Channels

Probleem

Al sinds jaar en dag breek ik mijn hoofd over het verschijnsel P&O-adviseur. Het blijft een apart fenomeen. Ook anderen hebben zich over het fenomeen P&O en de P&O-adviseur gebogen, getuige het aantal boeken dat er op dit gebied tot nu toe verschenen is.

Wat zijn we eigenlijk?

Lees ook:

Een gezond leerklimaat voor gezonde professionals

Ooit tijdens een teambuildingssessie met nieuwe medewerkers, wees de trainer ons op het feit dat wij ons als toeschouwers gedroegen en niet als supporters. Terwijl een aantal nieuwe medewerkers zich in het zweet werkten met een balansoefening, stond de rest er nauwelijks naar te kijken, maar gezellig met elkaar te kletsen.

Deze trainer heeft mij de ogen geopend. Doe je alleen maar ‘je ding’ of ben je werkelijk betrokken bij wat er in de totale organisatie gebeurt?

Herkent u het?

Kijkend naar collega P&O’ers door de jaren heen bekruipt mij vaak het gevoel dat ik hooguit naar toeschouwers kijk. Vanaf de zijlijn van het veld hebben ze (veelal cynisch) commentaar op dat wat er in de lijn allemaal gebeurt. Herkent u dit?

Van enig supporterschap is vaak weinig te merken; noch de leidinggevende noch de medewerker wordt aangemoedigd en gesteund om goed te presteren.

Laat staan dat de P&O’er ooit meespeelt om de wedstrijd te winnen.

Natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen en is het allemaal niet zo zwart wit. Maar ik blijf erbij dat het merendeel van de P&O’er slechts met het eigen spel en de eigen positie bezig is in plaats van met het totale team en de wedstrijd. En de uitzonderingen die er zijn, hebben vaak een andere opleidingsachtergrond, bijvoorbeeld rechten of bedrijfskunde. Is het dan een groot gemis in de opleiding personeelsmanagement?

Wat te doen?

Komt nog bij dat onderzoek onlangs uitgewezen heeft dat de lijn ontevreden is over het functioneren van P&O. Zoals een manager onlangs vertelde: ‘wanneer ik mijn P&O’er om advies vraag, krijg ik alleen maar geneuzel en details als antwoord en geen oplossing’.

De P&O’er wil maar al te graag ‘partner in business’ zijn, maar beter is het om daadwerkelijk onderdeel van de business te zijn, om gezamenlijk de schouders eronder te zetten om de organisatiedoelstellingen te verwezenlijken in plaats van te wijzen op onmogelijkheden.

Hoe dit aan te pakken?

Allereerst door je daadwerkelijk betrokken te voelen bij de business, door je business te kennen (en niet alleen je eigen vak verstaan) én door af en toe zelf mee te willen spelen om te zorgen dat er gewonnen wordt!

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x