Opleiding: Post-HBO Strategic Quality Management (Online Zelfstudie)

Ben jij klaar om je carrière naar een hoger niveau te tillen en wil je een stevige basis leggen voor strategisch kwaliteitsmanagement binnen jouw organisatie? Kies dan voor de Post-HBO opleiding Strategic Quality Management. In deze praktijkgerichte opleiding leer je hoe je kwaliteitsdenken structureel toepast en vertaalt naar een effectieve organisatie-inrichting. Je ontwikkelt vaardigheden om beleid te formuleren dat aansluit op strategische doelstellingen, en leert werken met sturingsinstrumenten die echt impact maken. Je verdiept je in procesmanagement, risicomanagement en auditing, zodat je kwaliteit meetbaar kunt maken en continu verbeteren. Daarnaast krijg je inzicht in klantgerichtheid en stakeholdermanagement, waarmee je vertrouwen opbouwt en betrokkenheid vergroot. Ook veranderkunde komt uitgebreid aan bod, zodat je in staat bent om mensen mee te nemen in duurzame veranderingen. Tot slot maak je kennis met governance en verantwoording, waarmee je leert sturen op transparantie en integriteit. Deze opleiding biedt jou de kennis én de tools om vanuit regie en visie te werken aan structurele kwaliteitsverbetering, passend bij de strategische koers van jouw organisatie. Of je nu werkt in zorg, onderwijs, overheid of het bedrijfsleven: met deze opleiding ben jij dé drijvende kracht achter toekomstbestendige kwaliteit. Zet vandaag de stap naar strategisch leiderschap in kwaliteit.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere Post-HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je kunt kwaliteitsdenken toepassen om de organisatie continu te verbeteren.
  • Je begrijpt hoe je organisatie-inrichting optimaliseert voor betere prestaties.
  • Je bent in staat beleidsontwikkeling te vertalen naar effectieve strategieën.
  • Je weet strategische sturingsinstrumenten toe te passen voor resultaatgericht management.
  • Je beheerst procesmanagement om werkprocessen efficiënt en doelgericht te sturen.
  • Je kunt risicomanagement implementeren om bedreigingen te identificeren en beheersen.
  • Je voert auditing en toetsing uit om kwaliteit en compliance te waarborgen.
  • Je ontwikkelt klantgerichtheid en stakeholdermanagement voor duurzame relaties en betrokkenheid.

Programma

Tijdens de Post-HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Kwaliteitsdenken
  • Historische ontwikkeling van kwaliteitsmanagement
  • Principes van Total Quality Management (TQM)
  • Vergelijking tussen klassieke en moderne kwaliteitsmodellen
  • Inzicht in kwaliteitsculturen binnen organisaties
  • Kritisch reflecteren op het nut van kwaliteitsdenken
  • Doorvertaling van visie en missie naar kwaliteitsbeleid
  • Aansluiten bij klantwaarde en verwachtingen
  • Systeemdenken en de rol in kwaliteitsmanagement
  • Verschillen tussen compliance en performance
  • Positionering van kwaliteit binnen de organisatiecontext

Inhoud van Les 2

Organisatie-inrichting
  • Structuren en processen in relatie tot kwaliteit
  • Sturing op tactisch en strategisch niveau
  • Rollen en verantwoordelijkheden in kwaliteitsmanagement
  • Inbedding van kwaliteit in de organisatiestructuur
  • Leiderschap en kwaliteitscultuur
  • De lijn versus staf: samenwerking in kwaliteitszorg
  • Processen rondom besluitvorming en governance
  • Ontwikkeling van interne controlesystemen
  • Escalatiestructuren en kwaliteitsborging
  • Kwaliteit als onderdeel van strategisch organisatiedenken

Inhoud van Les 3

Beleidsontwikkeling
  • Visievorming op kwaliteit binnen een organisatie
  • Formuleren van strategische kwaliteitsdoelen
  • Kwaliteitsbeleid als onderdeel van organisatiebeleid
  • Afstemming met andere beleidsgebieden (HR, IT, Finance)
  • Methodisch beleidsontwikkelen (PDCA, BSC, etc.)
  • Interne en externe belangenanalyse
  • Beleidsdoorvertaling naar KPI’s en acties
  • Betrekken van stakeholders bij beleidsontwikkeling
  • Risicoanalyse in beleidsvorming
  • Implementatie- en communicatieplan ontwikkelen

Inhoud van Les 4

Strategische sturingsinstrumenten
  • Inzet van Balanced Scorecard voor kwaliteitssturing
  • Strategische KPI’s formuleren en monitoren
  • Benchmarking als stuurinstrument
  • Kwaliteitsdashboards ontwerpen en interpreteren
  • Prestatie-indicatoren en kritieke succesfactoren
  • Data-gestuurde kwaliteitsverbetering
  • Integratie van risicomanagement in kwaliteitssturing
  • Strategische audits uitvoeren en opvolgen
  • Cost of Quality als managementtool
  • Jaarplancyclus en kwaliteitsrapportages koppelen

Inhoud van Les 5

Procesmanagement
  • In kaart brengen van primaire, secundaire en ondersteunende processen
  • Modelleren van processen (BPMN, SIPOC, etc.)
  • Kwaliteit borgen binnen procesinrichting
  • Procesprestatie meten en verbeteren
  • Lean en Six Sigma als verbetermethodieken
  • Proces-eigenaren en hun verantwoordelijkheden
  • Bottlenecks signaleren en analyseren
  • Invoeren van standaardisatie en best practices
  • Processen toetsen aan normen en richtlijnen
  • Continue procesverbetering organiseren

Inhoud van Les 6

Risicomanagement
  • Integreren van risicomanagement in kwaliteitsbeleid
  • Identificeren van kwaliteitsgerelateerde risico’s
  • Inschatten van kans en impact van risico’s
  • Opstellen van beheersmaatregelen
  • Relatie tussen risico’s en interne beheersing
  • Rol van compliance in risicomanagement
  • Escalatie- en interventieprocedures ontwikkelen
  • Audits inzetten voor risicobeheersing
  • Risicobewustzijn bevorderen binnen teams
  • Evaluatie en actualisatie van risicoprofielen

Inhoud van Les 7

Auditing en toetsing
  • Principes van interne en externe audits
  • Voorbereiden van audittrajecten
  • Objectief en gestructureerd informatie verzamelen
  • Interviewtechnieken en observatievaardigheden
  • Rapporteren van auditbevindingen
  • Opstellen van verbeteradviezen
  • Doorvoeren en monitoren van verbetermaatregelen
  • Auditorcompetenties en onafhankelijkheid
  • Gebruik van normenkaders (ISO, INK, HKZ)
  • Toetsen van effectiviteit van kwaliteitsmaatregelen

Inhoud van Les 8

Klantgerichtheid en stakeholdermanagement
  • Identificeren van interne en externe stakeholders
  • Verwachtingsmanagement en klanttevredenheid
  • Voice of the Customer integreren in beleid
  • Opstellen en interpreteren van klanttevredenheidsonderzoeken
  • Omgaan met klachten en signalen uit de praktijk
  • Strategisch relatiemanagement
  • Prioriteren van klantbelangen in besluitvorming
  • Transparantie en verantwoording richting stakeholders
  • Co-creatie en participatie bij kwaliteitsontwikkeling
  • Conflicthantering bij belangentegenstellingen

Inhoud van Les 9

Veranderkunde
  • Basisprincipes van organisatieverandering
  • Verandering van kwaliteitscultuur begeleiden
  • Weerstand herkennen en effectief beïnvloeden
  • Communicatie bij kwaliteitsveranderingen
  • Gebruik van veranderstrategieën (Kotter, Lewin, etc.)
  • Stakeholderanalyse en draagvlakcreatie
  • Inzet van veranderambassadeurs
  • Monitoring van veranderprocessen
  • Evaluatie van verandersucces
  • Borging van verandering in de organisatie

Inhoud van Les 10

Governance en verantwoording
  • Bestuurlijke verantwoordelijkheden voor kwaliteit
  • Relatie tussen toezicht, bestuur en uitvoering
  • Verantwoordingsplicht richting toezichthouders
  • Integriteit en transparantie in kwaliteitsprocessen
  • Opstellen van kwaliteitsjaarverslagen
  • Governance-structuren en hun invloed op kwaliteit
  • Compliance met wet- en regelgeving
  • Externe toetsing en publieke verantwoording
  • Inrichting van een kwaliteitsraad of commissie
  • Strategische keuzes onderbouwen met data en beleid

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€795
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher