Opleiding: HBO Marketing en Productmanagement (1 jaar) (Blended Learning)
Als marketing- en productmanager draag je een grote verantwoordelijkheid voor diverse aspecten binnen jouw organisatie, waaronder communicatie, kwaliteitsbeheer, productontwikkeling, marketing en logistiek. Om jouw vaardigheden op deze gebieden verder te ontwikkelen en jouw afdeling effectief te leiden, is deze 1-jarige opleiding uitermate geschikt. Je verwerft uitgebreide kennis over essentiële begrippen zoals marktanalyse, segmentatie, marketingstrategieën, prijsbepaling en productontwikkelingsprocessen. Daarnaast verdiep je je in cruciale aspecten van marketing- en productmanagement, zoals marktonderzoek, strategische marketingplanning, productontwikkeling en efficiënt procesbeheer. Naast theoretische kennis leggen we de nadruk op praktische vaardigheden door middel van opdrachten die zijn afgestemd op jouw organisatie en specifieke context. Zo kun je de geleerde concepten direct in de praktijk brengen. Mis deze kans niet om jouw expertise naar een hoger niveau te tillen en schrijf je vandaag nog in!
Wil jij klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen? Wij bieden met onze blended learning opleidingen deze mogelijkheid. Efficiënter Werken Programma (EWP) is gespecialiseerd in het ontwikkelen van specifieke blended learning opleidingen. Met deze veelgekozen studievorm ga je de klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen. We werken met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Alle blended learning opleidingen worden op 14 verschillende locaties verdeeld over Nederland verzorgd.
Voor wie?
We hebben deze opleiding specifiek ontwikkeld voor marketeers en productmanagers die de kennis en vaardigheden omtrent marketing en productmanagement willen ontwikkelen. Heb jij vanuit een ander beroep ook te maken met marketing en productmanagement en wil je je hierin verdiepen? Dan is deze opleiding ook geschikt voor jou.
Vooropleiding
Efficiënter Werken Programma (EWP) stelt voor deze opleiding geen specifieke eisen met betrekking tot jouw vooropleiding. Iedereen mag deelnemen aan deze opleiding. Als je nog wel twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
Als je kiest voor Blended Learning dan kies je voor de combinatie tussen klassikale lessen en zelfstudielessen. Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Iedere module bestaat uit 8 studielessen, daarvan zijn er 4 klassikale studielessen en 4 zelfstudielessen. Om je goed voor te bereiden voor iedere studieles ben je ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee klassikale studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één klassikale studieles behandeld.
Leerdoelen
- heb je inzicht in marketingmanagement
- ben je in staat om marketingbeleid op te stellen
- weet je hoe je koopgedrag kunt beïnvloeden
- ben je in staat om marketinginstrumenten toe te passen
- heb je inzicht in productmanagement
- weet je hoe je productportfolioanalyses opstelt
- heb je inzicht in het productontwikkelingsproces
- weet je hoe je een productstrategie kunt opstellen
- heb je inzicht in facilitaire processen
- kun je een facilitair proces opstellen
- heb je inzicht in procesverbeteringen
- ben je in staat om processen te implementeren
- heb je inzicht in marktanalyses
- kun je een marktonderzoek opzetten
- weet je hoe je onderzoeksresultaten verwerkt
- kun je onderzoeksresultaten interpreteren
Programma
Deze hbo-opleiding omvat een breed scala aan onderwerpen gerelateerd aan dit vakgebied. De volledige opleiding biedt veel kennis en vaardigheden, waardoor je je rol binnen het vakgebied maximaal kunt vervullen. Tijdens deze hbo-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - HBO Marketingmanagement- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beïnvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Inhoud van Module 2
Module - HBO Productmanagement- De basis van productmanagement
- Productontwikkelingsproces
- Productstrategie en positionering in de markt
- Werken met haalbaarheidanalyses
- Kostprijsberekening
- Logistiek en kwaliteitszorg
- Uitvoeren productportfolioanalyse
- Projectmatig werken
Inhoud van Module 3
Module - HBO Procesmanagement- Processen en procesmanagement
- Processen herkennen
- Processen analyseren
- Processen ontwerpen
- Processen implementeren
- Afstemmen van processen
- Procesmanagement in een productieomgeving
- Procesmanagement in een dienstverlenende omgeving
Inhoud van Module 4
Module - HBO Marktonderzoek- De basis van marktonderzoek
- Vormen van marktanalyses
- Doelgericht marktanalyse uitvoeren
- Analyseren van de onderzoeksresultaten
- Onderzoekresultaten interpreteren
- Opstellen van rapportage
- Maken van een plan van aanpak
- Succesvol presenteren
Certificaat
Het volgen van de opleiding HBO Marketing en Productmanagement (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- HBO Marketing en Productmanagement (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.