Channels

Ook wel eens gedacht; internet! Dat schept mogelijkheden. Ongekende mogelijkheden. Vervolgens actie ondernomen om die mogelijkheden om te zetten in harde guldens of euro’s. Slechts een gering aantal is dat ook gelukt. De rest is, als een paard met oogkleppen op, in alle valkuilen gelopen op de weg naar de overvolle trog met goudgele haver.

Geeft niks hoor. Daar wordt je sterk en slim van. Als je tenminste de kleppen laat bijstellen. Elk bedrijf of branche, groot of klein, kan op een of andere manier het internet gebruiken als hulpmiddel. Een hulpmiddel dat leidt tot verbetering in producten- of dienstenlevering, service, kostenbesparing, marktvergroting en effectiviteitverbetering. Mits het middel geen doel wordt.

Als bedrijf of organisatie wordt je geacht doel en visie voor ogen te hebben. Sommige zetten het op papier, anderen varen op kennis, ervaring en werkoverleg. En velen dobberen toch ook maar wat rond. Dit geeft de term ‘blik op oneindig’
Door de ontwikkelingen op technologisch, maatschappelijk en sociaal gebied stellen we al dan niet op bovenstaande manier, onze kleppen bij. Ons beeld (doel en visie) kan wijder worden, maar soms ook gefocused op een zeer specifiek (specialistisch) doel.
Vooral in het begin, toen het begrip internet om zich heen sloeg, begonnen de kleppen te ratelen. Paniek in de tent (?) Maar dat is geen schande, het vereist ook de nodige persoonlijke aanpak en vakmanschap om tot een juiste afstelling te komen.

Lees ook:

Big Data is noodzakelijk voor een Rapid Response organisatie

En nog steeds zijn de meningen verdeeld. Waar gaat het heen met internet? Waar eindigt het? Mijn mening? Er is géén einde en de wegen zijn vierdimensionaal. Nu zijn we gebonden aan de wetten van de heersende maatschappij, de politiek, de aanwezige techniek. ‘Wetten’ die in de loop van de tijd veranderen door visie, ideeën, innovaties. De kleppen worden gesteld.

Toch is er een wezenlijk verschil tussen visie en ideeën en innovatie op zich. De laatste is het product of de uitkomst van de eerste twee. Met visie en ideeën alleen kom je er niet. Ten tijde van Columbus waren er diverse lieden met visie en ideeën. Slechts één wist voor innovatie te zorgen. De nieuwe wereld werd ontdekt door de uitvoering van een visie en een idee.

Nu ruim 500 jaar later kent iedereen nog Columbus. Niet als die dwaas die naar het einde van de wereld zou varen, maar als de ontdekker van een nieuwe wereld! Die man kon kleppen stellen.
En weet je wat het leuke is? Iedereen kan een Columbus zijn. In je eigen bedrijf, winkel, organisatie, gezin of vereniging. Een ontdekking, klein of groot, die een nieuwe wereld opent, nieuwe mogelijkheden geeft. Innovatie op elk niveau in de maatschappij.
En het enige wat je er voor nodig hebt is moed.

Met een vriendelijke groet,
Jan Stronkman.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x