Opleiding: HBO Marketing en Sales (1 jaar) (Blended Learning)
Deze complete opleiding biedt een grondige verkenning van zowel marketingmanagement als sales- en accountmanagement. Ben je werkzaam in marketing of sales en wil je je kennis op deze terreinen vergroten? Dan is deze veelzijdige opleiding van één jaar ideaal voor jou. Tijdens de opleiding worden verschillende onderwerpen behandeld, zoals marktonderzoek, het beïnvloeden van koopgedrag, marktsegmentatie en verkoopprocessen. De opleiding is opgedeeld in modules over marketingmanagement en marktonderzoek, sales- en accountmanagement, en marketingcommunicatie. Dankzij deze gevarieerde aanpak krijg je een uitgebreid inzicht in beide vakgebieden en verwerf je waardevolle kennis. Bovendien ligt de focus sterk op praktijkgerichte opdrachten, waardoor je de geleerde theorie direct kunt toepassen binnen jouw eigen organisatie. Schrijf je vandaag nog in en geef jouw loopbaan een flinke impuls!
Wil jij klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen? Wij bieden met onze blended learning opleidingen deze mogelijkheid. Efficiënter Werken Programma (EWP) is gespecialiseerd in het ontwikkelen van specifieke blended learning opleidingen. Met deze veelgekozen studievorm ga je de klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen. We werken met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Alle blended learning opleidingen worden op 14 verschillende locaties verdeeld over Nederland verzorgd.
Voor wie?
We hebben deze opleiding specifiek ontwikkeld voor marketing- en salesmanagers en -medewerkers. Heb jij vanuit een andere rol te maken met marketing en sales en wil jij je hier verder in ontwikkelen? Dan is deze opleiding ook de juiste keus voor jou.
Vooropleiding
Efficiënter Werken Programma (EWP) stelt voor deze opleiding geen specifieke eisen met betrekking tot jouw vooropleiding. Iedereen mag deelnemen aan deze opleiding. Als je nog wel twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
Als je kiest voor Blended Learning dan kies je voor de combinatie tussen klassikale lessen en zelfstudielessen. Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Iedere module bestaat uit 8 studielessen, daarvan zijn er 4 klassikale studielessen en 4 zelfstudielessen. Om je goed voor te bereiden voor iedere studieles ben je ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee klassikale studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één klassikale studieles behandeld.
Leerdoelen
- heb je inzicht in marketingmanagement
- ben je in staat om marketingbeleid op te stellen
- weet je hoe je koopgedrag kunt beïnvloeden
- ben je in staat om marketinginstrumenten toe te passen
- heb je inzicht in sales- en accountmanagement
- ben je in staat om de relatiemanagement toe te passen
- weet je hoe je verkooptechnieken kunt toepassen
- weet je hoe je een verkoopproces toepast
- heb je inzicht in marktanalyses
- kun je een marktonderzoek opzetten
- weet je hoe je onderzoeksresultaten verwerkt
- kun je onderzoeksresultaten interpreteren
- heb je inzicht in marketingcommunicatie
- weet je hoe je doeltreffend communiceert met reclame- en mediabureaus
- heb je inzicht in gesprekstechnieken
- kun je een marketingcommunicatiestrategie opzetten
Programma
Deze hbo-opleiding omvat een breed scala aan onderwerpen gerelateerd aan dit vakgebied. De volledige opleiding biedt veel kennis en vaardigheden, waardoor je je rol binnen het vakgebied maximaal kunt vervullen. Tijdens deze hbo-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - HBO Marketingmanagement- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beïnvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Inhoud van Module 2
Module - HBO Sales- en Accountmanagement- De basis van sales- en accountmanagement
- Accountmanagement in de praktijk
- Verkooporganisatie
- Verkoopprocessen
- Afnemersgroepen segmenteren
- Relatiemanagement
- Salesmanagement
- Effectieve verkoop- en gesprekstechnieken
Inhoud van Module 3
Module - HBO Marktonderzoek- De basis van marktonderzoek
- Vormen van marktanalyses
- Doelgericht marktanalyse uitvoeren
- Analyseren van de onderzoeksresultaten
- Onderzoekresultaten interpreteren
- Opstellen van rapportage
- Maken van een plan van aanpak
- Succesvol presenteren
Inhoud van Module 4
Module - HBO Marketingcommunicatie- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Certificaat
Het volgen van de opleiding HBO Marketing en Sales (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- HBO Marketing en Sales (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.