Opleiding: HBO Marketing and Product Management (1 jaar) (Virtual Classroom)

Een productmanager is verantwoordelijk voor communicatie, kwaliteit, productontwikkeling, marketing en logistiek. Een Marketingmanager is verantwoordelijk voor alle marketing gerelateerde uitingen van de organisatie. Wil jij als marketing- en productmanager meer leren over de theorie omtrent deze vakgebieden én wil jij je meer verdiepen in het managen van jouw afdeling? Tijdens deze 1-jarige opleiding leer je vaktermen als marktverkenning, segmenteren van de markt, toepassen van de marketingmix, kostprijsberekening en productontwikkelingsproces kennen. Je verdiept je in verschillende aspecten omtrent de vakgebieden, zoals marktonderzoek, marketingmanagement, productmanagement en strategisch procesmanagement. Naast het leren van deze theorie, wordt er ook veel aandacht besteed aan praktijkgerichte opdrachten, toegespitst op jouw organisatie en specifieke situatie. Zo pas je het direct toe in de eigen praktijk. 

Barst jij van de ambitie en wil jij via een opleiding jouw skills maximaal benutten en verbeteren? Flex Academy - Virtual Classroom is dé klassikale opleider voor mensen met tomeloze ambitie. Verbeter je huidige functioneren of geef een nieuwe impuls aan je loopbaan! Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Deze opleiding wordt in kleine groepjes van maximaal zes deelnemers via Teams, Skype of Zoom verzorgd.

Voor wie?

Deze opleiding is ontwikkeld voor marketeers en productmanagers die de kennis en vaardigheden omtrent marketing en productmanagement willen ontwikkelen. Heb jij vanuit een ander beroep ook te maken met marketing en productmanagement en wil je je hierin verdiepen? Dan is deze opleiding ook geschikt voor jou.

Vooropleiding

Flex Academy stelt geen specifieke eisen aan jouw vooropleiding voor het volgen van deze HBO-opleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

Er is voor iedere studieles ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één studieles behandeld.

Leerdoelen

  • heb je inzicht in marketingmanagement
  • ben je in staat om marketingbeleid op te stellen
  • weet je hoe je koopgedrag kunt beïnvloeden
  • ben je in staat om marketinginstrumenten toe te passen
  • heb je inzicht in productmanagement
  • weet je hoe je productportfolioanalyses opstelt
  • heb je inzicht in het productontwikkelingsproces
  • weet je hoe je een productstrategie kunt opstellen
  • heb je inzicht in facilitaire processen
  • kun je een facilitair proces opstellen
  • heb je inzicht in procesverbeteringen
  • ben je in staat om processen te implementeren
  • heb je inzicht in marktanalyses
  • kun je een marktonderzoek opzetten
  • weet je hoe je onderzoeksresultaten verwerkt
  • kun je onderzoeksresultaten interpreteren

Programma

Tijdens deze HBO-opleiding komen de volgende modules aan bod:

Inhoud van Module 1

Module - HBO Marketingmanagement
  • De basis van marketingmanagement
  • De omgeving van marketing
  • Marktverkenning
  • Beïnvloeden van het koopgedrag
  • Segmenteren van de markt
  • Toepassen van de marketingmix
  • Ontwikkelen marketingconcept
  • Opstellen van een marketingplan in de praktijk

Inhoud van Module 2

Module - HBO Productmanagement
  • De basis van productmanagement
  • Productontwikkelingsproces
  • Productstrategie en positionering in de markt
  • Werken met haalbaarheidanalyses
  • Kostprijsberekening
  • Logistiek en kwaliteitszorg
  • Uitvoeren productportfolioanalyse
  • Projectmatig werken

Inhoud van Module 3

Module - HBO Procesmanagement
  • Processen en procesmanagement
  • Processen herkennen
  • Processen analyseren
  • Processen ontwerpen
  • Processen implementeren
  • Afstemmen van processen
  • Procesmanagement in een productieomgeving
  • Procesmanagement in een dienstverlenende omgeving

Inhoud van Module 4

Module - HBO Marktonderzoek
  • De basis van marktonderzoek
  • Vormen van marktanalyses
  • Doelgericht marktanalyse uitvoeren
  • Analyseren van de onderzoeksresultaten
  • Onderzoekresultaten interpreteren
  • Opstellen van rapportage
  • Maken van een plan van aanpak
  • Succesvol presenteren

Certificaat

De opleiding HBO Marketing and Product Management (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:

  • HBO Marketing and Product Management (1 jaar)

Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.
Meer...
€5.666
ex. BTW
Aangeboden door
Flex Academy
Onderwerp
Product Management
Marketing
Niveau
Looptijd
12 dagen
Taal
nl
Type product
opleiding
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 99
Tijdstip
Zaterdag, Overdag, Avond
Keurmerken aanbieder
Over CPION
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
UWV scholingsvoucher
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)