Opleiding: MBO Marketing en Sales (1 jaar) (Blended Learning)
Tijdens de opleiding marketing en sales van één jaar vergroot je jouw kennis en begrip van de vakgebieden marketing en sales aanzienlijk. Je leert de effectieve toepassing van de marketingmix, voert grondige concurrentieanalyses uit, ontwikkelt commerciële berekeningen en leert hoe je een doeltreffend projectplan opstelt. Na het afronden van deze opleiding beschik je over een breed scala aan vaardigheden, inclusief expertise in marketing, sales, klantinteractie, verkoopstrategieën en marktanalyse. Hierdoor ben je een waardevolle toevoeging aan het team binnen de marketing- en salesafdeling. Wacht niet langer en meld je vandaag nog aan om jouw veelbelovende carrière in marketing en sales te starten!
Wil jij klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen? Wij bieden met onze blended learning opleidingen deze mogelijkheid. Efficiënter Werken Programma (EWP) is gespecialiseerd in het ontwikkelen van specifieke blended learning opleidingen. Met deze veelgekozen studievorm ga je de klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen. We werken met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Alle blended learning opleidingen worden op 14 verschillende locaties verdeeld over Nederland verzorgd.
Voor wie?
We hebben deze opleiding specifiek ontwikkeld voor marketing- en salesmedewerker of voor mensen die vanuit een andere rol te maken hebben met marketing en sales en zich hier verder in willen verdiepen.
Vooropleiding
Efficiënter Werken Programma (EWP) stelt voor deze opleiding geen specifieke eisen met betrekking tot jouw vooropleiding. Iedereen mag deelnemen aan deze opleiding. Als je nog wel twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
Als je kiest voor Blended Learning dan kies je voor de combinatie tussen klassikale lessen en zelfstudielessen. Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Iedere module bestaat uit 8 studielessen, daarvan zijn er 4 klassikale studielessen en 4 zelfstudielessen. Om je goed voor te bereiden voor iedere studieles ben je ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee klassikale studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één klassikale studieles behandeld.
Leerdoelen
- heb je inzicht in de marketingmix
- ben je in staat om marktonderzoek uit te voeren
- ben je in staat om een concurrentieanalyse te maken
- heb je inzicht in marktontwikkelingen
- weet je hoe je een salesplanning kunt opstellen
- ben je in staat het koopgedrag te beïnvloeden
- kun je het VOCATIO-model toepassen
- heb je inzicht in het AIDA-model
- heb je inzicht in de inhoud van een project
- ben je in staat om een projectplanning op te stellen
- ben je in staat om SMART doelen te formuleren
- kun je sturen op beheeraspecten
- heb je inzicht in retailmarketing
- ben je in staat de marketingmix toe te passen
- kun je een online marketingplan opstellen
- ben je in staat relatiemarketing toe te passen
Programma
Deze mbo-opleiding omvat een breed scala aan onderwerpen gerelateerd aan dit vakgebied. De volledige opleiding biedt veel kennis en vaardigheden, waardoor je je rol binnen het vakgebied maximaal kunt vervullen. Tijdens deze mbo-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - MBO Basiskennis van Marketing- De basis van marketing
- Marketingmix
- Consumentengedrag
- Product- en prijsbeleid
- Promotie
- Marktonderzoek
- Concurrentieanalyse
- Marktontwikkelingen
Inhoud van Module 2
Module - MBO Salesmanagement- Het communicatiesproces
- Klantcontacten
- Vraagtechnieken
- Koopgedrag consumenten
- Koopgedrag organisatie
- Beïnvloeden van koopgedrag
- Salesorganisatie
Inhoud van Module 3
Module - MBO Werken in projecten- De basis van projecten
- Projectplan opstellen
- Projectorganisatie
- Projectplanning
- Kosten en baten
- Beheer aspecten van projecten
- Afronding van projecten
Inhoud van Module 4
Module - MBO Marketingmanagement- Het marketingproces
- Marktonderzoek
- Marketingmix
- Businessmarketing
- Online marketing
- Retailmarketing
- Relatiemarketing
- Dienstenmarketing
Certificaat
Het volgen van de opleiding MBO Marketing en Sales (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- MBO Marketing en Sales (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.