Opleiding: MBO Management and Entrepreneurship (1 jaar) (Klassikale Studie)
Deze opleiding leert je de basis van management kennen, gericht op ondernemers. Naast het management, leer je ook personeelsbeheer kennen, werving en selectie van nieuw personeel en behandel je theorie omtrent functioneringsgesprekken. Ook ga je tijdens deze opleiding dieper in op de basis van marketing, en het werken met financiën. Door het volgen van deze opleiding heb je inzicht in financiën, kun je medewerkers motiveren en coachen en beschik je over een basiskennis van het managen van een onderneming.
Barst jij van de ambitie en wil jij via een opleiding jouw skills maximaal benutten en verbeteren? Flex Academy - Klassikale Studie is dé klassikale opleider voor mensen met tomeloze ambitie. Verbeter je huidige functioneren of geef een nieuwe impuls aan je loopbaan! Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Deze opleiding wordt op 78 locaties in Nederland verzorgd.
Voor wie?
Deze opleiding is ontwikkeld voor ondernemers, filiaalmanager, bedrijfsleiders die meer willen weten over management.
Vooropleiding
Flex Academy stelt geen specifieke eisen aan jouw vooropleiding voor het volgen van deze MBO-opleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
Er is voor iedere studieles ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één studieles behandeld.
Leerdoelen
- heb je inzicht in de vormen van organisaties
- weet je hoe je SMART-doelen kunt bepalen
- ben je in staat om organisatiestructuren te herkennen
- kun je een SWOT-analyse uitvoeren
- heb je inzicht in de marketingmix
- ben je in staat om marktonderzoek uit te voeren
- ben je in staat om een concurrentieanalyse te maken
- heb je inzicht in marktontwikkelingen
- heb je inzicht in de balans en de winst- en verliesrekening
- weet je hoe je een integrale kostprijs kunt berekenen
- ben je in staat om te sturen op vaste- en variabele kosten
- kun je sturen op liquiditeit en solvabiliteit
- heb je inzicht in personeel en organisatie
- ben je in staat om werving en selectie toe te passen
- kun je sturen op opleidingsbeleid
- ben je in staat om een personeelsplanning te maken
Programma
Tijdens deze MBO-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - MBO Management en Organisatie- De basis van management en organisatie
- Organisatiestructuren
- Visie, missie en strategie
- Interne- en externe analyse
- SWOT analyse
- Organisatievormen
- SMART-doelen bepalen
- Timemanagement
Inhoud van Module 2
Module - MBO Basiskennis van Marketing- De basis van marketing
- Marketingmix
- Consumentengedrag
- Product- en prijsbeleid
- Promotie
- Marktonderzoek
- Concurrentieanalyse
- Marktontwikkelingen
Inhoud van Module 3
Module - MBO Werken met Financiën- De basis van werken met financiën
- Analyses en budgets
- Commerciële berekeningen
- Kosten en opbrengsten
- Liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit
- Integrale kostprijs
- Vaste- en variabele kosten
- Financiën in de praktijk
Inhoud van Module 4
Module - MBO Personeel en Organisatie- De basis van personeel en organisatie
- Personeelsbeheer
- Werving en selectie
- Selectiemiddelen en selectieproces
- Planning van personeel
- Competentiegericht werken
- Opleidingsbeleid
- Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Certificaat
De opleiding MBO Management and Entrepreneurship (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- MBO Management and Entrepreneurship (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.
