Channels

De eigenschappen van een ondernemer waar investeerders op letten:

  • zij zijn maximaal toegewijd, ook financieel;
  • zij zijn aanstekelijk enthousiast;
  • zij hebben oog voor risico’s en onzekerheden;
  • zij omringen zich graag met ‘fronsers’ en ‘nee-schudders’;
  • zij hebben ‘brainpicken’ tot kunst verheven;
  • zij zijn van nature in staat vrienden te maken.

En andersom…
Andersom geredeneerd geldt hetzelfde: een grote kans op falen hebben ondernemers die het ‘erbij’ doen of nog niet echt hebben gekozen, die zijn vastgeroest in de eigen ideeën, die zich afzetten tegen anderen en die geen bedreigingen zien of deze bagatelliseren.

Lees ook:

Financiering startups

Informal investors
De succesvolle persoonlijke eigenschappen zijn volgens de deskundige van groot belang om met informal investors om te kunnen gaan. Informal investors willen wel maar hoeven niet. Hun geld rendeert toch wel en ze hebben het meestal (nog steeds) erg druk. Het initiatief moet dus altijd bij de ondernemer liggen. Afwachten tot een informal investor in actie komt, heeft geen zin. Dat gebeurt meestal niet. Te laat beginnen met zoeken is onverstandig: de praktijk wijst uit dat er vaak maanden verstrijken voordat een deal rond is.

Regels van het spel
De meeste informal investors zijn ervaren, maar niet in het investeren. Ook zij hebben de wijsheid niet in pacht, hoewel het niet zelden bij de persoon past deze indruk wel te willen wekken. Daarom moeten ondernemers niet de confrontatie zoeken, maar vragen naar motieven, zoeken naar de overeenkomsten in opvattingen en geen voorwaarden accepteren die hij niet begrijpt.

Voor discussiëren op basis van goede argumenten staan de meeste informal investors wel open. Bovendien, tijdens de laatste loodjes van het onderhandelingsproces, respecteren investeerders de ondernemer en zullen zij hem serieus nemen. Daarvan misbruik maken is echter zeer onverstandig. Zo hoef je in een laatste fase niet met nieuwe voorwaarden komen. Des te meer recht van spreken heeft de ondernemer als de investeerder dit wel doet.

(bron: KplusV)

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x