Opleiding: ContractManagement (LCM) - Inkoop - Klassikaal

Introductie

Zorgen dat jouw collega’s blijven krijgen wat ze nodig hebben om succesvol te zijn. Dat is wat ons betreft de primaire taak van contractmanagement. Het kan zijn dat je die prestaties al eerder hebt afgesproken, maar het kunnen ook totaal andere prestaties zijn dan dat je bij de start van het contract had bedacht.

Daarnaast is het de vraag of de feitelijk gemeten prestaties bepalend zijn voor het succes van een contract, of dat de mening van jouw collega’s over die prestaties centraal staat? Welke rol denk je dat de tevredenheid van collega’s speelt bij het wel of niet gebruiken van afgesloten contracten?

De opleiding ‘ContractManagement’ behandelt in zes dagen (één dag per week plus een terugkommiddag) de diverse aspecten en randvoorwaarden voor succesvol contractmanagement.

Voorkennis:

Je functioneert minimaal op Hbo-niveau.

Doel:

Je bent (aankomend) contractmanager en wilt een moderne, praktische werkwijze opdoen die optimaal aansluit bij de behoefte van de collega’s die je ondersteunt.

Of je bent als lijnmanager verantwoordelijk voor de output van jouw afdeling, en wil graag dat leveranciers prestaties leveren die continu blijven aansluiten bij jouw behoefte en die van jouw collega’s.

Jij kunt ook inkoopmanager zijn met de nieuwe taak om contractmanagement te gaan invoeren bij jouw organisatie.

Je hebt in ieder geval géén zin in het uit het hoofd leren van definities en theorieën om die vervolgens in een schools examen te moeten spuien. 

Na het doorlopen van deze opleiding heb je:

  • Een visie op ContractManagement gebaseerd op inkopen met business focus (contractmanagement met het oog op de klant, met het oog op geld verdienen in plaats van geld uitgeven);
  • Voldoende kennis van en inzicht in contractmanagement om binnen de eigen organisatie contractmanagement in te voeren of te verbeteren;
  • Een duidelijk beeld of/hoe je anders moet gaan inkopen om beter te kunnen managen
  • Aangescherpte beïnvloedingsvaardigheden;
  • Een daarbij behorende (digitale) toolkit;
  • Een interactief E-book (EPUB3) voor op de iPad en Android tablets;
  • Eeuwigdurend toegang tot de meest recente lesmaterialen voor deze leergang;

Programma:

Per opleiding kan, afhankelijk van de specifieke ervaring en interesses van de deelnemers, de tijd die besteed wordt aan diverse onderwerpen verschillen. Daarom geven wij geen programma, maar een overzicht van onderwerpen die in ieder geval aan de orde zullen komen. Je vindt ze uitgebreid terug in onze flyer.

Uiteindelijk gaat het erom dat de deelnemers, door het direct in hun dagelijkse praktijk toe te passen, het beste resultaat behalen.

Methode:

In hoog tempo ontwikkelt contractmanagement zich van activiteit tot compleet vakgebied. Dat is niet verwonderlijk, want het is een logische volgende stap in de professionalisering van de inkoopfunctie en verbreding van de aandacht van de inkoopafdeling binnen organisaties.

De eerdere professionaliseringsstappen waren vooral gericht op het eerder betrekken van de inkoper bij het inkoopproces, en het zich ontworstelen aan het administratieve bestelproces. Binnen het ‘initiële’ deel van het proces kan de inkoper zowel in de specificatiefase als bij de selectie een basis helpen leggen voor de mogelijke resultaten. Maar het gaat hier nog steeds over ‘mogelijke’ resultaten. Goede voornemens dus. Want als de praktijk anders uitpakt dan de theorie, kunnen die ‘resultaten’ snel verdampen.

Dit verschil tussen theorie en praktijk noodzaakt organisaties om meer aandacht te schenken aan het managen van de feitelijke prestaties in de dagelijkse praktijk. Uiteindelijk leidt dit vaak tot een andere invulling van de eerste fasen in het inkoopproces.

Hiermee staat contractmanagement dichter bij de dagelijkse praktijk. Je helpt de belanghebbenden in de lijn die nu eenmaal de door de leveranciers te leveren prestaties nodig hebben om hun eigen prestatie te leveren en uiteindelijk de klanten tevreden te stellen en invulling te geven aan het bestaansrecht van de organisatie.

Bedrijven doen geen zaken met bedrijven; mensen doen zaken met mensen. En mensen zijn nu eenmaal voorspelbaar irrationeel, primair emotioneel gedreven en (gelukkig) enorm beïnvloedbaar. Gedragspsychologie vormt dan ook de wetenschappelijke basis voor onze visie op inkoop en onze methodologische aanpak. 

Tevredenheid over leveranciersprestaties vormt een belangrijke randvoorwaarde voor contractgebruik. Die is gerelateerd aan enerzijds verwachtingen en anderzijds referentiekader. Beiden veranderen voortdurend. Het managen van tevredenheid, is als schieten op een bewegend doel.

Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Dit betekent dat bij een contractduur van enkele jaren, de kans groot is dat tijdens de looptijd een aantal afspraken structureel gewijzigd moeten worden. Je wilt voorkomen dat dit ofwel grote financiële en operationele gevolgen heeft, of dat in de praktijk blijkt dat de gecontracteerde leverancier helemaal niet in staat is om de gewijzigde prestaties te leveren. Jouw collega’s willen vooral flexibiliteit in afspraken en snel kunnen schakelen. Als contractmanager wil jij dit faciliteren, maar dan helpt het als het al wel flexibel gekocht is.

Daarnaast biedt contractmanagement jou de gelegenheid meer inzicht in de bedrijfsvoering van de leverancier en de achterliggende voortbrengingsketens te krijgen.

Net als InkoopProcesManagement (IPA) richt deze opleiding ContractManagement zich op het inkoopproces deel uit het inkoopmodel. Contractmanagement begint in de specificatiefase en heeft impact op de leveranciersselectie en contractering. Daar wordt immers de basis gelegd voor die flexibiliteit.

Om de vertaling van de generieke inhoud van de opleiding naar de praktijk van de deelnemers te stimuleren, werken wij met kleine groepen van maximaal 12 deelnemers. Hierdoor kan de trainer iedere deelnemer persoonlijke aandacht geven en op weg helpen om direct het geleerde in de praktijk te brengen.

De terugkommiddag en twee uur individuele coaching na afloop van de opleiding, op een onderwerp naar jouw keuze, zorgt voor optimaal succes.

Examen:

Bij InkoopAcademie sluit je de opleiding op de 6e opleiding dag af met een eindpresentatie aan de groep en de trainer. Daarin presenteer je wat je al gedaan hebt met de opgedane kennis en inzichten, wat je in de twee maanden tot de terugkommiddag verwacht te gaan doen en welke effecten je al ziet of verwacht te zien.

Bij voldoende resultaat wordt dit beloond met een InkoopAcademie diploma.

Duur uren/doorlooptijd:

Gedurende 6 opleidingsdagen (van elke twee dagdelen) ga je onder deskundige leiding van een ervaren InkoopAcademie trainer samen met je collega deelnemers aan de slag, waarbij toepassing en praktijk centraal staan. 

De terugkommiddag (een dagdeel) is later gepland, zodat alle deelnemers flink met het geleerde in hun praktijk aan de slag zijn gegaan en ervaringen kunnen leren en verder kunnen worden geholpen.

Alle 6 opleidingsdagen en de terugkommiddag worden afgesloten met een gezamenlijk diner. Deelname is vrijblijvend maar wordt sterk aangeraden. Aan tafel wordt verder gesproken, gedeeld en geleerd, en wordt een waardevol netwerk opgebouwd.

Bij de prijs zijn koffie/thee, lunches en diners, het interactieve, digitale, voortdurend geactualiseerde E-book en het vrije gebruik van de templates en tools inbegrepen.

Ons naslagwerk wordt aangeboden als ePub, geoptimaliseerd voor een iPad, maar ook leesbaar op andere tablets met geschikte ePub-reader software, of als pdf op een laptop. Afhankelijk van jouw keuze is ook de iPad inclusief (zie separaat vermeldde kosten).

Commentaar:

InkoopAcademie is sinds 2011 een toonaangevende, gespecialiseerde opleider voor Inkoop, InkoopManagement, ContractManagement en CategorieManagement.

Daarnaast verzorgen wij workshops die de effectiviteit van professionals in deze gebieden vergroten: Strategisch Adviseren, Inkoopleiderschap, Inkoopsamenwerking, Inkopen met NLP, Onderhandelen en Contractmanagement.

Wij zijn CEDEO erkend en kennen al jaren een klantwaardering van bijna 100%. Maar vraag het vooral aan onze klanten en bekijk de vele positieve referenties op onze website.

InkoopAcademie is duidelijk anders dan andere opleiders. Neem een kijkje op ons Youtube kanaal om te voelen of dit is wat je zoekt en laat je inspireren.

Durf anders te zijn, en laten we samen inkoop leuker maken!

Persoonlijke intake:

Nvt

Persoonlijke Outtake:

Aan het einde van de derde opleiding dag vindt een tussenevaluatie plaats, op basis waarvan het programma zo goed mogelijk wordt aangesloten op de actuele behoeften van de deelnemers.

Na afloop word je gebeld door een van de medewerkers van InkoopAcademie voor een eindevaluatie.

Periodiek wordt een aantal van onze ex-deelnemers benaderd door de CEDEO-organisatie voor een onafhankelijk kwaliteitsonderzoek.

Meer...
€4.508
ex. BTW
Aangeboden door
InkoopAcademie
Onderwerp
Contractmanagement
Inkoop (basis)
Niveau
HBO Master
Looptijd
52 dagen
Taal
nl
Type product
opleiding
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Min: 6
Max: 12
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Hilversum, Amrath hotel
di 11 nov. 2025
Keurmerken aanbieder
Cedeo Open
AACSB