When The Going Gets Tough, The Tough Get Going

Billy Ocean scoorde er 25 jaar geleden een swingende zomerhit mee. Ook binnen uw afdeling en bedrijf lopen ‘tough ones’ rond die ervoor gaan. Je zou in dat verband kunnen stellen dat er drie soorten medewerkers zijn: kartrekkers, karzitters en diegenen die achter de kar hangen en meegesleept worden.

Als het binnen uw organisatie lekker loopt, dan is het verschil tussen deze mensen wel zichtbaar, maar niet zo heel belangrijk. Het is gewoon een gegeven en ‘de tent draait toch wel door’. Tachtig procent van de mensen zijn nou eenmaal volgers die pas andere acties ondernemen als ze aangespoord worden door een leider.

Zit het echter tegen, dan wordt het verschil tussen de kartypes significanter en belangrijker. Je hebt dan mensen nodig die met constructieve voorstellen komen in plaats van dat ze lopen te klagen. Mensen die overal de schouders onder zetten en er in deze wat moeilijkere tijden een schepje erbovenop doen. Ook als u even niet aanwezig bent….

Kijk ik om me heen dan zie ik door de recessie verlamde afdelingen en organisaties. Konijntjes die in het felle licht van het naderende gevaar staren en niet in beweging komen. Met name binnen mijn vakgebied sales zie ik accountmanagers, adviseurs en consultants die een bel- en bezoekfrequentie hebben die nou niet doet vermoeden dat het 5 voor 12 is.
De angst om iets te verliezen, afgewezen te worden of het onbekende werkt verlammend.

Hallo, wakker worden!!!
Aan de slag. Bellen, e-mailen en bezoeken die klanten en prospects. Doet u het niet, dan doet uw concurrent het wel. Dit is de tijd om te laten zien wat u waard bent. Gaan met die banaan.

Wat kunt u doen?
Onderzocht is dat managers 80% van hun tijd besteden aan de achterste helft van de karzitters en de karhangers! De verkeerde helft dus. Logisch, dat zijn de mensen die aandacht vragen.
Mooi, maar nu even niet.
Richt uw aandacht vanaf vandaag op de voorhoede, de ‘tough ones’. Met hen gaat u uw doelen bereiken omdat zij gemotiveerd zijn om iets te bereiken.
De bekende Amerikaanse groeigoeroe Verne Harnish is er stellig in: één kartrekker doet het werk van drie middelmatigen. Dus ontslaan die middelmaat en de kartrekker dubbel belonen. Amerikaanse toestanden hoeven we hier ook weer niet.
Vergeet even het coachend leiderschap, dit is de tijd van actie en niet van persoonlijk groei.
Stel een lijst op van de vijf topprioriteiten die nog dit jaar gerealiseerd moeten worden, koppel er concrete acties aan en kijk welke kartrekker aanspreekpunt is voor welke prioriteit.
Geef de kartrekkers de ruimte en stuur de rest van het team strak aan. Simpelweg erbovenop zitten. Dit is niet de tijd van lange maandelijkse vergaderingen, dit is de tijd van korte en krachtige wekelijkse, zo niet dagelijkse updates; Hoe staan we ervoor? Waar zitten de knelpunten en hoe lossen we die zo snel mogelijk op?

Tja, en uw lot als manager is dat u voorop moet gaan in de strijd.
“Tof dat hij destijds zo tough was”, zullen uw medewerkers over een jaar zeggen.

Groet,
Ron van der Maarel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Acquisitie