Opleiding: InkoopProcesManagement (IPA) - Inkoop - Procurement - Klassikaal
Introductie
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Alle stappen in het inkoopproces zijn aan elkaar gekoppeld en van elkaar afhankelijk en moeten in onderlinge samenhang worden gemanaged.
De opleiding ‘InkoopProcesManagement’ richt zich in zeven opleidingsdagen (7 x één dag per week, plus een terugkommiddag) op het inkoopproces; daar waar het moet gebeuren.
Voorkennis:
Je functioneert minimaal op Hbo-niveau.
Doel:
Jij bent (aankomend) inkoper en wilt jezelf in korte tijd het inkoop vak eigen maken. Met een praktische aanpak, zonder overbodige theoretische ballast en gebaseerd op een moderne visie op inkoop.
Of, als je een horizontaal instromende inkoopmanager bent, dan kan dit, samen met de opleiding InkoopManagement, een solide basis vormen voor het innoveren en vormgeven van de inkoopfunctie en inkoopafdeling bij jouw bedrijf.
Of je bent juist die ervaren inkoper die zich wil ontworstelen aan de traditionele inkooprol en meer business focus in jouw inkoop denken en –doen wil brengen.
Je hebt in ieder geval géén zin in het uit het hoofd leren van definities en theorieën om die vervolgens in een schools examen te moeten spuien.
Na het doorlopen van deze opleiding heb je:
- Een visie die gebaseerd is op inkopen met business focus (inkopen met het oog op de klant, met het oog op geld verdienen in plaats van geld uitgeven);
- Voldoende kennis van en inzicht in het inkoop vak om succesvol inkoopprocessen te doorlopen;
- Aangescherpte beïnvloedingsvaardigheden;
- Inzicht in hoe je percepties kunt beïnvloeden; vooral door de manier waarop je jouw werk doet;
- Een daarbij behorende uitgebreide (digitale) toolkit met standaarden, templates en checklists om dit gestructureerd en samenhangend te kunnen doen;
- Een interactief E-book (EPUB3) voor op de iPad en Android tablets;
- Eeuwigdurend toegang tot de meest recente lesmaterialen voor deze leergang;
Programma:
Per opleiding kan, afhankelijk van de specifieke ervaring en interesses van de deelnemers, de tijd die besteed wordt aan diverse onderwerpen verschillen. Daarom geven wij geen programma, maar een overzicht van onderwerpen die in ieder geval aan de orde zullen komen. Je vindt ze uitgebreid terug in onze flyer.
Uiteindelijk gaat het erom dat de deelnemers, door het direct in hun dagelijkse praktijk toe te passen, het beste resultaat behalen.
Methode:
Een inkoopbeleid met doelstellingen is mooi, maar als daar in de praktijk niets van te merken is, was het toch vergeefse moeite.
Daarom komen in deze opleiding alle stappen in het inkoopproces aan de orde en worden er koppelingen gelegd naar de onderdelen InkoopFunctie en InkoopMarketing, uit het InkoopModel van InkoopAcademie (zie nadere uitleg in de flyer).
Onze benadering van het inkoopvak kenmerkt zich door de focus op de ‘business’; het zakendoen of het invulling geven aan je bestaansrecht als organisatie.
Niet ‘waar geef je geld aan uit’ vormt voor ons het vertrekpunt voor inkoop, maar ‘waar verdien je geld mee’ (of waarom krijg je geld beschikbaar gesteld).
De klant (degene die zorgt dat geld binnenkomt) staat daarbij centraal. En ook dit zal impact moeten hebben op de manier waarop je inkoopt.
Gedragspsychologie vormt de wetenschappelijke basis voor onze visie op inkoop en onze methodologische aanpak. Bedrijven doen geen zaken met bedrijven; mensen doen zaken met mensen. En mensen zijn nu eenmaal voorspelbaar irrationeel, primair emotioneel gedreven en (gelukkig) enorm beïnvloedbaar. Dit geldt dus voor (potentiële) collega’s, leveranciers en klanten. De manier waarop je hen benadert, zal bepalend zijn voor jouw succes. Het is vaak de toon die de muziek maakt.
Deze opleiding maakt de vertaalslag van business focus en gedragspsychologie naar de inkooppraktijk. Enerzijds geeft het jou inzicht in, en begrip van, de achterliggende theorie en processen. Anderzijds krijg je praktische hulpmiddelen zoals standaarden, modellen en checklists om het naar de praktijk te vertalen.
Jouw mindset (en daarmee mogelijk ook die van jouw collega's) over inkoop wordt ook zeker aangepakt; het vormt immers de basis voor een nieuwe manier van inkopen. Daarbij staan we ook stil bij de gangbare traditionele inkoopdenkbeelden en modellen. Voor velen zal dat nog een dagelijks referentiekader vormen.
Om de vertaling van de generieke inhoud van de opleiding naar de praktijk van de deelnemers te stimuleren, werken wij met kleine groepen van maximaal 12 deelnemers. Hierdoor kan de trainer iedere deelnemer persoonlijke aandacht geven en op weg helpen om direct het geleerde in de praktijk te brengen.
De terugkommiddag en twee uur individuele coaching na afloop van de opleiding, op een onderwerp naar jouw keuze, zorgt voor optimaal succes.
Examen:
Bij InkoopAcademie sluit je de opleiding op de 7e opleiding dag af met een eindpresentatie op een door jouw gekozen onderwerp of casus waarin je laat zien de vertaling van de generieke inhoud naar jouw dagelijkse praktijk te kunnen maken, welke door de trainer wordt beoordeeld. Je geeft aan wat je al gedaan hebt met de opgedane kennis en inzichten en wat je tot aan de terugkommiddag van plan bent er verder mee te doen.
Bij voldoende resultaat wordt dit beloond met een InkoopAcademie diploma.
Duur uren / doorlooptijd:
Gedurende 7 opleidingsdagen (van elke twee dagdelen) ga je onder deskundige leiding van een ervaren InkoopAcademie trainer samen met je collega deelnemers aan de slag, waarbij toepassing en praktijk centraal staan.
De terugkommiddag (een dagdeel) is later gepland, zodat alle deelnemers flink met het geleerde in hun praktijk aan de slag zijn gegaan en ervaringen kunnen leren en verder kunnen worden geholpen.
Alle 7 opleidingsdagen en de terugkommiddag worden afgesloten met een gezamenlijk diner. Deelname is vrijblijvend maar wordt sterk aangeraden. Aan tafel wordt verder gesproken, gedeeld en geleerd, en wordt een waardevol netwerk opgebouwd.
Bij de prijs zijn koffie/thee, lunches en diners, het interactieve, digitale, voortdurend geactualiseerde E-book en het vrije gebruik van de templates en tools inbegrepen.
Ons naslagwerk wordt aangeboden als ePub, geoptimaliseerd voor een iPad, maar ook leesbaar op andere tablets met geschikte ePub-reader software, of als pdf op een laptop. Afhankelijk van jouw keuze is ook de iPad inclusief (zie separaat vermeldde kosten).
Commentaar:
InkoopAcademie is sinds 2011 een toonaangevende, gespecialiseerde opleider voor Inkoop, InkoopManagement, ContractManagement en CategorieManagement.
Daarnaast verzorgen wij workshops die de effectiviteit van professionals in deze gebieden vergroten: Strategisch Adviseren, Inkoopleiderschap, Inkoopsamenwerking, Inkopen met NLP, Onderhandelen en Contractmanagement.
Wij zijn CEDEO erkend en kennen al jaren een klantwaardering van bijna 100%. Maar vraag het vooral aan onze klanten en bekijk de vele positieve referenties op onze webiste.
InkoopAcademie is duidelijk anders dan andere opleiders. Neem een kijkje op ons Youtube kanaal om te voelen of dit is wat je zoekt en laat je inspireren.
Durf anders te zijn, en laten we samen inkoop leuker maken!
Persoonlijke intake:
Nvt
Persoonlijke Outtake:
Aan het einde van de derde opleiding dag vindt een tussenevaluatie plaats, op basis waarvan het programma zo goed mogelijk wordt aangesloten op de actuele behoeften van de deelnemers.
Na afloop word je gebeld door een van de medewerkers van InkoopAcademie voor een eindevaluatie.
Periodiek wordt een aantal van onze ex-deelnemers benaderd door de CEDEO-organisatie voor een onafhankelijk kwaliteitsonderzoek.

