Opleiding: Post-HBO Strategic Facility Management (Online Zelfstudie)

Wil je jezelf ontwikkelen tot een strategische sparringpartner op het hoogste niveau binnen jouw organisatie? Kies dan voor de post-hbo opleiding Strategic Facility Management. Je leert hoe je strategisch facilitair beleid formuleert en implementeert en hoe je vastgoedstrategie en portefeuillesturing inzet om maximaal rendement uit huisvesting en services te halen. Je verdiept je in financieel management binnen facility services en ontdekt hoe je innovaties en technologische ontwikkelingen effectief toepast. Ook leer je hoe je organisatiemodellen en inkoopstrategieën optimaliseert voor meer grip op kosten en prestaties. Tijdens de opleiding werk je aan jouw leiderschap en verandermanagementvaardigheden en leer je hoe je kwaliteits- en prestatiemanagement strategisch inzet. Je ontwikkelt een scherp inzicht in gebruikersgericht facilitair management en hoe je wet- en regelgeving vertaalt naar praktische oplossingen binnen jouw organisatie. Je vergroot jouw impact door de facilitaire functie krachtig te positioneren binnen de organisatie en een duidelijke link te leggen met de strategische doelen van het bedrijf. Door de combinatie van actuele theorie, praktijkgerichte opdrachten en inzichten van experts, breng je jouw carrière in een stroomversnelling. Zet de stap naar een sleutelrol binnen het management en maak het verschil met strategisch facility management.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere Post-HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je kunt strategisch facilitair beleid ontwikkelen en toepassen binnen diverse organisaties.

Programma

Tijdens de Post-HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Strategisch facilitair beleid
  • Analyse van interne en externe omgevingsfactoren
  • Vaststellen van visie en missie op facilitair gebied
  • Ontwikkelen van strategische beleidsdoelen
  • Verbinden van facilitaire strategie met organisatiedoelen
  • Prioriteren van facilitaire projecten
  • Inrichten van sturings- en verantwoordingsmodellen
  • Beoordelen van beleidsalternatieven
  • Vertalen van beleid naar jaarplannen
  • Stakeholderanalyse en beïnvloedingsstrategieën
  • Evaluatie en bijsturing van beleid

Inhoud van Les 2

Vastgoedstrategie en portefeuillesturing
  • Strategisch huisvestingsbeleid ontwikkelen
  • Kosten-batenanalyse van vastgoedscenario’s
  • Afweging tussen huren, kopen en bouwen
  • Levenscyclusbenadering van vastgoed
  • Portefeuilleanalyse en clustering
  • Risicoanalyse van vastgoedbeslissingen
  • Inzet van prestatie-indicatoren voor vastgoed
  • Governance rondom vastgoedbeheer
  • Samenwerking met vastgoedpartijen
  • Invloed van trends op vastgoedstrategie

Inhoud van Les 3

Financieel management in facility services
  • Opstellen van facilitaire begrotingen
  • Businesscases voor investeringsvoorstellen
  • Kostenbewaking en financiële sturing
  • Analyseren van Total Cost of Ownership (TCO)
  • KPI’s voor financieel resultaat van facilitaire processen
  • Benchmarking van facilitaire uitgaven
  • Inzicht in interne verrekenmodellen
  • Contractbeheersing vanuit financieel perspectief
  • Risicomanagement bij financiële besluitvorming
  • Rapporteren aan management en directie

Inhoud van Les 4

Innovatie en technologische ontwikkelingen
  • Identificeren van relevante technologische trends
  • Impact van digitalisering op facilitaire processen
  • Smart buildings en Internet of Things (IoT)
  • Automatisering van serviceprocessen
  • Gebruikersdata en datagestuurd facilitair management
  • AI-toepassingen binnen facility management
  • Virtual reality bij ontwerp en training
  • Innovatieproces binnen de facilitaire organisatie
  • Beoordelen en implementeren van nieuwe technologie
  • Evaluatie van technologie-investeringen

Inhoud van Les 5

Organisatiemodellen en inkoopstrategieën
  • Structuur van de facilitaire organisatie
  • Centrale versus decentrale inrichtingsmodellen
  • Make-or-buy beslissingen
  • Strategisch sourcen van facilitaire diensten
  • Opstellen van Programma van Eisen
  • Selectie- en aanbestedingsprocessen
  • Contractvormen en juridische aandachtspunten
  • Prestatiecontracten en outputsturing
  • Relatiemanagement met leveranciers
  • Evaluatie van inkoopbeslissingen

Inhoud van Les 6

Kwaliteits- en prestatiemanagement
  • Inrichting van een kwaliteitszorgsysteem
  • Opstellen van Service Level Agreements (SLA's)
  • Gebruik van prestatie-indicatoren
  • Klanttevredenheid meten en analyseren
  • Continue verbetering via PDCA-cyclus
  • Audits en kwaliteitsmetingen
  • Gebruik van feedbacksystemen
  • Monitoring van klantbeleving
  • Benchmarking met branchegenoten
  • Oplossen van non-conformiteiten

Inhoud van Les 7

Verandermanagement en leiderschap
  • Facilitaire rol in organisatieveranderingen
  • Fasering van verandertrajecten
  • Communicatie bij verandering
  • Weerstand herkennen en reduceren
  • Rollen en verantwoordelijkheden tijdens transities
  • Leiderschapsstijlen binnen facilitair management
  • Stakeholdermanagement bij verandering
  • Veranderaanpak integreren in strategie
  • Borging van veranderingen in de organisatie
  • Evaluatie van veranderprocessen

Inhoud van Les 8

Gebruikersgericht facilitair management
  • Analyse van gebruikersbehoeften
  • Inrichting van de customer journey
  • Hospitalityconcepten in de werkomgeving
  • Beleving versus functionaliteit
  • Flexibiliteit van facilitaire dienstverlening
  • Medewerkerstevredenheid als KPI
  • Co-creatie met eindgebruikers
  • Monitoring van gebruikersfeedback
  • Integratie van soft services in dienstverlening
  • Interne communicatie en verwachtingsmanagement

Inhoud van Les 9

Wet- en regelgeving in facility management
  • Arbeidsomstandigheden en veiligheid (Arbowet)
  • Brandveiligheid en gebouwbeheer
  • Milieuwetgeving en afvalbeheer (zonder duurzaamheid als thema)
  • Privacywetgeving bij dataverzameling (AVG)
  • Bouw- en gebruiksvergunningen
  • Aansprakelijkheid en risico’s
  • Juridische aspecten van contractbeheer
  • Compliance en interne controle
  • Integriteit en ethiek binnen het vakgebied
  • Handhaving en sanctiebeleid

Inhoud van Les 10

Strategische positionering van de facilitaire functie
  • Rol van facility management binnen de organisatie
  • Positionering ten opzichte van andere bedrijfsonderdelen
  • Strategisch relatiemanagement met directie
  • Toegevoegde waarde onderbouwen met data
  • Facilitaire bijdrage aan employee experience
  • Zichtbaarheid van facilitaire prestaties
  • Communicatiestrategie van de facilitaire afdeling
  • Ontwikkeling van een corporate huisvestingsidentiteit
  • Positionering bij uitbesteding en insourcing
  • Reputatie en branding van facility management

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€795
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Prestatiemanagement
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher