Opleiding: MBO Servicedeskmedewerker (1 jaar) (Blended Learning)
Als servicedeskmedewerker vervul je een essentiële rol binnen je organisatie. Je bent verantwoordelijk voor het afhandelen van informatieverzoeken, het oplossen van problemen en het behandelen van verzoeken op een ad-hocbasis. De opleiding voor servicedeskmedewerkers is ontwikkeld om je vaardigheden verder te verbeteren in dit vakgebied, met een speciale focus op managementaspecten. De centrale vraag is: "Hoe geef je effectief leiding aan een servicedesk?" Naast de praktische aspecten van servicedeskmanagement, behandelt de opleiding ook theoretische onderwerpen zoals communicatieve vaardigheden, informatiemanagement en projectmatig werken. Door deze opleiding te volgen, leer je klantgericht te werken, prestaties te meten en krijg je inzicht in informatietechnologie. Schrijf je vandaag nog in en zet een belangrijke stap in je loopbaan als servicedeskmedewerker!
Wil jij klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen? Wij bieden met onze blended learning opleidingen deze mogelijkheid. Efficiënter Werken Programma (EWP) is gespecialiseerd in het ontwikkelen van specifieke blended learning opleidingen. Met deze veelgekozen studievorm ga je de klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen. We werken met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Alle blended learning opleidingen worden op 14 verschillende locaties verdeeld over Nederland verzorgd.
Voor wie?
We hebben deze opleiding specifiek ontwikkeld voor servicedeskmedewerkers of voor mensen die servicedeskmedewerker willen worden.
Vooropleiding
Efficiënter Werken Programma (EWP) stelt voor deze opleiding geen specifieke eisen met betrekking tot jouw vooropleiding. Iedereen mag deelnemen aan deze opleiding. Als je nog wel twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
Als je kiest voor Blended Learning dan kies je voor de combinatie tussen klassikale lessen en zelfstudielessen. Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Iedere module bestaat uit 8 studielessen, daarvan zijn er 4 klassikale studielessen en 4 zelfstudielessen. Om je goed voor te bereiden voor iedere studieles ben je ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee klassikale studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één klassikale studieles behandeld.
Leerdoelen
- heb je inzicht in functionele systemen
- weet je hoe je informatietechnologie toe kunt passen
- ben je in staat om met intranet en internet te werken
- kun je een informatiesysteem beheren
- heb je inzicht in servicedeskmanagement
- ben je in staat om informatieaanvragen af te handelen
- kun je een servicedesk opzetten
- kun je prestaties meten van de servicedesk
- heb je inzicht in de inhoud van een project
- ben je in staat om een projectplanning op te stellen
- ben je in staat om SMART doelen te formuleren
- kun je sturen op beheeraspecten
- heb je inzicht in de communicatiemix
- weet je hoe je promotiemateriaal kunt ontwikkelen
- kun je sturen op communicatiebeleid
- ben je in staat om verschillende communicatiemiddelen in te zetten
Programma
Deze mbo-opleiding omvat een breed scala aan onderwerpen gerelateerd aan dit vakgebied. De volledige opleiding biedt veel kennis en vaardigheden, waardoor je je rol binnen het vakgebied maximaal kunt vervullen. Tijdens deze mbo-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - MBO Werken met informatiemanagement- De basis van informatiemanagement
- Functionele systemen
- Informatietechnologie
- Beheren van informatiesystemen
- Intranet en internet
- Ontwikkelen van een bedrijfssysteem
- Veiligheidsaspecten
- Sturen op Service Level
Inhoud van Module 2
Module - MBO Servicedeskmanagement- De basis van servicedeskmanagement
- Workshop: opzetten van een servicedesk
- Leidinggeven binnen een servicedesk
- Informatieaanvragen afhandelen
- Meten van prestaties
- Communicatie
- Klantgericht werken
Inhoud van Module 3
Module - MBO Werken in projecten- De basis van projecten
- Projectplan opstellen
- Projectorganisatie
- Projectplanning
- Kosten en baten
- Beheer aspecten van projecten
- Afronding van projecten
Inhoud van Module 4
Module - MBO Communicatie en Organisatie- De basis van communicatie en organisatie
- Communicatie binnen de organisatie
- De communicatiemix
- Communicatiemiddelen
- Huisstijl en teksten
- Interne communicatie
- Ontwikkelen promotiemateriaal
- Bedrijfspresentatie
Certificaat
Het volgen van de opleiding MBO Servicedeskmedewerker (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- MBO Servicedeskmedewerker (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.