Opleiding: Post-HBO Strategic Management Care and Welfare (Online Zelfstudie)

Wil je jouw impact in de zorg- en welzijnssector vergroten en strategisch meebouwen aan toekomstbestendige organisaties? Met de post-hbo opleiding Strategic Management Care and Welfare ontwikkel je diepgaande kennis van strategisch beleid en visieontwikkeling, zodat je heldere koerslijnen uitzet die aansluiten bij maatschappelijke behoeften. Je leert kwaliteits- en resultaatgericht werken, waarbij je de organisatie-inrichting en veranderstrategieën effectief vormgeeft om duurzame verbeteringen te realiseren. Financieel management in zorg en welzijn helpt je om budgetten en middelen optimaal te benutten binnen complexe omgevingen. Daarnaast krijg je inzicht in het juridisch en ethisch kader, zodat je beslissingen verantwoord en met integriteit neemt. Leiderschap en besluitvorming staan centraal, zodat je met overtuiging en daadkracht richting geeft. Samenwerking en netwerksturing versterken je vermogen om stakeholders te verbinden en gezamenlijke doelen te bereiken. Je ontwikkelt een cliëntgerichte en integrale aanpak, waarbij digitalisering en informatievoorziening een belangrijke rol spelen om processen te verbeteren en transparantie te waarborgen. Met monitoring en verantwoording houd je grip op resultaten en kwaliteit. Deze opleiding bereidt je voor op een strategische rol waarin je met kennis, vaardigheden en passie bijdraagt aan de toekomst van zorg en welzijn.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere Post-HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

Programma

Tijdens de Post-HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Strategisch beleid en visieontwikkeling
  • Analyse van maatschappelijke en beleidsontwikkelingen
  • Ontwikkelen van missie, visie en kernwaarden
  • Vertalen van visie naar strategische doelstellingen
  • Beleidsvorming op organisatieniveau
  • Verbinding tussen organisatiebeleid en praktijk
  • Strategieformulering in zorg en welzijn
  • Prioriteren van strategische keuzes
  • Langetermijnplanning en toekomstscenario’s
  • Beoordeling van beleidsalternatieven
  • Communicatie van strategisch beleid intern en extern

Inhoud van Les 2

Kwaliteits- en resultaatgericht werken
  • Ontwikkeling van kwaliteitskaders en normen
  • Implementatie van kwaliteitssystemen
  • Gebruik van kwaliteitsindicatoren
  • Monitoring van zorg- en dienstverleningsprocessen
  • Prestatiemanagement op team- en organisatieniveau
  • Opzetten van verbetercycli (PDCA)
  • Beoordeling van cliënttevredenheid
  • Leren van incidenten en klachten
  • Jaarverslaglegging en externe verantwoording
  • Borging van kwaliteit in het strategisch beleid

Inhoud van Les 3

Organisatie-inrichting en veranderstrategie
  • Analyse van organisatiestructuren in zorg en welzijn
  • Inrichting van besluitvormings- en overlegstructuren
  • Positionering van afdelingen en teams
  • Implementatie van veranderstrategieën
  • Cultuurverandering en gedragsverandering
  • Rol van leiderschap in transities
  • Betrekken van medewerkers bij organisatieverandering
  • Procesoptimalisatie in cliëntgerichte zorg
  • Evaluatie van verandertrajecten
  • Strategische keuzes bij herstructurering

Inhoud van Les 4

Financieel management in zorg en welzijn
  • Begrip van financieringsstromen (Zvw, Wlz, Wmo, Jeugdwet)
  • Opstellen van strategische begrotingen
  • Kostenbeheersing en doelmatigheid
  • Analyseren van jaarrekeningen en budgetten
  • Businesscases voor zorginnovaties
  • Inzicht in bekostigingsmodellen en tarieven
  • Risicoanalyse en scenariofinanciering
  • Transparantie in geldstromen en uitgaven
  • Benchmarking van financiële prestaties
  • Sturing op financieel rendement en maatschappelijke impact

Inhoud van Les 5

Juridisch en ethisch kader
  • Wet- en regelgeving in zorg en welzijn (o.a. WGBO, Wkkgz, AVG)
  • Rechten en plichten van cliënten
  • Privacy en gegevensverwerking
  • Aansprakelijkheid en tuchtrecht
  • Governance en compliance in zorgorganisaties
  • Ethische besluitvorming bij complexe casuïstiek
  • Dilemma’s in zorgverdeling en toegang
  • Positionering van ethische commissies
  • Juridische aspecten van samenwerking en inkoop
  • Verantwoording richting toezichthouders (IGJ, NZa)

Inhoud van Les 6

Leiderschap en besluitvorming
  • Leiderschapsstijlen in de zorg- en welzijnscontext
  • Besluitvormingsmodellen en -structuren
  • Situatief en gedeeld leiderschap
  • Stimuleren van eigenaarschap bij medewerkers
  • Effectieve aansturing van teams
  • Rol van zelforganisatie in leiderschap
  • Coachend leiderschap en reflectie
  • Oplossen van conflicten in teams
  • Verantwoordelijkheden en mandaat
  • Beïnvloeden van besluitvorming in complexe organisaties

Inhoud van Les 7

Samenwerking en netwerksturing
  • Analyse van zorg- en welzijnsketens
  • Ontwikkeling van regionale samenwerkingsverbanden
  • Positionering in netwerken en allianties
  • Afspraken over verantwoordelijkheden en governance
  • Interprofessionele samenwerking bevorderen
  • Vertrouwen opbouwen in partnerschappen
  • Gegevensdeling en communicatie in ketens
  • Evaluatie van ketenprestaties
  • Samenwerking met gemeenten en zorgverzekeraars
  • Innovatie binnen netwerkverbanden stimuleren

Inhoud van Les 8

Cliëntgericht en integraal werken
  • Analyse van cliëntbehoeften en leefwereld
  • Opzetten van integrale zorg- en ondersteuningsplannen
  • Persoonsgerichte benadering in beleid vertalen
  • Samenwerking met cliëntsystemen en mantelzorgers
  • Organisatie van regie rondom de cliënt
  • Gedeelde besluitvorming stimuleren
  • Feedbacksystemen inzetten voor verbetering
  • Gebruik van ervaringsdeskundigheid
  • Signaleren van knelpunten in toegang en doorstroom
  • Strategieën voor inclusieve dienstverlening

Inhoud van Les 9

Informatievoorziening en digitalisering
  • Strategische inzet van ICT in zorg en welzijn
  • Informatiebeleid ontwikkelen
  • Systemen voor cliëntregistratie en dossiervoering
  • Digitale communicatie en beeldzorg
  • Data-analyse voor beleidsinformatie
  • Rapportagesystemen en dashboards gebruiken
  • Privacy en beveiliging van gegevens
  • E-health en digitale ondersteuning integreren
  • Ondersteuning van besluitvorming met data
  • Digitaliseringsstrategie evalueren en bijsturen

Inhoud van Les 10

Monitoring en verantwoording
  • Ontwikkelen van een monitoringstrategie
  • Vaststellen van relevante prestatie-indicatoren
  • Opstellen van managementrapportages
  • Gebruik van stuurinformatie op tactisch en strategisch niveau
  • Verantwoording afleggen aan financiers en toezichthouders
  • Interne audits en visitaties organiseren
  • Leren van evaluaties en audits
  • Verbinden van monitoring aan beleidsdoelen
  • Inrichten van feedbackloops
  • Doorvertaling van uitkomsten naar beleidsbijsturing

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€795
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Strategisch management
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher