Vergrijzing? Nú verzilveren!

Succes is geen toeval, maar valt je toe. Dat wil zeggen, als je over het talent beschikt om kansen te zien, te creëren en te benutten. En dat is precies wat de ware ondernemer kenmerkt. Nu kom je op je ondernemerspad natuurlijk altijd obstakels tegen die je niet ziet aankomen. Nine/eleven, de kredietcrisis … om maar wat te noemen. Shit happens en je zult al je creativiteit, slimheid en flexibiliteit aan moeten spreken om door zulke onvoorziene gebeurtenissen niet onderuit te gaan.

Maar er zijn ook ontwikkelingen die je wél kunt voorzien. De vergrijzing bijvoorbeeld. Een demografische feit met een enorme impact. Hoe komt het toch dat zo weinig ondernemers zich daadwerkelijk voorbereiden om die vergrijzing zo dadelijk te verzilveren?

Kom op, hier ligt een enorme kans! Een gestaag groeiend legioen van ouderen, die zich allesbehalve oud voelen en geenszins als zodanig betiteld willen worden. Een ongekend vitale generatie met uitgesproken wensen en ambities op het gebied van leisure, mode, food, wonen, gezondheid, comfort, cultuur … En met meer dan voldoende financiële mogelijkheden om die wensen waar te maken!

Wat doe je vandaag om klaar te zijn voor die kansen van morgen? Blijf je zitten in je cirkel van betrokkenheid en laat je deze ontwikkeling over je heen komen? Of stap je in de cirkel van invloed en neem je ondernemend en actief het heft in handen? Juist voor de jongere generatie ligt hier een belangrijke taak.

De gearriveerde bestuurders, beslissers en ondernemers voelen zich weinig geroepen om van ‘het probleem vergrijzing’ een kans en uitdaging te maken. De 50-plusser van nu is morgen gepensioneerd; het zal zijn tijd wel duren. Après nous le déluge …

De bal ligt bij ons, dames en heren jonge honden. Tijd om te rebelleren en de vermoeide generatie boven ons links en rechts te passeren! The old road is rapidly aging. Please get out of the new one if you can’t lend your hand; Oh the times they are a changing, om met Dylan te spreken.

De vergrijzing is géén ver-van-mijn-bed show, maar een opportunity die we nú moeten aangrijpen. Aan de bak!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Tja, het is me wat met die 50+sers. Maar het Albert Heijn-model van óóit geeft inzicht: véél tijd en (relatief) véél geld. Maar er zijn ook andere segmentaties denkbaar. Hier een paar voorbeelden.

Geranium strelers
Eindelijk rust. De echt verdiende en ook broodnodige rust. Kijken naar de veranderende wolkenluchten brengt rust. Hé, de geitjes beneden hebben jongen.

Square Rock&Rollator dancers
Deze mensen gaan doen waar ze nooit tijd voor hebben gehad: zwemmen, wandelen, langlaufen (pas nou toch op !!!), bridgen of line dancing.

Passivado’s
Carrièrepad leek op botsautootjes op een commerciële kermis. Uitgeblust, volledig passief wachten ze op wat de gezelligheidscommissie deze week weer uit de hoge hoed zal toveren.

Tik-tak-tok-race tegen de klok
Tja, hoe krijg je ze in Godsnaam óm, die genadeloze 7x24? Belasting aangiften voor medebewoners? Database aanleggen voor de duivenclub? Doorlopers, 5-sterren cryptogrammen, logikwizz of toch maar Sudoku’s?

Maslow paraders
Als alles middelmatig gelukt is en je kinderen niet verslaafd of anderszins met justitie in aanraking zijn geweest of in de bajes terecht zijn gekomen kun je nog altijd een doorstart maken als oppasouders. Ze hebben het niet slecht gedaan en jij ook niet. Niks mee mis, of . . . .?

Second Wind
Kijk, dit zijn de 50-plussers waar ik ÉCHT iets mee heb. Ze kijken aan tegen een oase van vrij besteedbare tijd en gaan iets doen wat ze altijd al hadden willen doen, maar de tijd ontbrak. Daar waren héle goede redenen voor: kinderen laten studeren op een goeie school, hypotheek aflossen, alimentatie aan vrouw 1,2 en soms 3, het 2e huis in Frankrijk, levenslang een campingplaats of het broodnodige appeltje voor de dorst als Balkendende en toekomstige consorten dat niet wegsnoepen.

Maar nu iets ZINNIGS. Iets waar de wereld echt iets mee opschiet. Bijvoorbeeld een konvooi hulpgoederen rijden, een cursus Nederlands voor anderstaligen, Internet leren aan de seniore digibeten, of gewoon een bedrijf (of instelling) starten voor een product of dienst waarvan je vindt dat het er moet komen. Nee, Opa heeft géén tijd om op de kinderen te passen, Opa is bezig. Bovendien: zoek dat lekker ZELF uit, hebben wij óók gedaan en je bent tóch redelijk terechtgekomen, of niet soms?

Pas op voor deze 50-tigers: ze hebben de kennis van 2-3, soms 4 generaties, kennen alle tegenwerpingen en weten van zich herhalende bewegingen in de economie en branches.
Sommigen snappen voldoende van Internet, van deze tijd en van wat wél en wat nièt werkt.

Ze kunnen vertellen over dingen die deze generatie gewoon niet meer wéét omdat het ze nooit verteld is en omdat ze er geen ervaring meer hebben: 4 product levels, Feature- Functions-Benefits, Iso-concurenten, prijsstelling in termen van moeite (!!!!!!!!!) en goed budgetteren van ELKE gedefinieerde Product Markt Combinatie via verkoopplan, communicatieplan naar budget. Ja, . . . . én doorgestoken.

Ik vermoed dat er, samenhangend met het beschikbaar komen van senioren een golf van fundamentele kennis die ontbreekt in de virtuele wereld van Internet en razendsnel geld verdienen, een hele reeks van initiatieven zal ontstaan waar de nieuwere generaties véél van kunnen leren. Tenminste, als ze éven de tijd nemen om te kijken of luisteren.

Ik vermoed dat er met de gebundelde kennis onder de 50-ers minder achterlijke websites zullen zijn, meer service waar klanten om echt vragen en . . . voor willen betalen, minder achterlijke telefoon menu-tjes waar in JOUW 0,50 Euro cent reclame wordt gemaakt in volzinnen á la dikke van Dalen voordat je tot de conclusie komt dat JOUW keuze er niet bij zit, wellicht herontdekt men het “terugbel-#5-bandje”, en misschien, héél misschien wordt zaken doen op een dag gewoon weer gezellig. Zoals het hóórt!

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Simon van den Berg
Ik las met veel interesse het stukje Vergrijzing: verzilveren!

Die verzilvering van vergrijzing kan n.l. al tijdens de gevorderde loopbaan plaats vinden met behulp van een aanpak, ontwikkeld onder de naam MidLifeResourcing!

MidLifeResourcing is een personeelsinterventie binnen een onderneming of instelling, in een toenemend krappe arbeidsmarkt, waarin steeds meer ouderen gaan vertrekken en jongeren met moeite kunnen worden geworven. Steeds meer voorbeelden hiervan verschijnen in de pers.

De interventie is ontwikkeld door adviseurs van kennis- en adviesnetwerk Stichting Vrije Levensloopacademie.
Zie www.vrijelevensloopacademie.nl.

De aanpak is gericht op de vernieuwing en optimale inzet van, èn het behoud van 45+ talent / werknemers in de onderneming, doorgaans met een langere staat van dienst.

Een beslissend kenmerk van deze interventie is dat 45+ werknemers, hun leidinggevenden en beslissers (directie, HRM) als 3 belangrijkste partijen in onderlinge dialoog en afstemming tot oplossingen komen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar de interventie omvat in principe de volgende ingrediënten:

1. De Directie heeft na verkennende gesprekken met de specifieke aard van de interventie ingestemd, de opdracht ertoe gegeven en commitment met de mogelijke uitkomsten uitgesproken.

2. De directie / HRM, de betrokken 45+ werknemers en hun leidinggevenden worden tijdens het project in onderlinge dialoog begeleid door externe trainer-adviseur(s) (‘gouden driehoek’).

3. De betrokken werknemers volgen, op vrijwillige basis, een trainingstraject van een aantal dagdelen waarin zij worden uitgenodigd en gestimuleerd:
- aan de slag te gaan met eigen ambities en wensen voor de verdere loopbaan tegen de achtergrond van de persoonlijke levensloop en privésituatie;
- zich bewust te worden van de eigen unieke, maar vaak stille ervaringskennis van het bedrijf, naast de vanzelfsprekende vakkennis, dit verder helder te krijgen en in te willen zetten ten behoeve van de verdere groei van het bedrijf, en (jongere) collega’s (inter-generativiteit);
- verantwoordelijkheid te nemen voor eigen loopbaan en het zelfsturend vermogen te vergroten.

4. De betrokken leidinggevenden volgen parallel een traject, waarin problemen en mogelijkheden worden verkend, en op de uitkomsten van de training van hun 45+ medewerkers wordt geanticipeerd.

5. Alle uitkomsten en oplossingen worden in onderlinge tripartite afstemming tussen de partijen in het bedrijfsbeleid opgenomen en geïmplementeerd.

6. De interventie wordt na afloop met alle betrokkenen geëvalueerd.

Met deze aanpak is ervaring opgedaan in een aantal pilots met steun van ESF EQUAL in resp. een zorginstelling, een staalfabriek, een IT bedrijf, een scholengemeenschap en een adviesorganisatie.

De rapportage hiervan: "MidLifeResourcing. Behoud van 45+ talent. Rotterdam, 2008" is te bevragen bij Stichting Vrije Levensloop Academie in Rotterdam: 010 - 4354354 of via email: info@vrijelevensloopacademie.nl.

Amsterdam, 23-sep-08
Simon van den Berg, sociaal-psycholoog
Cees Reincke
Lid sinds 2019
Joris heeft gelijk. Er zijn vele commercieelen en marketeers die de verzilverinskansen van de vergrijzing nog lang niet zien.

Ook aan de werkgeverskant is er structureel nog weinig
echte " sense of urgence " voor het demografische feit dat binnenkort in 2010 één op de drie werknemers een 50 plusser is. Alhoewel AWVN met een voorzienende blik al erg actief is en er binnen MBK beslist vooroplopende voorbeelden zijn van slim leeftijdsbeleid. Parttime herinstroom van gepensioneerden b.v.

Op de zustersite ManagementPRO schreef ik er onlangs een drietal columns over onder de titel "Vergrijzing ? Aardverschuiving in de agenda van HR ".

Er is toch meer beweging dan op het eerste gezicht lijkt. Of dan Joris ziet. En die beweging komt n.m.i. juist wél van de 50 plussers zélf, wat Joris betwijfelt.

Er werken meer 55 en 60 plussers dan ooit en dat aantal groeit gestaag ( zie CBS ). Aan de consumentenkant gebeurt een hoop. De 50 + beurs van vorige week trok ruim 900.000 bezoekers. Al naar www.route50plus.nl gekeken? En de bekende Edgar Keehnen schreef pas een boek Vijftigplusmarketing.

Maar Levensfasebeleid ( of beter : Generatiebeleid ) heeft nog een hoog "nice - to - do " in plaats van "need - to - do "- gehalte. Ik ben er van overtuigd dat dat binnen nu en 5 jaar totaal anders is en dat organisaties zonder generatiebeleid in 2015 grote culturele en personele pijnpunten zullen ervaren.

Groet,

Cees Reincke
c.reincke@hotmail.com