, praktijkgerichte opdrachten en realistische casussen leer je hoe je als gesprekspartner overtuigend, professioneel en respectvol te werk gaat. Kies voor HBO Interviewtechnieken en versterk jouw carrièrekansen door te groeien tot een deskundige interviewer die voorbereid, communicatief vaardig en ethisch handelt, in staat om elk gesprek tot een succes te maken en waardevolle resultaten voor jezelf en je organisatie te behalen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van interviewen en past deze effectief toe.
- Je bereidt een interview grondig voor met duidelijke doelstellingen en vragen.
- Je gebruikt diverse vraagtechnieken en herkent verschillende gesprekstypen.
- Je voert gesprekken met goede luistervaardigheid en passende gespreksvoering.
- Je voert journalistieke interviews volgens professionele standaarden uit.
- Je bereidt en voert selectie- en sollicitatiegesprekken doelgericht.
- Je begeleidt intake- en adviesgesprekken met aandacht voor cliëntgerichtheid.
- Je gaat effectief om met lastige interviewsituaties, waarbij je ethiek en vertrouwelijkheid waarborgt.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van interviewen- Wat is een interview en wat is het doel
- Verschillen tussen soorten interviews (informerend, adviserend, controlerend)
- Rollen van interviewer en geïnterviewde
- Informatie halen versus beïnvloeden
- Luisteren als kernvaardigheid
- Respectvol omgaan met gesprekspartners
- Gespreksstructuren herkennen
- Omgaan met non-verbale signalen
- Bewaken van tijd en gespreksverloop
- Verschil tussen formele en informele interviews
- Bewaken van tijd en gespreksverloop
- Omgaan met non-verbale signalen
- Gespreksstructuren herkennen
- Respectvol omgaan met gesprekspartners
- Luisteren als kernvaardigheid
- Informatie halen versus beïnvloeden
- Rollen van interviewer en geïnterviewde
- Verschillen tussen soorten interviews (informerend, adviserend, controlerend)
Inhoud van Les 2
Voorbereiding van het interview- Doelstelling en informatiedoel formuleren
- Achtergrondinformatie verzamelen over de geïnterviewde
- Context en setting bepalen
- Interviewvragen opstellen
- Keuze van interviewvorm (live, telefonisch, digitaal)
- Juridische en ethische aspecten verkennen
- Afstemmen met opdrachtgever of redactie
- Maken van een gespreksleidraad
- Technische voorbereiding (opname, locatie, hulpmiddelen)
- Inschatten van risico’s of spanningen vooraf
- Technische voorbereiding (opname, locatie, hulpmiddelen)
- Maken van een gespreksleidraad
- Afstemmen met opdrachtgever of redactie
- Juridische en ethische aspecten verkennen
- Keuze van interviewvorm (live, telefonisch, digitaal)
- Interviewvragen opstellen
- Context en setting bepalen
- Achtergrondinformatie verzamelen over de geïnterviewde
Inhoud van Les 3
Vraagtechnieken en gesprekstypen- Open, gesloten en suggestieve vragen herkennen
- Toepassen van open en verdiepende vragen
- Parafraseren en samenvatten
- Reflectieve en confronterende vragen stellen
- Vragen structureren op basis van thema’s
- Ingrijpen bij uitweidend of ontwijkend gedrag
- Doorvragen op kernpunten
- Omgaan met stilte en pauzes
- Kritische vragen stellen zonder dreiging
- Gesprek dynamisch houden met variatie in vraagvormen
- Kritische vragen stellen zonder dreiging
- Omgaan met stilte en pauzes
- Doorvragen op kernpunten
- Ingrijpen bij uitweidend of ontwijkend gedrag
- Vragen structureren op basis van thema’s
- Reflectieve en confronterende vragen stellen
- Parafraseren en samenvatten
- Toepassen van open en verdiepende vragen
Inhoud van Les 4
Gespreksvoering en luistervaardigheid- Actief luisteren in interviewcontext
- Non-verbaal gedrag van de geïnterviewde lezen
- Spiegelen van houding of woordgebruik
- Aandacht vasthouden zonder te onderbreken
- Bevestigen, negeren of neutraliseren van reacties
- Sturen zonder te domineren
- Inleven zonder eigen mening te tonen
- Emoties herkennen en hanteren
- Gesprek terugbrengen naar het doel
- Gesprek positief afronden en samenvatten
- Gesprek terugbrengen naar het doel
- Emoties herkennen en hanteren
- Inleven zonder eigen mening te tonen
- Sturen zonder te domineren
- Bevestigen, negeren of neutraliseren van reacties
- Aandacht vasthouden zonder te onderbreken
- Spiegelen van houding of woordgebruik
- Non-verbaal gedrag van de geïnterviewde lezen
Inhoud van Les 5
Journalistieke interviews- Functie van interviews binnen journalistiek
- Opbouw van een publiceerbaar interview
- Citeren en parafraseren
- Objectiviteit en onafhankelijkheid waarborgen
- Interviewen van publieke figuren
- Opbouw spanning of climax in verhaalvorm
- Ethische dilemma’s in media-interviews
- Factchecking en bronnenonderzoek
- Interview gebruiken in artikel of reportage
- Omgaan met beeld, geluid en montage
- Interview gebruiken in artikel of reportage
- Factchecking en bronnenonderzoek
- Ethische dilemma’s in media-interviews
- Opbouw spanning of climax in verhaalvorm
- Interviewen van publieke figuren
- Objectiviteit en onafhankelijkheid waarborgen
- Citeren en parafraseren
- Opbouw van een publiceerbaar interview
Inhoud van Les 6
Selectie- en sollicitatiegesprekken- Inzicht in het doel van selectie-interviews
- Structureren van selectievragen
- STAR-methode toepassen
- Beoordelen van antwoorden op gedrag
- Objectieve versus subjectieve waarneming
- Kritisch vragen naar motivatie en kwaliteiten
- Valkuilen en vooroordelen in selectiegesprekken
- Gesprek structureren volgens fasemodel
- Gespreksverslag maken
- Terugkoppeling geven aan kandidaat of organisatie
- Gespreksverslag maken
- Gesprek structureren volgens fasemodel
- Valkuilen en vooroordelen in selectiegesprekken
- Kritisch vragen naar motivatie en kwaliteiten
- Objectieve versus subjectieve waarneming
- Beoordelen van antwoorden op gedrag
- STAR-methode toepassen
- Structureren van selectievragen
Inhoud van Les 7
Intake- en adviesgesprekken- Informatie verzamelen in een eerste gesprek
- Doelstellingen van het intake-interview formuleren
- Vertrouwen opbouwen in korte tijd
- Inventariseren van hulpvraag of opdracht
- Gestructureerd probleemverkenning toepassen
- Grenzen van het gesprek bewaken
- Afbakening van rollen en verwachtingen
- Terugkoppelen en samenvatten
- Voorstel of advies verwoorden op basis van gesprek
- Opvolging van het intake-interview plannen
- Voorstel of advies verwoorden op basis van gesprek
- Terugkoppelen en samenvatten
- Afbakening van rollen en verwachtingen
- Grenzen van het gesprek bewaken
- Gestructureerd probleemverkenning toepassen
- Inventariseren van hulpvraag of opdracht
- Vertrouwen opbouwen in korte tijd
- Doelstellingen van het intake-interview formuleren
Inhoud van Les 8
Omgaan met lastige interviewsituaties- Interviewen onder tijdsdruk
- Gesprekken met emotionele of gesloten personen
- Weerstand herkennen en ombuigen
- Interview met dominante of afleidende gesprekspartner
- Non-verbale agressie of spanning hanteren
- Grenzen stellen tijdens een gesprek
- Interview afbreken of afronden bij escalatie
- Ingrijpen bij ongewenste wendingen
- Zelfreflectie na moeilijke interviews
- Veiligheid en professionele distantie bewaren
- Zelfreflectie na moeilijke interviews
- Ingrijpen bij ongewenste wendingen
- Interview afbreken of afronden bij escalatie
- Grenzen stellen tijdens een gesprek
- Non-verbale agressie of spanning hanteren
- Interview met dominante of afleidende gesprekspartner
- Weerstand herkennen en ombuigen
- Gesprekken met emotionele of gesloten personen
Inhoud van Les 9
Ethiek en vertrouwelijkheid- Informed consent en toestemming
- Privacy van geïnterviewden beschermen
- Gebruik en opslag van gegevens of opnames
- Transparant zijn over doel en gebruik van interview
- Interviewen van kwetsbare groepen
- Grenzen van vertrouwelijkheid in professionele context
- Objectiviteit versus betrokkenheid
- Auteursrecht en publicatierecht
- Omgaan met off-the-record informatie
- Morele dilemma’s bespreken en onderbouwen
- Omgaan met off-the-record informatie
- Auteursrecht en publicatierecht
- Objectiviteit versus betrokkenheid
- Grenzen van vertrouwelijkheid in professionele context
- Interviewen van kwetsbare groepen
- Transparant zijn over doel en gebruik van interview
- Gebruik en opslag van gegevens of opnames
- Privacy van geïnterviewden beschermen
Inhoud van Les 10
Analyse en verslaglegging- Notuleren en registreren tijdens het interview
- Transcriberen van interviews
- Hoofdlijnen en kernboodschappen destilleren
- Gebruik van citaten en tekstfragmenten
- Objectieve samenvatting versus interpretatie
- Analyseren van thema’s en patronen
- Schrijven van gespreksverslagen of rapporten
- Vergelijken van meerdere interviews
- Toepassen van interviewgegevens in onderzoek
- Feedback verwerken in eindverslag
- Toepassen van interviewgegevens in onderzoek
- Vergelijken van meerdere interviews
- Schrijven van gespreksverslagen of rapporten
- Analyseren van thema’s en patronen
- Objectieve samenvatting versus interpretatie
- Gebruik van citaten en tekstfragmenten
- Hoofdlijnen en kernboodschappen destilleren
- Transcriberen van interviews
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!