Opleiding: HBO Marketing and Sales (1 jaar) (Thuisstudie)
Deze veelzijdige opleiding biedt inzicht in marketingmanagement en sales en accountmangement. Wil jij je als marketing of salesmedewerker verder verdiepen in deze onderwerpen? Dan is deze uitgebreide 1-jarige opleiding de juiste keus voor jou. Tijdens deze opleiding komen vaktermen als marktverkenning, beïnvloeden van koopgedrag, segmenteren van de markt en verkoopprocessen aan bod. De opleiding is onderverdeeld in de onderwerpen marketingmanagement en marktonderzoek, sales- en accountmanagement en marketingcommunicatie. Door de veelzijdigheid aan onderwerpen krijg je een goed beeld van wat deze vakgebieden inhouden en beschik je na deze opleiding over gedegen kennis. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan praktijkgerichte opdrachten zodat je de theorie toe kunt spitsen op jouw organisatie.
Barst jij van de ambitie en wil jij via een opleiding jouw skills maximaal benutten en verbeteren? Flex Academy - Thuisstudie is dé thuisopleider voor mensen met tomeloze ambitie. Verbeter je huidige functioneren of geef een nieuwe impuls aan je loopbaan! Tijdens de opleiding kun je met vragen terecht bij jouw persoonlijke StudieCoach. Je werkt in jouw eigen studietempo aan jouw persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Per module heb je vier geplande contactmomenten met jouw StudieCoach. Hierbij krijg je een korte toelichting op de theorie. Je plant deze contactmomenten samen met je StudieCoach. Samen met jouw StudieCoach behaal jij een optimaal leerrendement!
Voor wie?
Deze opleiding is ontwikkeld voor marketing- en salesmanagers en -medewerkers. Heb jij vanuit een andere rol te maken met marketing en sales en wil jij je hier verder in ontwikkelen? Dan is deze opleiding ook de juiste keus voor jou.
Vooropleiding
Flex Academy stelt geen specifieke eisen aan jouw vooropleiding voor het volgen van deze HBO-opleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen per module. Je doorloopt de studielessen in je eigen studietempo in de online leeromgeving. De studieduur is per module 3 maanden. Je dient deze opleiding wel binnen de totale tijd afgerond te hebben. Per module heb je vier geplande contactmomenten met jouw StudieCoach. Hierbij krijg je een korte toelichting op de theorie. Je plant deze contactmomenten samen met je StudieCoach. Daarnaast kun je altijd bij jouw StudieCoach terecht met vragen op de lesstof.
Leerdoelen
- heb je inzicht in marketingmanagement
- ben je in staat om marketingbeleid op te stellen
- weet je hoe je koopgedrag kunt beïnvloeden
- ben je in staat om marketinginstrumenten toe te passen
- heb je inzicht in sales- en accountmanagement
- ben je in staat om de relatiemanagement toe te passen
- weet je hoe je verkooptechnieken kunt toepassen
- weet je hoe je een verkoopproces toepast
- heb je inzicht in marktanalyses
- kun je een marktonderzoek opzetten
- weet je hoe je onderzoeksresultaten verwerkt
- kun je onderzoeksresultaten interpreteren
- heb je inzicht in marketingcommunicatie
- weet je hoe je doeltreffend communiceert met reclame- en mediabureaus
- heb je inzicht in gesprekstechnieken
- kun je een marketingcommunicatiestrategie opzetten
Programma
Tijdens deze HBO-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - HBO Marketingmanagement- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beïnvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Inhoud van Module 2
Module - HBO Sales- en Accountmanagement- De basis van sales- en accountmanagement
- Accountmanagement in de praktijk
- Verkooporganisatie
- Verkoopprocessen
- Afnemersgroepen segmenteren
- Relatiemanagement
- Salesmanagement
- Effectieve verkoop- en gesprekstechnieken
Inhoud van Module 3
Module - HBO Marktonderzoek- De basis van marktonderzoek
- Vormen van marktanalyses
- Doelgericht marktanalyse uitvoeren
- Analyseren van de onderzoeksresultaten
- Onderzoekresultaten interpreteren
- Opstellen van rapportage
- Maken van een plan van aanpak
- Succesvol presenteren
Inhoud van Module 4
Module - HBO Marketingcommunicatie- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Certificaat
De opleiding HBO Marketing and Sales (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- HBO Marketing and Sales (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.