Channels

In de jaren vijftig is er op de beroemde Amerikaanse Universiteit van Harvard een zeer grote studie gedaan naar de vraag: Waarom heeft de ene mens veel meer succes dan de andere? Het onderzoek liep meer dan dertig jaar. De studenten die in de afsluitende fase van hun studie verkeerden, werd gevraagd naar hun doelstellingen voor het leven. De meeste studenten hadden geen duidelijk antwoord paraat. Slechts 3 procent had goed omschreven doelstellingen. De studenten werd jaren later gevraagd naar wat ze in het leven hadden bereikt. Het zal u niet verwonderen dat slechts een klein deel echt was geslaagd in het leven: de 3 procent met doelstellingen!

Wat is het verschil?
U zult zich ongetwijfeld afvragen: “maar dat kan toch niet, dat slechts drie procent van de studenten doelstellingen hadden. Iedereen heeft toch doelen?” Dat klopt, de meeste mensen hebben wel doelen: hun vakantie, een nieuwe auto, zoveel euro per maand sparen, et cetera. Dit zijn korte termijn doelen. Deze geven richting aan wat je morgen, volgende, week of over een half jaar wil bereiken. Bij deze drie procent ging het er om wat ze in het leven wilden bereiken. Ze hadden een lange termijn doelstelling. Bovendien hadden ze dit doel zonder uitzondering aan het papier toevertrouwd.

Wat wilt u in het leven bereiken?
Durf te dromen en als u droomt, droom dan van grote dingen. Kleine dingen liggen tegenwoordig binnen handbereik. Maar voor grote dingen is een langdurige, geconcentreerde inspanning nodig. Schrijf deze droom op een vel papier en lees hem elke dag. Sta er mee op en ga er mee naar bed. Leef uw droom alsof deze al werkelijkheid is. U zult merken dat er kleine dingen veranderen. Het doet iets met het beeld dat u van uzelf heeft. Uw zelfbeeld kan uw grootste vriend zijn, maar ook uw grootste vijand. Als u denkt: “het lukt toch niet, dan lukt het ook niet”.

Lees ook:

Verduurzamen in de praktijk

Uw droom is uw grootste geheim
Vertel uw droom uitsluitend aan intimi. Mensen die het werkelijk goed met u voor hebben en belang hebben bij wat u doet. Deel uw droom niet zomaar met anderen. Als u uw droom bekend maakt aan de verkeerde mensen zullen ze alles ondernemen om u te ontmoedigen. Het eerste wat deze lieden zeggen is: “ga eens met beide benen op de grond staan!” of “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!” U zit niet te wachten op ontmoediging. U komt nog genoeg hindernissen tegen op uw pad. Deze kunt u uitsluitend overwinnen met een brandend verlangen en geloof in eigen kunnen.

Ruim bottlenecks uit de weg
In zijn beroemde managementroman “Het doel” schrijft de Amerikaan Goldratt over een industriële onderneming. Het gaat bijzonder slecht met het bedrijf. De leiding van het bedrijf is het zicht op de juiste doelstellingen kwijtgeraakt. De doelstelling van elk bedrijf zou “continuïteit en winstmaken” moeten zijn. In plaats daarvan ligt de nadruk op kostenbesparingen en efficiëntie. Machines worden vanwege de verkeerde redenen aan het werk gezet en daardoor ontstaan gigantische voorraden halffabrikaten. Inderdaad draaien de machines zelf op maximale efficiëntie. Helaas is het renteverlies over de onverkochte voorraad vele malen groter dan de bereikte kostenbesparingen. Bovendien slokken de onverkochte voorraden de totale cashflow van het bedrijf op. Het geld zit vast en kan niet meer op een nuttige wijze worden gebruikt. Dit is een fraai voorbeeld van veel te beperkte doelstellingen, men is het zicht op de realiteit kwijtgeraakt met alle schadelijke gevolgen van dien. Het dient tevens als een metafoor voor het leven.

Nogmaals: droom groot
Bepaal wat u uit uw leven wil halen. Bedenk één alles overheersende doelstelling en handel er vervolgens naar. Bekijk wat u tegenhoudt en ruim dit obstakel uit de weg. Droom niet langer van een iets duurdere auto, maar stel uzelf een uitdagend doel: “Ik wil de topverkoper in mijn branche worden” of “Ik streef naar een leven zonder geldzorgen”. Het zijn deze doelen die het waard zijn om na te streven. Neem geen genoegen met minder, want dan krijgt u ook minder.

Michel Hoetmer
www.salesquest.nl

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x