Opleiding: MBO Marketing and Sales (1 jaar) (Blended Learning)

Tijdens de 1-jarige opleiding voor marketing en sales ontwikkel je kennis en inzicht over de vakgebieden marketing en sales. Je leert de marketingmix toe te passen, maakt een concurrentieanalyse, leert commerciële berekeningen te maken en krijgt inzicht in het opstellen van een projectplan. Na het afronden van deze opleiding heb je onder meer kennis van marketing, sales, klantcontact, verkooptechnieken en het analyseren van de markt. Je bent op die manier een waardevolle toevoeging aan het team van de afdeling marketing en sales.

Barst jij van de ambitie en wil jij via een opleiding jouw skills maximaal benutten en verbeteren? Flex Academy - Blended Learning is dé opleider voor mensen met tomeloze ambitie. Met deze studievorm ga je de klassikale studielessen afwisselen met zelfstudielessen. Verbeter je huidige functioneren of geef een nieuwe impuls aan je loopbaan! Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Deze opleiding wordt op 78 locaties in Nederland verzorgd.

Voor wie?

Deze opleiding is ontwikkeld voor marketing- en salesmedewerker of voor mensen die vanuit een andere rol te maken hebben met marketing en sales en zich hier verder in willen verdiepen. 

Vooropleiding

Flex Academy stelt geen specifieke eisen aan jouw vooropleiding voor het volgen van deze MBO-opleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Iedere module bestaat uit 8 studielessen, waarvan 4 klassikale studielessen en 4 zelfstudielessen. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je voor de klassikale lessen 2 studielessen per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.

Leerdoelen

  • heb je inzicht in de marketingmix
  • ben je in staat om marktonderzoek uit te voeren
  • ben je in staat om een concurrentieanalyse te maken
  • heb je inzicht in marktontwikkelingen
  • weet je hoe je een salesplanning kunt opstellen
  • ben je in staat het koopgedrag te beïnvloeden
  • kun je het VOCATIO-model toepassen
  • heb je inzicht in het AIDA-model
  • heb je inzicht in de inhoud van een project
  • ben je in staat om een projectplanning op te stellen
  • ben je in staat om SMART doelen te formuleren
  • kun je sturen op beheeraspecten
  • heb je inzicht in retailmarketing
  • ben je in staat de marketingmix toe te passen
  • kun je een online marketingplan opstellen
  • ben je in staat relatiemarketing toe te passen

Programma

Tijdens deze MBO-opleiding komen de volgende modules aan bod:

Inhoud van Module 1

Module - MBO Basiskennis van Marketing
  • De basis van marketing 
  • Marketingmix
  • Consumentengedrag 
  • Product- en prijsbeleid
  • Promotie
  • Marktonderzoek
  • Concurrentieanalyse
  • Marktontwikkelingen

Inhoud van Module 2

Module - MBO Salesmanagement
  • Het communicatiesproces
  • Klantcontacten
  • Vraagtechnieken
  • Koopgedrag consumenten
  • Koopgedrag organisatie
  • Beïnvloeden van koopgedrag
  • Salesorganisatie
  • Sales- en accountplanning

Inhoud van Module 3

Module - MBO Werken in projecten
  • De basis van projecten
  • SMART-doelen formuleren
  • Projectplan opstellen
  • Projectorganisatie
  • Projectplanning
  • Kosten en baten
  • Beheer aspecten van projecten
  • Afronding van projecten

Inhoud van Module 4

Module - MBO Marketingmanagement
  • Het marketingproces
  • Marktonderzoek
  • Marketingmix
  • Businessmarketing
  • Online marketing
  • Retailmarketing
  • Relatiemarketing
  • Dienstenmarketing

Certificaat

De opleiding MBO Marketing and Sales (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:

  • MBO Marketing and Sales (1 jaar)

Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.
Meer...
€4.676
ex. BTW
Aangeboden door
Flex Academy
Onderwerp
Sales Training
Niveau
Looptijd
12 dagen
Taal
nl
Type product
opleiding
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 99
Tijdstip
Zaterdag, Overdag, Avond
Tijden en locaties
Kanaalweg 3
do 9 okt. 2025
Kanaalweg 3
do 9 okt. 2025
Kanaalweg 3
za 1 nov. 2025
Kanaalweg 3
ma 3 nov. 2025
Kanaalweg 3
ma 3 nov. 2025
Kanaalweg 3
di 4 nov. 2025
Kanaalweg 3
di 4 nov. 2025
Kanaalweg 3
wo 5 nov. 2025
Kanaalweg 3
wo 5 nov. 2025
Kanaalweg 3
do 6 nov. 2025
Kanaalweg 3
do 6 nov. 2025
Kanaalweg 3
vr 7 nov. 2025
Keurmerken aanbieder
UWV scholingsvoucher
Erkend keurmerk
Over CPION
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
CRKBO zonder BTW vrijstelling