Opleiding: HBO Lean in de zorg (Online Zelfstudie)
Vergroot je impact in de zorg met de opleiding HBO Lean in de zorg, waarin je leert werken volgens de bewezen Lean-principes, volledig toegespitst op de zorgcontext. Je leert waardestromen analyseren, verspillingen herkennen en verminderen, zodat elke handeling bijdraagt aan echte cliëntwaarde. Je stelt de behoeften van cliënten centraal en zorgt dat processen gestroomlijnd, gestandaardiseerd en visueel inzichtelijk zijn. Door probleemoplossend te denken en continu samen met je team te verbeteren, maak je echte impact op de werkvloer. Je krijgt praktische kennis van Lean tools en technieken, waarmee je resultaatgericht verbeteringen doorvoert en succes duurzaam implementeert. Je leert niet alleen knelpunten signaleren, maar ook verbeteringen effectief borgen, zodat veranderingen blijvend zijn. Tijdens de opleiding ontwikkel je vaardigheden om processen efficiënter te maken, kwaliteit te verhogen en verspilling terug te dringen, terwijl de cliënt altijd voorop blijft staan. Door te werken met echte casussen en voorbeelden uit de zorg, kun je het geleerde direct toepassen in de praktijk. Wil jij processen optimaliseren, teams inspireren en de zorg toekomstbestendig maken? Met HBO Lean in de zorg word je de professional die niet alleen problemen oplost, maar ook structureel bijdraagt aan betere zorg, meer tevreden cliënten en een efficiëntere organisatie.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de Lean principes en past deze toe binnen de zorgcontext.
- Je voert waardestroomanalyses uit om processen te optimaliseren.
- Je herkent en vermindert verspillingen in zorgprocessen.
- Je stelt cliëntwaarde centraal bij het verbeteren van zorgactiviteiten.
- Je gebruikt standaardisatie en visueel management om processen inzichtelijk te maken.
- Je past probleemoplossende methoden toe om knelpunten effectief aan te pakken.
- Je werkt samen in teams aan continu verbeterprocessen volgens Lean methodieken.
- Je implementeert en borgt Lean verbeteringen gericht op meetbare resultaten.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Lean principes en zorgcontext- Definitie en oorsprong van Lean
- Vertaling van Lean naar de zorgpraktijk
- Verschillen tussen Lean en andere verbetermethodes
- Begrippen als klantwaarde, verspilling en flow
- De vijf Lean-principes in zorgorganisaties
- Zorgpaden als uitgangspunt voor Lean
- Kritisch kijken naar bestaande processen
- Het belang van continu verbeteren
- Inbedding in kwaliteitsdenken binnen zorg
- Rol van de cliënt in Lean-denken
- Inbedding in kwaliteitsdenken binnen zorg
- Het belang van continu verbeteren
- Kritisch kijken naar bestaande processen
- Zorgpaden als uitgangspunt voor Lean
- De vijf Lean-principes in zorgorganisaties
- Begrippen als klantwaarde, verspilling en flow
- Verschillen tussen Lean en andere verbetermethodes
- Vertaling van Lean naar de zorgpraktijk
Inhoud van Les 2
Waardestroomanalyse- Uitleg van waardestroom en klantwaarde
- Identificatie van hoofd- en subprocessen
- Visueel maken van de huidige situatie (current state map)
- Inzicht in wachttijden en doorlooptijden
- Benoemen van knelpunten in processen
- Opstellen van een toekomstige situatie (future state map)
- Gebruik van processtappenanalyse
- Meten van waarde vs. verspilling
- Stappen voor procesverbetering formuleren
- Samenwerken in multidisciplinaire teams
- Stappen voor procesverbetering formuleren
- Meten van waarde vs. verspilling
- Gebruik van processtappenanalyse
- Opstellen van een toekomstige situatie (future state map)
- Benoemen van knelpunten in processen
- Inzicht in wachttijden en doorlooptijden
- Visueel maken van de huidige situatie (current state map)
- Identificatie van hoofd- en subprocessen
Inhoud van Les 3
Verspillingen herkennen en reduceren- De 8 verspillingen in de zorg herkennen
- Voorbeelden van verspilling in werkprocessen
- Verspilling in administratie, planning en communicatie
- Analyseren van handelingen zonder toegevoegde waarde
- Slimme inrichting van werkplekken en looproutes
- Verminderen van voorraad en wachttijden
- Efficiënt inzetten van hulpmiddelen en technologie
- Betrekken van medewerkers bij verbetervoorstellen
- Meten van effect voor en na verbeteringen
- Leren van fouten zonder schuldvraag
- Meten van effect voor en na verbeteringen
- Betrekken van medewerkers bij verbetervoorstellen
- Efficiënt inzetten van hulpmiddelen en technologie
- Verminderen van voorraad en wachttijden
- Slimme inrichting van werkplekken en looproutes
- Analyseren van handelingen zonder toegevoegde waarde
- Verspilling in administratie, planning en communicatie
- Voorbeelden van verspilling in werkprocessen
Inhoud van Les 4
Cliëntwaarde centraal stellen- Inzicht in wat cliënten belangrijk vinden
- Vertaling van cliëntwensen naar processen
- Gebruik van cliëntervaringen en feedback
- Waarde toevoegen aan zorgtrajecten
- Samen beslissen met cliënten (shared decision making)
- Verminderen van overbodige handelingen
- Verbetering van service en communicatie
- Afstemmen van zorgmomenten op behoefte
- Continu meten van cliënttevredenheid
- Creëren van betrokkenheid bij cliënten
- Continu meten van cliënttevredenheid
- Afstemmen van zorgmomenten op behoefte
- Verbetering van service en communicatie
- Verminderen van overbodige handelingen
- Samen beslissen met cliënten (shared decision making)
- Waarde toevoegen aan zorgtrajecten
- Gebruik van cliëntervaringen en feedback
- Vertaling van cliëntwensen naar processen
Inhoud van Les 5
Standaardiseren en visueel werken- Het belang van standaardisatie in de zorg
- Voorbeelden van werkinstructies en protocollen
- Visueel management: borden, kleurcodes, symbolen
- Opzetten van dag- en weekstarts
- Gebruik van checklists en auditlijsten
- Overzicht creëren in taken en verantwoordelijkheden
- Verlagen van fouten door duidelijke communicatie
- Afstemming binnen en tussen zorgteams
- Verbeteren van overdrachtsmomenten
- Evalueren van werkafspraken en standaarden
- Verbeteren van overdrachtsmomenten
- Afstemming binnen en tussen zorgteams
- Verlagen van fouten door duidelijke communicatie
- Overzicht creëren in taken en verantwoordelijkheden
- Gebruik van checklists en auditlijsten
- Opzetten van dag- en weekstarts
- Visueel management: borden, kleurcodes, symbolen
- Voorbeelden van werkinstructies en protocollen
Inhoud van Les 6
Probleemoplossend denken- Benoemen van een probleem vs. een oorzaak
- De 5x waarom-methode toepassen
- Gebruik van visgraatdiagrammen
- Gegevens verzamelen en analyseren
- Objectieve observaties en feiten benoemen
- Betrekken van collega’s in root cause analyse
- Ontwikkelen van oplossingsrichtingen
- Afwegen van voor- en nadelen
- Implementeren van verbeteracties
- Leren van successen en fouten
- Implementeren van verbeteracties
- Afwegen van voor- en nadelen
- Ontwikkelen van oplossingsrichtingen
- Betrekken van collega’s in root cause analyse
- Objectieve observaties en feiten benoemen
- Gegevens verzamelen en analyseren
- Gebruik van visgraatdiagrammen
- De 5x waarom-methode toepassen
Inhoud van Les 7
Continu verbeteren met teams- Cultuur van verbeterdenken bevorderen
- Dagstarts en werkoverleggen structureren
- Betrekken van collega’s bij verbetervoorstellen
- Gebruik van verbeterborden
- Registreren van kleine en grote verbeteringen
- Kiezen van prioriteiten voor acties
- Evalueren van implementatie
- Teamrollen in het verbeterproces
- Successen vieren en delen
- Borging van verbeteringen in beleid
- Successen vieren en delen
- Teamrollen in het verbeterproces
- Evalueren van implementatie
- Kiezen van prioriteiten voor acties
- Registreren van kleine en grote verbeteringen
- Gebruik van verbeterborden
- Betrekken van collega’s bij verbetervoorstellen
- Dagstarts en werkoverleggen structureren
Inhoud van Les 8
Lean tools en technieken- 5S-methode voor werkplekorganisatie
- Kaizen als methode voor continue verbetering
- Gemba Walk: leren van het werk in de praktijk
- Poka Yoke: foutpreventie
- Heijunka: spreiding van werkbelasting
- Andon: signalering van afwijkingen
- Takt time: afstemmen van werksnelheid
- Kanban: visuele voorraadbeheersing
- Spaghetti diagram: bewegingsanalyse
- A3-methode voor verbeterplannen
- Spaghetti diagram: bewegingsanalyse
- Kanban: visuele voorraadbeheersing
- Takt time: afstemmen van werksnelheid
- Andon: signalering van afwijkingen
- Heijunka: spreiding van werkbelasting
- Poka Yoke: foutpreventie
- Gemba Walk: leren van het werk in de praktijk
- Kaizen als methode voor continue verbetering
Inhoud van Les 9
Resultaatgericht verbeteren- Opstellen van doelen en meetbare resultaten
- Koppeling met prestatie-indicatoren (KPI’s)
- Meten van doorlooptijd, bezetting en wachttijden
- Inzicht in capaciteit en werkdruk
- Gebruik van data in dashboards
- Analyseren van verbeterrendement
- Monitoren van effecten op cliënt en medewerker
- Toepassen van Plan-Do-Check-Act (PDCA)
- Vertalen van resultaten naar vervolgacties
- Communicatie van successen en resultaten
- Vertalen van resultaten naar vervolgacties
- Toepassen van Plan-Do-Check-Act (PDCA)
- Monitoren van effecten op cliënt en medewerker
- Analyseren van verbeterrendement
- Gebruik van data in dashboards
- Inzicht in capaciteit en werkdruk
- Meten van doorlooptijd, bezetting en wachttijden
- Koppeling met prestatie-indicatoren (KPI’s)
Inhoud van Les 10
Implementeren en borgen van Lean- Analyse van de beginsituatie
- Opstellen van een implementatieplan
- Betrekken van management en teamleiders
- Communicatie en draagvlak creëren
- Inrichten van verbeterstructuren
- Verankering in bestaande processen en overlegvormen
- Toewijzen van eigenaarschap
- Periodieke evaluaties en bijsturing
- Documenteren van standaarden en resultaten
- Opbouwen van een lerende organisatie
- Documenteren van standaarden en resultaten
- Periodieke evaluaties en bijsturing
- Toewijzen van eigenaarschap
- Verankering in bestaande processen en overlegvormen
- Inrichten van verbeterstructuren
- Communicatie en draagvlak creëren
- Betrekken van management en teamleiders
- Opstellen van een implementatieplan
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!