Opleiding: HBO Kwantitatief onderzoek (Online Zelfstudie)
Duik in de wereld van HBO Kwantitatief onderzoek en ontwikkel je vaardigheden om data om te zetten in waardevolle inzichten. Je leert hoe je een sterke onderzoeksopzet formuleert en een heldere probleemstelling definieert zodat je onderzoek gefocust en doelgericht is. Ontdek hoe je de juiste steekproef selecteert uit een populatie en welke dataverzamelingstechnieken het meest effectief zijn voor jouw onderzoeksvraag. Je krijgt inzicht in beschrijvende statistiek om data overzichtelijk en begrijpelijk te maken en leert toetsende statistiek toe te passen om hypotheses kritisch te onderzoeken. Met regressieanalyse ontdek je verbanden tussen variabelen en maak je onderbouwde voorspellingen. Je werkt met geavanceerde onderzoekssoftware en leert processen te automatiseren, waardoor jouw analyses sneller en nauwkeuriger worden. Ethiek en privacy staan centraal, zodat jouw onderzoek betrouwbaar en verantwoord is. Bovendien ontwikkel je vaardigheden in het rapporteren en presenteren van onderzoek, zodat resultaten overtuigend en duidelijk worden gedeeld met anderen. Alles wat je leert, pas je direct toe in de praktijk, van het analyseren van marktonderzoek tot het verbeteren van processen binnen organisaties. Kies voor HBO Kwantitatief onderzoek en transformeer data in concrete, bruikbare inzichten die het verschil maken.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je formuleert een heldere onderzoeksopzet en probleemstelling voor diverse onderzoeksvragen.
- Je bepaalt passende steekproeven en analyseert populaties effectief.
- Je kiest en past verschillende dataverzamelingstechnieken toe binnen onderzoek.
- Je voert beschrijvende statistische analyses uit om data overzichtelijk te presenteren.
- Je past toetsende statistiek toe om hypotheses te toetsen en conclusies te trekken.
- Je gebruikt regressieanalyse om verbanden tussen variabelen te onderzoeken.
- Je werkt met onderzoekssoftware en automatiseert dataverwerking en analyseprocessen.
- Je houdt rekening met ethische richtlijnen en privacy bij het uitvoeren van onderzoek.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Onderzoeksopzet en probleemstelling- Formuleren van een heldere probleemstelling
- Opstellen van hoofd- en deelvragen
- Operationaliseren van begrippen
- Hypothesen formuleren en toetsen
- Onderzoeksdoel en -relevantie bepalen
- Selecteren van een geschikt onderzoeksdesign
- Verschillen tussen beschrijvend en toetsend onderzoek
- Afbakening van het onderzoeksterrein
- Tijdsplanning en fasering van onderzoek
- Structuur en logica in onderzoeksvoorstellen aanbrengen
- Tijdsplanning en fasering van onderzoek
- Afbakening van het onderzoeksterrein
- Verschillen tussen beschrijvend en toetsend onderzoek
- Selecteren van een geschikt onderzoeksdesign
- Onderzoeksdoel en -relevantie bepalen
- Hypothesen formuleren en toetsen
- Operationaliseren van begrippen
- Opstellen van hoofd- en deelvragen
Inhoud van Les 2
Steekproef en populatie- Definiëren van de populatie
- Steekproefkaders vaststellen
- Verschil tussen probabilistische en niet-probabilistische steekproeven
- Toepassen van steekproefstrategieën (bijv. aselect, gestratificeerd)
- Berekenen van benodigde steekproefgrootte
- Beoordelen van steekproefvertekening
- Representativiteit controleren
- Weging en correctie van steekproefresultaten
- Selectie van respondenten structureren
- Registratie en beheer van steekproefgegevens
- Selectie van respondenten structureren
- Weging en correctie van steekproefresultaten
- Representativiteit controleren
- Beoordelen van steekproefvertekening
- Berekenen van benodigde steekproefgrootte
- Toepassen van steekproefstrategieën (bijv. aselect, gestratificeerd)
- Verschil tussen probabilistische en niet-probabilistische steekproeven
- Steekproefkaders vaststellen
Inhoud van Les 3
Dataverzamelingstechnieken- Enquêtes opstellen en structureren
- Gesloten en schaalvragen formuleren
- Online versus offline dataverzameling
- Gebruik van meetinstrumenten en tools
- Validiteit van meetinstrumenten beoordelen
- Betrouwbaarheid controleren (bijv. Cronbach’s alpha)
- Pilotonderzoek uitvoeren
- Verzamelen van secundaire data
- Anonimiteit en datakwaliteit waarborgen
- Opschoning en codering van data
- Anonimiteit en datakwaliteit waarborgen
- Verzamelen van secundaire data
- Pilotonderzoek uitvoeren
- Betrouwbaarheid controleren (bijv. Cronbach’s alpha)
- Validiteit van meetinstrumenten beoordelen
- Gebruik van meetinstrumenten en tools
- Online versus offline dataverzameling
- Gesloten en schaalvragen formuleren
Inhoud van Les 4
Beschrijvende statistiek- Berekenen van centrummaten (gemiddelde, mediaan, modus)
- Spreidingsmaten toepassen (range, standaarddeviatie)
- Frequentieverdelingen maken
- Visualiseren van gegevens (grafieken, tabellen)
- Verbanden herkennen tussen variabelen
- Verhoudingen en percentages berekenen
- Z-scores en standaardisering
- Data samenvatten en interpreteren
- Gebruik van software voor beschrijvende analyse
- Rapporteren van beschrijvende statistiek
- Gebruik van software voor beschrijvende analyse
- Data samenvatten en interpreteren
- Z-scores en standaardisering
- Verhoudingen en percentages berekenen
- Verbanden herkennen tussen variabelen
- Visualiseren van gegevens (grafieken, tabellen)
- Frequentieverdelingen maken
- Spreidingsmaten toepassen (range, standaarddeviatie)
Inhoud van Les 5
Toetsende statistiek- Hypothesetoetsing uitleggen
- Betekenis van p-waarde interpreteren
- Kiezen van geschikte statistische toetsen
- Toepassen van t-toets (onafhankelijk en afhankelijk)
- Chi-kwadraattoets gebruiken
- ANOVA uitvoeren en interpreteren
- Correlatiecoëfficiënten berekenen
- Significantieniveau vaststellen
- Effectgrootte beoordelen
- Concluderen op basis van toetsresultaten
- Effectgrootte beoordelen
- Significantieniveau vaststellen
- Correlatiecoëfficiënten berekenen
- ANOVA uitvoeren en interpreteren
- Chi-kwadraattoets gebruiken
- Toepassen van t-toets (onafhankelijk en afhankelijk)
- Kiezen van geschikte statistische toetsen
- Betekenis van p-waarde interpreteren
Inhoud van Les 6
Regressieanalyse- Lineaire regressie begrijpen en uitvoeren
- Multipele regressie toepassen
- Onafhankelijke en afhankelijke variabelen definiëren
- Regressiecoëfficiënten interpreteren
- R-kwadraat en modelverklaring beoordelen
- Toetsen op multicollineariteit
- Regressieassumpties controleren
- Restanalyse uitvoeren
- Voorspellende modellen bouwen
- Beperkingen van regressieanalyse bespreken
- Voorspellende modellen bouwen
- Restanalyse uitvoeren
- Regressieassumpties controleren
- Toetsen op multicollineariteit
- R-kwadraat en modelverklaring beoordelen
- Regressiecoëfficiënten interpreteren
- Onafhankelijke en afhankelijke variabelen definiëren
- Multipele regressie toepassen
Inhoud van Les 7
Onderzoekssoftware en automatisering- Werken met SPSS, R of Excel voor statistiek
- Data invoeren en structureren in software
- Grafieken en tabellen genereren
- Variabelen coderen en transformeren
- Scripts of syntax gebruiken voor herhaalbaarheid
- Uitvoer interpreteren en controleren
- Resultaten exporteren en presenteren
- Gegevens visualiseren met dashboards
- Koppelingen maken met databronnen
- Efficiënt omgaan met grote datasets
- Koppelingen maken met databronnen
- Gegevens visualiseren met dashboards
- Resultaten exporteren en presenteren
- Uitvoer interpreteren en controleren
- Scripts of syntax gebruiken voor herhaalbaarheid
- Variabelen coderen en transformeren
- Grafieken en tabellen genereren
- Data invoeren en structureren in software
Inhoud van Les 8
Onderzoekssoftware en automatisering- Werken met SPSS, R of Excel voor statistiek
- Data invoeren en structureren in software
- Grafieken en tabellen genereren
- Variabelen coderen en transformeren
- Scripts of syntax gebruiken voor herhaalbaarheid
- Uitvoer interpreteren en controleren
- Resultaten exporteren en presenteren
- Gegevens visualiseren met dashboards
- Koppelingen maken met databronnen
- Efficiënt omgaan met grote datasets
- Koppelingen maken met databronnen
- Gegevens visualiseren met dashboards
- Resultaten exporteren en presenteren
- Uitvoer interpreteren en controleren
- Scripts of syntax gebruiken voor herhaalbaarheid
- Variabelen coderen en transformeren
- Grafieken en tabellen genereren
- Data invoeren en structureren in software
Inhoud van Les 9
Rapportage en presentatie van onderzoek- Structuur van een onderzoeksrapport toepassen
- Grafieken en tabellen effectief gebruiken
- Resultaten helder en objectief formuleren
- Conclusies koppelen aan onderzoeksvragen
- Aanbevelingen baseren op data
- Onderzoeksbeperkingen beschrijven
- Correct verwijzen naar bronnen
- Taalgebruik afstemmen op doelgroep
- Mondelinge presentatie voorbereiden
- Visuele middelen gebruiken ter ondersteuning
- Mondelinge presentatie voorbereiden
- Taalgebruik afstemmen op doelgroep
- Correct verwijzen naar bronnen
- Onderzoeksbeperkingen beschrijven
- Aanbevelingen baseren op data
- Conclusies koppelen aan onderzoeksvragen
- Resultaten helder en objectief formuleren
- Grafieken en tabellen effectief gebruiken
Inhoud van Les 10
Toepassing van onderzoek in de praktijk- Vraagstukken uit de praktijk vertalen naar onderzoek
- Data inzetten voor beleidsontwikkeling
- Onderzoek gebruiken bij organisatieverbetering
- Trends signaleren en onderbouwen met cijfers
- Onderzoeksresultaten vertalen naar concrete acties
- Betrekken van stakeholders bij onderzoek
- Evalueren van interventies met data
- Beoordelen van externe onderzoeksrapporten
- Adviseren op basis van onderzoeksuitkomsten
- Verankeren van onderzoek in bedrijfsprocessen
- Adviseren op basis van onderzoeksuitkomsten
- Beoordelen van externe onderzoeksrapporten
- Evalueren van interventies met data
- Betrekken van stakeholders bij onderzoek
- Onderzoeksresultaten vertalen naar concrete acties
- Trends signaleren en onderbouwen met cijfers
- Onderzoek gebruiken bij organisatieverbetering
- Data inzetten voor beleidsontwikkeling
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!