Opleiding: InkoopManagement (IPB) - Inkoop - Procurement - Klassikaal
Introductie
Het succesvol doorlopen van inkoopprocessen voor prestaties die van strategisch belang voor de organisatie zijn, moet je faciliteren en organiseren. Het strategisch belang wordt dan vooral bepaald door de klanten; zij die ervoor zorgen dat de organisatie geld krijgt en/of bestaansrecht heeft.
De opleiding ‘InkoopManagement’ richt zich in zes opleidingsdagen (6 x één dag per week, plus een terugkommiddag) op drie hoofdgebieden van het inkoopmodel, om het succesvol doorlopen van inkoopprocessen mogelijk te maken.
Voorkennis:
Je functioneert minimaal op Hbo-niveau.
Doel:
Deze opleiding is geschikt voor iedereen die op een andere manier professioneler wil gaan inkopen en beseft dat de emotionele menselijke factor daarin centraal staat; niet de rationele.
Als (senior) inkoper of contractmanager kun je jezelf verder ontwikkelen op strategisch niveau.
Terwijl deze opleiding jou als (horizontaal instromende) inkoopmanager de inzichten biedt om de inkoopfunctie binnen jouw bedrijf te innoveren en verder uit te bouwen en een inkoopafdeling zo in te richten en te positioneren dat het daaraan bij gaat dragen.
Of je wilt jezelf als lijnmanager verder verdiepen in de inkoopfunctie en wat het voor jou of je organisatie kan opleveren.
Na het doorlopen van deze opleiding heb je:
- Een visie die gebaseerd is op inkopen met business focus (inkopen met het oog op de klant, met het oog op geld verdienen in plaats van geld uitgeven);
- Voldoende kennis van en inzicht in het inkoop vak en in de daaraan gerelateerde menselijke psyche om succesvol een strategische inkoopfunctie neer te zetten.
- Aangescherpte beïnvloedingsvaardigheden;
- Inzicht in hoe je inkoopmarketing kunt bedrijven en inkoopverbeteringen succesvol kun initiëren;
- Een daarbij behorende uitgebreide (digitale) toolkit met standaarden, templates en checklists om dit gestructureerd en samenhangend te kunnen doen;
- Een interactief E-book (EPUB3) voor op de iPad en Android tablets;
- Eeuwigdurend toegang tot de meest recente lesmaterialen voor deze leergang;
Programma:
Per opleiding kan, afhankelijk van de specifieke ervaring en interesses van de deelnemers, de tijd die besteed wordt aan diverse onderwerpen verschillen. Daarom geven wij geen programma, maar een overzicht van onderwerpen die in ieder geval aan de orde zullen komen. Je vindt ze uitgebreid terug in onze flyer.
Uiteindelijk gaat het erom dat de deelnemers, door het direct in hun dagelijkse praktijk toe te passen, het beste resultaat behalen.
Methode:
Verbeteringen moeten in harmonie worden doorgevoerd om succesvol te kunnen zijn. Daarom komen in deze opleiding InkoopFunctie, InkoopMarketing en InkoopVerbeteringen aan bod.
Binnen de InkoopFunctie worden visie en missie van de organisatie vertaald naar de manier waarop inkoop- en contractmanagementprocessen worden doorlopen. Hierin dient het bestaansrecht van de organisatie, bepaald door de maatschappelijke rol of door een commercieel concurrentievoordeel, als uitgangspunt. Een heldere verdeling van rollen en verantwoordelijkheden is dan het gevolg. Evenals een inkoopbeleid wat gaat over de manier waarop inkoop wordt bedreven in de meest brede zin en niet over wat de inkoopafdeling mag, moet en doet.
Er is InkoopMarketing nodig die zich richt op de eigen organisatie, leveranciers, klanten, de maatschappelijke omgeving en de arbeidsmarkt. De perceptie van anderen bepaalt hun emotie, en die emotie stuurt hun gedrag. Je moet dus jouw boodschap aanpassen aan de ontvanger. Je kunt een ander alleen iets ‘verkopen’ als die ander dat graag wil hebben, niet omdat jij het zo graag kwijt wil.
Het doorvoeren van InkoopVerbeteringen vraagt een andere aanpak dan het traditioneel presenteren van een positieve business case met een no-brainer uitkomst. Het gaat juist over praktisch toegepaste gedragspsychologie. Dit vormt dan ook de wetenschappelijke basis voor onze visie op inkoop en onze aanpak en vormt de rode draad.
Onze benadering van het inkoopvak kenmerkt zich door de focus op de ‘business’; het zakendoen of het invulling geven aan je bestaansrecht als organisatie.
Niet ‘waar geef je geld aan uit’ vormt voor ons het vertrekpunt voor inkoop, maar ‘waar verdien je geld mee’ (of waarom krijg je geld beschikbaar gesteld).
De klant (degene die zorgt dat geld binnenkomt) staat daarbij centraal. En ook dit zal impact moeten hebben op de manier waarop je inkoopt.
Gedragspsychologie vormt de wetenschappelijke basis voor onze visie op inkoop en onze methodologische aanpak. Bedrijven doen geen zaken met bedrijven; mensen doen zaken met mensen. En mensen zijn nu eenmaal voorspelbaar irrationeel, primair emotioneel gedreven en (gelukkig) enorm beïnvloedbaar. Dit geldt dus voor (potentiële) collega’s, leveranciers en klanten. De manier waarop je hen benadert, zal bepalend zijn voor jouw succes. Het is vaak de toon die de muziek maakt.
Deze opleiding maakt de vertaalslag van business focus en gedragspsychologie naar het inkoop vak en biedt jou het inzicht en de tools om daar direct in jouw eigen praktijk handen en voeten aan te geven.
Onderwerpen als voorspelbare irrationaliteit, besluitvorming, beïnvloeding en communicatie, specifiek gericht op het met vooroordelen doordrenkte inkoop vak, komen aan de orde.
- Hoe maak jij het succesvol doorlopen van inkoop- en contractmanagementprocessen mogelijk?
- Welke randvoorwaarden moeten daar bij jouw organisatie voor ingevuld zijn?
- Hoe ga je mensen verleiden tot het vertonen van bepaald gedrag?
Om de vertaling van de generieke inhoud van de opleiding naar de praktijk van de deelnemers te stimuleren, werken wij met kleine groepen van maximaal 12 deelnemers. Hierdoor kan de trainer iedere deelnemer persoonlijke aandacht geven en op weg helpen om direct het geleerde in de praktijk te brengen.
De terugkommiddag en twee uur individuele coaching na afloop van de opleiding, op een onderwerp naar jouw keuze, zorgt voor optimaal succes.
Examen:
Bij InkoopAcademie sluit je de opleiding op de 6e opleiding dag af met een eindpresentatie aan de groep en de trainer. Daarin presenteer je wat je al gedaan hebt met de opgedane kennis en inzichten, wat je in de twee maanden tot de terugkommiddag verwacht te gaan doen en welke effecten je al ziet of verwacht te zien.
Bij voldoende resultaat wordt dit beloond met een InkoopAcademie diploma.
Duur uren/doorlooptijd:
Gedurende 6 opleidingsdagen (van elke twee dagdelen) ga je onder deskundige leiding van een ervaren InkoopAcademie trainer samen met je collega deelnemers aan de slag, waarbij toepassing en praktijk centraal staan.
De terugkommiddag (een dagdeel) is later gepland, zodat alle deelnemers flink met het geleerde in hun praktijk aan de slag zijn gegaan en ervaringen kunnen leren en verder kunnen worden geholpen.
Alle 6 opleidingsdagen en de terugkommiddag worden afgesloten met een gezamenlijk diner. Deelname is vrijblijvend maar wordt sterk aangeraden. Aan tafel wordt verder gesproken, gedeeld en geleerd, en wordt een waardevol netwerk opgebouwd.
Bij de prijs zijn koffie/thee, lunches en diners, het interactieve, digitale, voortdurend geactualiseerde E-book en het vrije gebruik van de templates en tools inbegrepen.
Ons naslagwerk wordt aangeboden als ePub, geoptimaliseerd voor een iPad, maar ook leesbaar op andere tablets met geschikte ePub-reader software, of als pdf op een laptop. Afhankelijk van jouw keuze is ook de iPad inclusief (zie separaat vermeldde kosten).
Commentaar:
InkoopAcademie is sinds 2011 een toonaangevende, gespecialiseerde opleider voor Inkoop, InkoopManagement, ContractManagement en CategorieManagement.
Daarnaast verzorgen wij workshops die de effectiviteit van professionals in deze gebieden vergroten: Strategisch Adviseren, Inkoopleiderschap, Inkoopsamenwerking, Inkopen met NLP, Onderhandelen en Contractmanagement.
Wij zijn CEDEO erkend en kennen al jaren een klantwaardering van bijna 100%. Maar vraag het vooral aan onze klanten en bekijk de vele positieve referenties op onze website.
InkoopAcademie is duidelijk anders dan andere opleiders. Neem een kijkje op ons Youtube kanaal om te voelen of dit is wat je zoekt en laat je inspireren.
Durf anders te zijn, en laten we samen inkoop leuker maken!
Persoonlijke intake:
Nvt
Persoonlijke Outtake:
Aan het einde van de derde opleiding dag vindt een tussenevaluatie plaats, op basis waarvan het programma zo goed mogelijk wordt aangesloten op de actuele behoeften van de deelnemers.
Na afloop word je gebeld door een van de medewerkers van InkoopAcademie voor een eindevaluatie.
Periodiek wordt een aantal van onze ex-deelnemers benaderd door de CEDEO-organisatie voor een onafhankelijk kwaliteitsonderzoek.

