Samenwerken verhoogt de slagkracht

Snel groeiende bedrijven zoeken eerder samenwerking met andere bedrijven om concurrerende markten te betreden. De slagkracht die zij zo ontwikkelen verhoogt de kans op succesvolle toetreding.

In het onderzoek onder 500 mkb-bedrijven blijkt dat de samenwerking en kostenreductie de voornaamste redenen zijn om samen te werken. Andere factoren zijn risicospreiding en betere dienstverlening. Het maakt dat snelle groeiers vaker nieuwe markten betreden dan hun minder succesvolle concurrenten.

Ook blijken ondernemers bij snelgroeiende bedrijven vaker de oprichter van het bedrijf te zijn. Een kwart van deze ondernemingen is jonger dan 40 jaar.

Andere kenmerken van succesvolle bedrijfsvoering:
*Leggen doelen vaker op schrift vast
*Investeren meer in bedrijf en personeel
*Zijn innovatiever
*Introduceren meer nieuwe producten

Zelfs de grootste en meest complexe teams kunnen effectief samenwerken, zolang de juiste omstandigheden er maar zijn.

Acht best practices:
1. Doe zeer zichtbare investeringen - bijvoorbeeld in kantoorfaciliteiten en -inrichtingen die communicatiebevorderend zijn - die het commitment van het management aan samenwerking laten zien.
2. Geef het goede voorbeeld: (senior) managers en executives moeten zelf intensief samenwerken.
3. Creëer een ‘geefcultuur' van informele mentoring en coaching, in plaats van een ‘voor-wat-hoort-wat-cultuur'. In een geefcultuur geven mensen elkaar tijd, kennis, inzicht, support.
4. Zorg voor de juiste capaciteiten bij mensen: relaties ontwikkelen, goed communiceren en conflicten creatief oplossen.
5. Zorg voor een sterk gemeenschapsgevoel.
6. Stel teamleiders aan die zowel taak- als relatiegeoriënteerd zijn. Beide oriëntaties zijn cruciaal voor teamsucces.
7. Zorg ervoor dat er in teams altijd een paar mensen zitten die elkaar al langer kennen. Als niemand elkaar kent binnen een team, belemmert dat de kennisdeling.
8. Definieer scherp welke rol elk afzonderlijk teamlid heeft en geef het team tegelijkertijd speelruimte om te bepalen hoe de doelen worden bereikt.

Tips voor samenwerken
Zorg dat iedereen goed weet wat het gemeenschappelijk belang van het team is. Respecteer en maak gebruik de individuele verschillen. Maak duidelijke afspraken. Spreek elkaar aan op gemaakte afspraken. Durf waardering én irritaties uit te spreken. Bespreek het groepsproces. Wat ging goed en wat was minder? Waardoor kwam dat? Hoe kan dat anders?

Meer over samenwerken in:
Interpersoonlijke effectiviteit in 3 stappen

door: Johan Oldenkamp
Met sommigen klikt het onmiddellijk, en met anderen totaal niet. Hoe komt het toch dat samenwerken niet altijd een pretje is? Het antwoord op deze vraag ligt in onze attitude. De mate waarin onze attitude past bij die van de ander bepaalt het succes van de samenwerking. Dit artikel laat zien hoe u met kennis van attitudes in 3 stappen uw interpersoonlijke effectiviteit kunt verhogen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Kluwer Management)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>